Drömmer vi? -Väck oss till liv eller förresten gör INTE det!

Första natten på båten var både bra och dålig för min del. Jag hade druckit ett par glas av vår medtagna dryck och började snacka med en kille från England. Jag kan väl säga att jag fick en slags touch av romans första kvällen då det var fullmåne, stjärnklart och varmt. Med trevligt sällskap blev det lite romans under en filt på "båtnätet" där man hörde havet skvalpa under sig. Vi bestämde oss för att sova ute så vi skulle kunna vakna till soluppgången men det blev tyvärr inte så. För trots stjärnklar himmel och fullmåne fanns det några mörka moln som därmed gav regn. Jag hade somnat på nätet under filten men vaknade av ett regnstänk så i en rusning hann vi precis ta med våra grejer och ställa oss under tak innan det började ösa ner. Så det blev alltså att krypa till kojs som alla andra. Fast där hade jag svårt att sova för jag kände mig nästan sjösjuk och nästintill bakfull på samma gång och att höra vattnet skvalpa mot båten hela tiden gjorde inte saken bättre då jag inbillade mig att det var väldigt vågigt. Jag lyckades tillslut somna men vred och vände på mig hela natten så om jag säger att jag fick min skönhetssömn den natten så ljuger jag.

Dag två på havet började med frukost i Tongue bay vid whitsunday island. Vi hade seglat sedan (kanske) fem på morgonen för att komma fram och runt klockan sju väckte de oss då frukosten var uppdukad. Frukost fanns i form av musli, puffar, cornflakes, mjölk, uppskuren vattenmelon, honungsmelon och ananas. Rostad bröd och givetvis te och kaffe. När alla var mätta och belåtna packade vi en dagspackning och blev iväg skjutsade till ön Whitsunday med minibåten som tog nio passagerare åt gången. Efter tredje skjutsen var alla på plats och vi kunde börja vårt äventyr. Sammy (tjejen från personallaget) visade oss runt på ön. Hon hade med sig kameran och eftersom hon ville att vi skulle ha en rolig och minnesvärd tripp bad hon oss att lyda order och fotograferas på pinsamma och roliga sätt. Vi började med "nakenbilder" vid skylten Whitsundays nationalpark. Där ställde sig killarna med uppvikta badbyxor så det såg ut som att de var nakna bakom skylten. När det var tjejernas tur blev det givetvis toplessbilder. Med en blick över axeln mot kameran stod vi snyggt bakom skylten "helt" nakna. Vi började sedan vår promenad. Först x-antal utsiktbilder över whitehaven beach och sedan promenerade vi ner till stranden där vi fortsatte med fotograferandet men också badade i det turkosa och varma vattnet. Vi ägnade två timmar på världens tredje vackraste strand, jo visst det stämmer det. Whitehaven beach ska vara utsedd till topp tre för världens vackraste strand och det kan jag verkligen hålla med om. Det är garanterat den vackraste strand jag besökt. En vit lång lång strand med turkost vatten, behöver jag beskriva något mer? Bara det beskriver väl sig självt?...
Nåväl efter lugnet på stranden där vissa såg små hajar och krabbor gick vi tillbaka där vi tidigare blivit avsläppta för att åka tillbaka till segelbåten för lite käk. Dagens lunch blev en variant av exotiskbricka. (Mycket gott). Det var baguetter, tonfiskröra, äggröra, skinka, rostbiff, kalkon och grönsaker. Det satt riktigt fint i magen medan man själv satt på båtdäck i solen.

Vi seglade vidare och kom fram till Luncheon bay vid Hook Island. Där var det dags för dykning och snorkling. Fast eftersom Sofia och jag snart ska på nästa äventyr som är en dykarkurs så ägnade vi oss åt bara snorkling. Snorklingen blev bara bättre och bättre. Vi såg mer och mer fiskar och rev. Kanske var det också så att det var lättare att koncentrera sig på vad som fanns i vattnet ju mer man snorklade och fick kontroll på simning, syn och andning. Jag själv tycker nu att snorkling är helt underbart. Verkligen ett intresse som visat sig då jag tidigare inte vetat att jag haft det som intresse eftersom jag inte snorklat innan. Det var så fascinerande att jag ibland bara låg där vid vattenytan, guppade omkring, tittade på allt det vackra och till och med kom på mig själv att jag slutat andas. Vid dessa tillfällen var det dags att väckas till liv och simma vidare. Detta var garanterat det roligaste Sofia och jag gjort till havs. Jag vet knappt själv när vi sist skrattade så mycket ihop. Hela skrattanfallet började nog med att jag låg där i vattnet och filmade fiskarna och revet medan jag snorklade i min egna lilla värld. När Sofia simmade dit och petade på mig för att säga något eller visa något vi skulle filma/fotografera resulterade det givetvis i att jag blev så skrämd när hon petade på mig att jag nästan höll på att drunkna. Vilket vi tyckte var jättekul och skrattade ännu mer när vi fantiserat ihop hela scenariet om hur vi såg ut med cyklop och hela fadderullan. Skrattet fortsatte då Sofia fick kramp och jag var så kissnödig att jag höll på att kissa på mig. Vi skrattade så mycket och högt att jag tror hela revet hörde oss och alla båtar som låg längre ut hörde oss säkerligen också. Fast vad gör det, vi hade skoj och det är vad man ska ha när man lever sin dröm. :-)

