Många timmar på buss

I lördags efter att Sofia publicerat sitt inlägg hade vi 45 minuter på oss att hitta hem till mataffären och bion, köpa biljetter och gå över till hostelet för och hämta vatten. Vi var inte säkra på att vi skulle hinna eftersom vi inte var helt säkra på var vi befann oss men vi gav det ett försök. När det gäller oss ger vi järnet när vi väl bestämmt oss för något så självklart gick det vägen. Biosalongen "embassy" var stor och såg mer ut som en teater/operasal, väldigt elegant. Filmen "The hobbit" var helt okej, jag är som sagt inget stort fan när det gäller fantasy. Dessutom var den tre timmar så jag hade svårt att hålla mig vaken så jag somnade lite titt som tätt. Skam för mig! Fast om man bortser från det var filmen helt okej. Huvudsaken är att Sofia tyckte den var bra eftersom hon är betydligt mer insatt i fantasyhistorierna, vilket hon tyckte. :-) När filmen var slut gick vi hem till vårt hostel på andra sidan gatan och somnade bums.

I söndags lämnade vi Wellington och nordön. Strax innan sju köpte vi biljett till färjan bluebirds och checkade in vårt bagage och några minuter senare fick även vi passagerare gå ombord. Drygt 3 timmar tog det med färjan från Wellington till sydön och picton. På färjan passade Sofia och jag på att utnyttja gratiskuponger för kaffe. Vi hade två kuponger var så vi använde första kupongen på cafét på övervåningen och den andra kupongen tog vi med oss och gick ner till cafét på undervåningen där vi till och med lyckades byta till oss varsin milkshake istället för kaffe trots att den var dyrare än kaffet. Som alla vet är gratis gott och självklart ska man alltid försöka utnyttja så mycket som möjligt, speciellt när man är backpacker då allt är så dyrt. ;-)
När vi gått av färjan i Picton hoppade vi på en straybuss som stod och väntade där vår packning låg. Sedan åkte vi runt och plockade upp folk från olika hostel och anlände i Able Tasman nationalpark vid kanske åtta tiden. Här skulle vi stanna två nätter. Sofia och jag valde att sova i tält igen eftersom det blev 14 dollar billigare och det gick alldeles utmärkt eftersom varje tältsäng här hade en kudde, en mjuk madrass och ett täcke, vilket inte tältsängarna i whakahoro hade. Dock var den tältsängen 5 dollar billigare så det kanske har sin inverkan.
Efter att vi plockat in packningen i tältet gjorde vi mat. Spagetti och en röra med lite rester så som keso, skinka, äpple och lite kryddor. Blev faktiskt riktigt gott :-) Efter maten tog jag en dusch och innan vi kröp ner i våra sovsäckar spelade vi trekort med Jordie, Natasha och Joseph från Storbritannien. Riktigt kul.

I måndags var vår "lediga" dag, vilket betyder att vi inte skulle åka med bussen någonstans utan fick göra vad vi ville. En del åkte på aktiviteten segling men Sofia och jag sparade våra pengar och gjorde annat. Vi började med sovmorgon till halv tio, tvättade en stor maskin med kläder och resten av dagen ägnade vi åt solning på stranden. På kvällen gick de flesta av oss bort till en uppställd matbarack. Där åt vi hamburgare och de var rejäla sådana vill jag lova! Stor köttbiff som smakade tacokrydda, stekt ägg, bacon, ananasring, rivna morötter och rödkål, bulgur, skivad tomat, saltgurka, hemmagjord dressing och ett gott stekt bröd med frön på toppen. Man hade att göra med att försöka få in burgaren i munnen, vid detta tillfälle var man då inte stor i käften...
Mätta och belåtna promenerade vi hem. I köket samlade vi ihop ett gäng på tio stycken för att spela kort. Återigen spelade vi trekort, fast detta var en annan variant kallad Shithead då tvåan sänkte spelet till botten, trean var magisktkort, sjuan betydde att nästa person var tvungen att lägga lägre än sju och tian var som vanligt vändning. Efter kanske tre spelomgångar bytte vi till en omgång med enkel bluffstopp vilket tillslut blev ett evighetsspel så vi var tvungna att avbruta. Sofia och jag kröp sedan nöjda ner i våra sovsäckar och lyssnade på musik som vaggade oss till sömns.

Natten var hård för mig, jag drömde samtidigt som jag låg klarvaken och tittade upp i tälttaket. Jag vände och vred på mig, hade ont i kroppen och frös. På morgonkvisten kände jag att jag var alldeles yr och hade huvudvärk, jag tror jag till och med hade feber eftersom jag hade svårt att hålla balansen när jag stod upp. Det blev inte mycket till varken frukost eller lunch för min del, jag hade ingen matlust överhuvudtaget. Vi åkte buss nästintill hela dagen, säkert nio timmar, var av några korta pauser. Jag sov nästintill hela tiden trots att det inte var så bekvämt. När det var snabba fototagningar fick Sofia ta med sig kameran och göra jobbet som fotograf. Vi stannade dock till lite längre på två ställen. Första stället var en kort promenad vid havet där man kunde se en sälkoloni, det var dock inte så mycket att hurra för. TRE sälar såg vi, då såg vi definitivt mer sälar på kangaroo island utanför Adelaide i Australien... Nästa ställe vi stannade till vid för en promenad på ca 20 minuter var "punuka pancakes rock and blowholes". Det var som titeln beskriver, klippor som formats av vatten och vind till formen av en hög med pannkakor samt andra former. Där såg vi även en pingvinkoloni, det var lite kul, de var dock långt i från så de var lite svåra att se.
Vi anlände sedan till vårt sista stopp för dagen, vårt hostel blackball Hilton. När vi checkat in åt vi nudlar, tonfisk och resten av salladen som jag inte åt till lunch. Jag kröp sedan till sängs för att försöka piggna till eftersom jag behöver vara fullt frisk på torsdag då ett stort äventyr som jag sparat pengar till och sett framemot väntas.

Kram från en inte allt för katig Gabriella

Gott och blandat från NZ

Då har vi landat i Nya Zeelands tredje största stad samt huvudstad, Wellington.

I onsdags lämnade vi inte Rotoura förens halv ett på dan så vi ägnade förmiddagen med häng i sofforna och surfning på internet. När väl bussen kommit och vi hade klivit på så åkte vi mot dagen mål; Taupo. På vägen stannade vi först till vid en stor, bubblande lerpöl. Den värmdes upp, om det var av någon vulkan kanske? På något sätt blev den iallafall uppvärmd.
Vi åkte vidare en liten bit till en bäck som också den var varm, säkerligen uppvärmd på samma sätt som leran. Vi fick gå i och bada om vi ville, jag stannade dock uppe på torra land då jag redan badat i liknande hotsprings i Australien. Innan vi nådde Taupo stannade vi till vid NZ mest besökta naturliga attraktion nämligen vattenfallet Huka Falls. Det är känt för sin fart och volym; var tredje sekund forsar tillräckligt med vatten igenom för att fylla en olympisk simbassäng.
När vi väl kommit in i Taupo checkade vi in på hostelet Urban Retreat, åt en sen lunch och gick sen en sväng på stan. Bland annat gick vi in i en bokhandel där vi blev stående en stund med att kolla på roliga födelsedagskort. Dom inte bara spelade upp en låt och så var det bra. Nej man fick trycka, dra eller "klia" så började det helt plötsligt röra på sej och spela upp en truddelutt. Synd dom var så dyra annars hade jag köpt med mej några hem.
Resten av kvällen ägnade vi på hostelet, åt chileconcarne som vi fick för en billig peng, kollade på våra skydive filmer tillsammans med irländaren som hoppade samtidigt som oss plus hans tjej, och så började vi med en till film, filmen om Monkey Mia.