När vi kände att vi var sist kvar i vattnet simmade vi tillbaka till båten, skrev upp oss på listan som är till för att garantera att vi inte lämnar kvar någon i vattnet och därefter tog vi en go' fika uppe på däck i jacuzzin. En kort stund efter åkte vi bakom udden av Hook Island till Manta Ray bay. Där var det dags att hoppa i våtdräkten igen, plocka på sig simfötter och snorkelset och hoppa i vattnet. Här fanns det chans för att se sköldpaddor vilket vi alla gärna ville se. Vi snorklade omkring en stund och såg ännu mer fiskarter vi inte sett tidigare och efter en stund hör vi folk skrika "turtle, turtle!". Alla simmade därför dit och vi fick lyckligtvis se en liten sköldpadda. Den var dock inte så stor som jag förväntat mig då jag förväntat mig enorma sköldpaddor. Sköldpaddan vi såg var kanske trettio cm i diameter så lagom stor för att studera och inte vara rädd för. Sofia och jag simmade tillbaka till båten för lite vila och hämtning av kameran som satt på laddning. Efter en stund simmade vi ut igen och fotograferade och filmade men vi såg tyvärr inte sköldpaddan igen. När vi återigen kände att vi var sist kvar i vattnet simmade vi tillbaka till båten och gav upp snorklandet.

Vi duschade och sen var det dags för solnedgång. Då hade vi kommit fram till Baird point vid samma ö som tidigare (Hook Island) så där lade vi ankare för natten. Även denna solnedgång fotograferades och kvällen till ära serverades Nathos-tallrik med salsa, sweetchilisås och Cream fraish som vi fick äta bäst vi ville från två ugnsformar på däck. Lite senare blev det middag vilket var ris, köttgryta och grönsaker. Efter att vi smällt maten blev det fotovisning då vi fick se och skratta åt våra verk vi åstadkommit under dagen. Till det fick vi rockyroad att knapra på. Jag var vid det laget riktigt mätt och trött så jag smet till sängs direkt. Klokt gjort av mig, då jag som jag tidigare nämnde inte fått så mycket sömn natten innan och nu somnade på ett kick och sov hela natten lång i min och Sofias koj. Sofia och de andra var uppe betydligt längre. De hade till och med sett delfiner simma runt båten så jag antar de hade en trevlig kväll.

Idag var det tyvärr sista dagen på båten, vi väcktes vid sjutiden för frukost. Om man ville snorkla var det sista chansen här för sen lämnade vi platsen och seglade tillbaka till Airlie Beach. Sorgligt nog anlände vi till fastlandet runt halv elva och vår segling var över.

Med tunga och ledsamma steg tog vi vår packning och gick iland. Promenerade tillbaka till "stan" och hängde på backpackerworld travel tills vi fick checka in på vårt hostel.
Ikväll ska vi till baren för en slags avskedsfest med de från båten som fortfarande är kvar i Airlie beach över natten. Tyvärr är inte alla det utan åker med buss redan i eftermiddag. Sofia och jag åker lyckligtvis inte med bussen förens imorgon förmiddag så vi kan allt passa på att gå ut ikväll. Hur kvällen blir får ni läsa om imorgon för nu är der dags att ladda upp detta inlägg.

En sista tanke:
Seglingen med Wings var absolut topp tre av allt vi gjort under detta halv år. Jo men se där, det är ju ordagrant ETT HALVT ÅR IDAG SEDAN VI LÄMNADE SVERIGE! 26 veckor, shit va tiden har gått fort! Nåväl, tillbaka till vad jag tyckte om seglingen. Seglingen var så mycket bättre än vad jag förväntat mig och då är det väldigt BRA för Sofia och jag har längtat och längtat efter denna segling så förväntningar det har vi absolut haft. Seglingen var över min förväntan för att det var så mycket roligare att snorkla än vad jag trodde och vädret var SUPERBRA. Sol och varmt hela tiden. Torra och varma sommarkvällar och lugna vindar (bortsett från den där lilla regnskuren som kom första natten). Så vi kan absolut inte klaga på vädret, helt underbart, vi har en sådan tur med vår planering! :-) Jag tycker vi var ett bra gäng, vuxet och trevligt. Maten var god och personalen var trevlig och rolig. Kort sagt ingenting att klaga på :-) Vid dessa tillfällen är man glad för att man lever. Pengar är till för att spendera och känna sig lycklig. Ibland tror jag att Sofia och jag har det för bra för att vara sant. Vi lever en stor dröm!

cheers / Gabriella


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0