Dagen därpå styrde vår chaufför Snowflakes bussen mot Wakahoro, ett ställe "in the middle of nowhere". Vägen blev mindre och mindre, krokigare och krokigare, hoppigare och hoppigare. Tillslut kom vi iallfall fram till Whakahoro och Blue Duck Station som farmen vi skulle bo på hette. Den låg mitt bland bergen och det kändes som vi kommit så långt ifrån storstadens jäkt vi kunnat. Farmen hade 5000 får plus köttdjur, vet dock inte hur många sådana. Dom drev också ett stort konserveringsprojekt för the Blue Duck, en anka som det inte alls finns många kvar av i NZ. En tjej som jobbade där (hon kommit dit ett och ett halvt år tidigare med en Stray buss och sen blivit fast) berättade lite historia om hur allt på fyra ben hade blivit inplanterat i landet; kor, hästar, får, harar, råttor, minkar mm. Innan européerna upptäckte landet fanns nästan bara fåglar och insekter. Och med de nya djuren uppstod nya problem; hararna exploderade i antal och åt upp all återväxt i skogen. Då försökte man lösa problemet genom att ta in minkar som man tänkte skulle fånga kaninerna men dom gick istället på fågelborden, mycket enklare att ta ägg än snabba kaniner. Blue Duck Station hade massor med fällor och fångar tusentals små förstörare varje år för att försöka rädda hotade arter.
Efter att vi fått presentationen av farmen blev vi tilldelade vårt boende för natten. Vi hade två stugor och ett tält att tillgå. Gabbi och jag bestämde att ta varsin säng i tältet, halva priset mot en säng inne i stugan. Det var ett stort tält med fem tältsängar, helt okej:) På eftermiddagen hade vi olika aktiviteter att välja på bland annat hästridning, getjakt och en fyrhjulsdriven tur över markerna men dom flesta valde att gå till ett vattenfall. Det låg drygt en timmes promenad bort men det var hela tiden på grusväg och rätt plant så det var en riktig skön promenad då även solen gjorde oss sällskap. Väl framme knäppte vi kort, tog oss en titt både uppifrån toppen och nerifrån och vi tog även en tur i vattenfallets pool med kayakerna som fanns. Sedan var det bara att traska tillbaka till farmen, ta en dusch, äta middag, kolla på lite lerduveskytte och fixa lite till på Monkey Mia filmen innan det var dags att krypa ner i sin sovsäck inne i tältet.

Det blev en riktig kall natt. Jag vaknade mitt i natten av att jag frös så jag fick ta på mej lite kläder innan jag kunde somna om. Men vi överlevde det också och snart är det glömt, vi sparade iallafall 15 dollar den natten, viktigt;)
Efter att allt var inpackat i bussen så som både människor och väskor, åkte vi tillbaka ut. Dagens mål var Tongariro National Park, Nya Zeelands första national park. Den har tre aktiva vulkaner, senaste utbrottet från Ruapehu var 1996 då hela den centrala delen av nordön täcktes med aska.
Idag hade vi chansen att göra the Tongariro Alpine Crossing, en 6-7 timmars promenad där man gick typ gick på vulkan berget. Den är även rankad som en av världens bästa endagarsvandringar.
Gabbi och jag valde bort även detta då vi har siktat in oss på att göra något nere på glaciärerna i söder istället. Så vi som inte gjorde dagens aktivitet gick bort till stället vi skulle bo på; The Park i just den lilla byn National Park. Vi checkade in och väntade på att bussen skulle komma tillbaka med vår packning. Detta var nog det finaste stället vi bott på hittills. Det hade restaurang/café, bar och jaqutzzi som vi hade fri tillgång till. Rummena kostade egentligen 37 men vi fick dom för 27(Y)
Efter att vi bussen släppt av alla hurtiga vandrare och kommit tillbaka så åkte vi som ville upp till ett skidområde nån mil bort. Det fanns en lift upp till toppen av berget, vissa åkte upp dit medan jag, Gabbi och en till tjej stannade nere och gick till klippväggen gate of Mordor. Det är altså här dom har spelar in några scener till Sagan om ringen filmerna. Jag klättrade upp allra högst upp på väggen, det är egentligen bara en jätte hög klippvägg som står rakt upp och ner, ett par meter bred och lodräta stup på var sida. Mycket fin utsikt var det men kallt.
När väl dom andra kommit ner från toppen kunde vi åka neråt igen. Vi stannade till vid ett informationscenter och ett litet vattenfall innan vi åter kom tillbaka till vårt boende för natten. Gabbi och jag hoppade i den varma och sköna jaqutzzin för att värma upp oss lite.
Resten av kvällen hände det inte mycket, det vanliga; middag, dator och sen hoppa i säng.

På vår väg ner till Wellington idag så gjorde vi ett par stopp på vägen. Först för att ta foto på en jätte morot i byn Ohakune som är känd som morothuvudstaden i NZ. Här växer morötter extra bra i vulkanjorden. Sen stannade vi för lunch i staden Bulls innan vi nådde huvudstaden vid halv två tiden. Vi åkte upp på en utsiktsplats så vi såg staden uppifrån. Vägen upp var smal och med snäva svängar, fattar inte hur man vågar köra den med en stor, fet buss. Var inte många centimeter mellan de parkerade bilarna och bussen. Som tur var mötte vi inget större fordon och vi kom upp utan några problem. Wellington är inte så stort, ligger intryck mellan ett berg och vattnet.
Efter lite korttagning åkte vi ner igen, en annan väg dock som var mycket bättre. Vi blev avsläppta på hostelet, checkade in och efter vi dumpat våra väskor på rummet gick vi till närmaste mataffär och handlade. Middagen fick bli pasta med stekta champinjoner, paprika, rödlök blandat med crème fraiche och tonfisk, väldans gott. Lite annorlunda mot vår annars stående middag; broccoli, nudlar, stekt ägg och sallad;) Vi gjorde även en stor kycklingsallad till våra kommande luncher.
Efter en dusch och lite vilande gick vi ut på stan för att hitta ett café där vi skulle få en gratis drink. Vi hade fått en rabatt kupong av Steve uppe i Darwin. När vi väl hittat baren så gällde tydligen inte kupongen ikväll, men vilken annan kväll som helst. Pfff, visst så säger dom väl varje kväll! Så vi gick till donken istället och köpte oss varsin glass:)
Så nu sitter vi här och funderar på om vi ska gå på bio, The Hobbit. Skulle va riktigt kul att se den:)
Det var allt för mej denna gång. Vi höres. Kramar från Sofia

chill out

Igår förflyttade vi oss från Tokomaru till Maraehako bay. På vägen stannade vi till vid en traditionell Maori kyrka som hade mycket konstnärlig utsmyckning i både tak och väggar.

Nästa stopp var i en annan liten by, Te Araroa där världens största och äldsta Pohutukawa träd växer. Den uppskattas vara 350 år gammal, 21,2 meter hög och 40 meter i vidd. Vi stannade till för lite fotografering, toalettbesök och matköp om man så önskade. Vi åkte sedan vidare till Nya Zeelands östligaste plats. Där på en kulle stod en berömd fyr placerad, vilken är världens östligaste fyr så vi antog den jobbiga utmaningen att promenera upp för de 760 trappstegen för att få en närmre titt på fyren samt se på utsikten. Man flåsade rätt rejält när man väl var uppe eftersom konditionen inte är den bästa nu för tiden. Innan vi gick ner passade vi på att ta ett gruppfoto.

Efter stoppet vid den östliga fyren hoppade vi in i våra två minibussar och åkte vidare. Nästa anhalt var vid en liten fabrik som gör honung, olja, te, tvål och hudkrämer m.m av bland annat olja från manukaträd som ska vara bra för kroppen. Vi tittade runt i shoppen ett tag och köpte oss glass. Därefter fortsatte vi färden och kom fram till en till kyrka, dock inte alls lika utsmyckad som den traditionella. Vår sista anhalt för dagen var vårt boende som låg placerat vid havet i en annan liten by på landsbygden. Ägaren visade oss runt lite snabbt och sa lite regler, sedan betalade vi och lastade ut packningen. De som valt att vara med på aktiviteten att fiska upp stora kräftor betalade, hoppade i båten och åkte iväg ut på havet till burarna som redan var ilagda. Sofia var en av de som valt att delta. Jag satte mig däremot vid hostelets piano och spelade tills de kom tillbaka. När de hoppade ur båten var det dags för dem att koka kräftorna för att senare på kvällen äta dem, jag gick då iväg på en långpromenad. Med musik i öronen gick jag och utforskade naturen i närmre två och en halv timme. Det var skönt att röra på sig då jag rensade både hjärnan och lungorna. Först gick jag på en asfalterad väg (35an) i minst en timme tills jag beslöt mig för att vända. Längs med vägen stod det uppbundna hästar i långa rep. Första hästen jag såg blev skrämd så jag lät den va. Andra hästen var mer nyfiken och ville hälsa. Påvägen hem gick jag in i skogen och följde två upptrampade stigar, klättrade över stenar, bäckar, grindar och under träd. Jag kände mig fri där i min ensamhet, lite som Kalle Blomqvist på äventyr. :-)

Jag var sedan hemma vid fem- halv sex-tiden och då hittade jag Sofia vid pianot där hon satt och spelade Titanic. :-)
Jag låg resten av tidigakvällen i en utav de mysiga hängmattorna som hängde precis utanför huset. Vid hängmattorna hörde man vattnet som rann nerför en klippvägg som avgränsade huset mot havet, likaså hörde man havets vågor som slog in mot stranden bakom bergsklippan. Det var en väldigt avslappnande oas.

Innan Sofia och jag kröp till säng tittade vi på när de flesta spelade ölspelet och sedan avslutade vi vår kväll med att titta på filmerna från fallskärmshoppningen tillsammans med de andra i rummet. Vi skrattade så vi fick ont i magen när min och Johns film visades. För båda vi två såg för hemska ut under frittfallet....
Vi somnade sedan och sov som stockar trots att de andra utanför spelade ölspelet till 2.30.

Idag har vi förflyttat oss från Maraehako bay tillbaka till Rotorua. Vi lämnade hostelet strax efter åtta. Efter ca en timme stannade vi för att knäppa gruppfoton igen eftersom det var sista dagen tillsammans då vi i Rotorua splittrades för att åka på våra individuella resmål och därmed bli en ny sammansatt grupp. När fotona i olika poser och gruppuppdelningar var knäppta (vi delade upp killar och tjejer för sig samt knäppte ett helt gruppfoto med alla) åkte vi vidare och stannade vid ett café ca trettio minuter bort.

Vid tolvtiden rullande vi in i staden Rotorua och blev avlämnade på vårt hostel crash palace. Nästan allihopa följdes åt till en park vid en sjö där vi solade och chillade och på kvällen blev det att gå till the lava bar för ännu lite chill.

Ciao / Gabriella

We go east

Resan fortsätter. Nu befinner vi oss i Tokomaru Bay på ett litet, jätte mysigt backpackers ställe. Det är ett liten stuga på en höjd med utsikt över havet. Det är som en sommarstuga med två sovloft, utedass, altan och kamin, precis som ett sånt ställe man önskar att man ägde själv:) Tyvärr ska vi åka vidare redan klockan åtta imorgonbitti.

Igår då? Jo vi hittade tillbaka till hostelet efter att vi lagt upp våra blogginlägg och kunde hämta ut vår packning och bege oss mot bussen. Där var det problem med bokningslistan. Vissa som bokat plats fanns inte med fast dom hade blivit bekräftad en plats.Vi fanns som tur var med och kunde kliva på medan vi tyvärr fick lämna folk bakom oss då det inte fanns mer plats i dom två minibussarna vi hade att tillgå. Nu började en tredagarsresa på den östra udden som sticker ut på nordön. Så vissa människor var nya, andra hängde fortfarande på från den förra bussen och några hade man träffat på tidigare bussar. Lite tråkigt är det att splittras upp när man just lärt känna varandra lite bättre men alltid kul med nya människor också:) Idag var mest en transportsträcka till staden Gisborne, bara ett stopp i Opotiki för lite inhandling av mat för den som ville. Färden var krokig och inte den allra roligaste då jag var trött efter gårdagskvällen. Huvvet for fram och tillbaka när man sov i takt med alla svängar och krokar hit och dit. Men tillslut kom vi i alla fall fram till Gisborne och vårt boende för natten efter en snabb titt från en utsiktplats över staden. Stället vi skulle tillbringa natten låg en bit utanför staden precis vid havet. Vi fick ett eget litet hus på andra sidan vägen med tre sovrum, toalett, kök och allrum. Perfekt:) Efter middagen satt vi med datorn och la upp våra filmer på youtube (gå gärna in och kika på dom). Det var gratis Wi-fi så självklart passade vi på, snåla backpackers som vi blivit;) Även lite Uno spel blev gjort innan sängen kallade.

Idag ringde klockan vid halv fem då vi skulle upp och kolla på soluppgången. Fint var det, men efter att solen gått upp över havet (och in bakom molnen) så hoppade jag direkt i säng igen. Vi skulle inte åka vidare förens halv ett idag och förmiddagen fick vi spendera bäst vi ville. Vissa personer hade skrivit upp sej på stingray matning, jag hoppade det och sov till tio istället, skönt att slippa passa en utcheckningstid:) Efter frukost och att några fler filmer blivit upplagda så bar det av igen. Denna gång åkte vi bara i tunt två timmar till vårt övernattningsställe, där vi är nu. På vägen stannade vi till vid Nya Zeelands längsta pir, runt 650 meter. Vissa hoppade från den men Gabbi och jag skippade det då jag fortfarande kände av i halsen efter den kalla raftingen i fredags och Gabbi inte tycker om att hoppa (hon har bara hoppat från 6000 meter men men;)) Väl framme i Tokamaru Bay åt Gabbi och jag lunch sen hoppade vi, Gabbi, jag plus sju till, in i bussen igen och åkte en bit där alla hoppade ur utan tre, dom skulle på en aktivitet och göra sina egna halsband medan vi andra promenerade tillbaka till boendet längs med stranden. En skön promenad och efteråt kändes kroppen mycket bättre.

Vi har gratis wi-.fi även här så kvä'llen spenderas med att lägga upp dom sista filmerna på youtube (länkar finns i spalten till vänster) och allmänt kolla upp saker på nätet.

See yaaa/ Sofia

Rafting och grym partykväll i Rotorua

Som sagt igår var det en grym kväll. Men innan jag berättar om gårkvällen tar jag berättelsen från början.
Vi vaknade upp på våra madrasser i Maori-folkets "hus" (deras typ av tempel). Frukosten serverades mellan sju och halv åtta. Det var fruktcocktail, musli, flingor, mjölk, fattigariddare, frukt och såklart te och kaffe. När vi ätit oss mätta var det dags att packa bussen och slutligen ta avskedsfotot på trappen utanför deras heliga tempel.
Bussen rullade och vårt stopp och aktivitet för dagen blev rafting på floden Kaituna river placerat 15 minuter utanför Rotorua. Vi skulle nu åka 5-6 personer i varje gummibåt ner för vattenfall och forsar utrustade med badkläder, vattentätjacka, flytväst, hjälm och varsin paddel samt en erfaren guide. Innan vi puttade i båtarna bad en utav guiderna en bön till floden enligt tradition för att vi skulle bli accepterade att få skrika och hojta i båtarna samt få åka vår rafting. (för denna stam är naturen väldigt helig som ni förstår). Sedan var det dags. Guiden visade oss hur vi skulle gemensamt paddla och sätta oss i olika positioner när han gav order. Vårt enda "bälte" var våra egna fötter undertryckta i skarvarna av gummibåten. Vi satt på kanten så alltså inte i mitten av båten. Endast när det var vattenfall fick vi huka ner oss i båten. De sa att floden skulle vara varm, vilket den inte var förens i mitten av åkturen så första vattenduschen kylde ner både mig och Sofia. Jag satt och hackade tänder från början till slut, livrädd att mitt knä skulle hoppa ur led eftersom det var kallt och fastsatt i ett och samma läge hela tiden. Varje stund vi inte behövde paddla satt jag och värmde knäna med händerna och försökte röra så mycket jag bara kunde på knäna för att hålla rörligheten igång. (För er som inte vet, så har min ena knäskål har en gång hoppat ur led så jag är livrädd att det ska ske igen och jag vet när risken finns, så jag var alltså inte rädd utan orsak). Det stod i broschyren att sista vattenfallet vi skulle åka nerför skulle vara 7 meter men vi såg då aldrig det enorma vattenfallet som vi föreställt oss, lyckligtvis. Det var med glädje och frusenhet när åket var över. Detta var verkligen ingenting för mig och Sofia. Vi tyckte om fallskärmshoppningen SÅ MYCKET MER. Men men, nu har vi iaf testat rafting och det var ju en aktivitet för sig.

Vi landade sedan i Rotorua för en och en halv dags vistelse. De flesta av oss checkade in på hostelet Base. Vi var nio tjejer från bussen som checkade in i samma rum. Sofia och jag lämnade av väskorna på rummet och gick sedan till stan för att hitta gratis Wifi och handla mat. Väl hemma på hostelet igen lagade vi tre stora sallader för de nästkommande dagarna och tacos för kvällens middag. Efter maten blev det dusch och fix för denna kväll skulle det festas. När alla tjejer kommit tillbaka till rummet och förfestat klart begav vi oss till "the lava bar" som var placerad precis utanför vårt hostel. Vi hade rabatt för att vi bodde på Base så det mesta kostade 5 NZD fram till klockan elva. Vi började med började med varsin Jägerbomb (en Jägershot i ett större glas med energidryck). Där var startskottet för kvällens party. De flesta beställde och drack mer medan jag höll mig till kranvatten med citron och is. :-) Det rullade in fler och fler, tillslut var vi hela gänget då även killarna och de andra tjejerna som bodde på annat hostel dykt upp. Det var dags för dans och i takt med allt drickande blev vi fler och fler på dansgolvet och vi alla ägde. För vi höll oss då inte på dansgolvet utan gjorde vårt egna dansgolv precis vid entrén. Det fanns även en piltavla som vi passade på att utnyttja. Himla skoj, jag lyckades dessutom kasta pilen mitt i prick när Sofia filmade. Hur ofta händer det!? Har aldrig satt en 50 poängare tidigare och jag gjorde det när hon filmade. Värsta turen!
Nåväl, kvällen va perfekt. Hur kul som helst, Sofia och jag gav vika vid 02.30.

Idag har vi checkat ut och skrivit vara blogginlägg. Just nu går vi lite vilse i stan och känner press då vi ska med bussen om 25 minuter! Peppar peppar, hittar vi tillbaka till hostelet och bussen i rätt tid...

Ciao Gabriella

Kulturell övernattning

Just nu befinner vi oss i staden Rotoura, har precis checkat ut från hostelet och om några timmar åker vi vidare till nästa stad. Igår var en grym kväll men mer om det senare för det var visst min tur att skriva om vad som hände i torsdags...

Torsdagen första stopp var Waitomo Caves. Det fanns olika alternativ att välja bland för att utforska nätverket med de underjordiska grottorna. Grottorna har bildats av vattnet som forsat, och fortfarande rinner, genom den mjuka kalkstenen.
Gabbi och jag kände att vi ville spara dom pengarna då vi har hört att det finns så mycket att göra nere på sydön så vi och runt åtta pers till hängde på bussen till en större stad en mil längre bort där chauffören skulle tanka upp bussen. Där spenderade vi en timme på mc Donalds och deras fria Wi-fi. Det fick även bli en mc flurry:)
Timmen gick fort så snart var vi påväg tillbaka till Waitomo. Gabbi och jag bestämde oss för att hoppa av vid informationscentret om grottorna som ligger en bit utanför byn och gå en runda på en timme. Vi fick sällskap av två killar, en tysk och holländare. Det var inte en står sväng så vi kom upp till toppen på ungefär tjugo minuter så vi spenderade ungefär en halvtimme där uppe med att sitta i det långa gräset. Det såg ut och kändes ungefär som en svensk sommardag; högt vajande gräs med inslag av röd-och vitklöver och några gula blommor och så fort solen tittade fram blev det jätte varmt och när den försvann blev det kallt igen.
När vi kommit ner igen så ville tysken, som älskar djur, gå bort till några hästar han sett längs med vägen tidigare. Vi travade iväg och det dröjde inte länge förens vi såg en liten häst med sina getter till polare. Vi stannade där en stund med lite gräsmatning innan vi vände tillbaka och regnet kom. På informationscentret fick vi vänta ungefär en timme på att grottäventyrarna skulle komma tillbaka och vi kunde åka vidare till nattens speciella kulturstopp; Mourea. Det är "hembyn" för Ngati Pikiao folket, en understam av det Nya Zeelendska folket Iwi of Te Arawa.
När vi anlände dit fick först genomgå en sorts ceremoni där vi blev välkomnade och kunde därefter räknas in i deras familj. Själva ceremonin utfördes så att vi först gick igenom ett stort valv in på själva området, (tjejerna först för att vi var bärare av livet) gå fram mot deras "tempel" men stanna halvvägs för att hedra dom som inte längre fanns bland oss. Hela tiden stod en kvinna och sjöng med hög röst på trappan upp till templet. Innan vi fick gå in var vi tvungna att ta av oss våra skor och sen gå in och sätta oss, killarna på stolar till vänster och tjejerna på golvet till höger. Sen började en kille pratade högt, nästan skrek, aa mittemellan sång och skrik typ, på deras språk som man inte förstår ett ord av. Han hade även en lång pinne han svängde runt med och allt såg väldigt aggressivt och dumt ut. Jag kunde knappt hålla mej för skratt men fick försöka tänka på något riktigt tråkigt för ville ju inte börja flabba mitt i något som kanske var heligt för dom. Men när han predikat i några minuter började dom att småskratta där framme, både killen som utförde sin dans/bön och dom andra "ledarna". Vi fattade inte något av vad han sa och vad som var roligt (kanske var det våra ansiktuttryck) men stämningen lättade något och han avslutade sin grej. Sen var det dags för en annan man att säga något, fortfarande fattade vi inte ett dugg, och sen skulle vi alla gå fram och hälsa på alla ledarna innan vi kunde räknas in i familjen. Hälsningen utfördes genom att vi tog vandras högerhänder som vanligt men sen skulle vi dutta våra näsor två gånger mot varandra. Kändes lite märkligt att göra så mot fyra helt främmande människor.
Vi blev meddelande några regler, så som att vi inte fick ha skor i templet (det var inte som ett riktigt tempel, mer som en liten, mysig träkyrka) ta foton på deras bilder på ledare och andra högt uppsatta personer och inte dricka alkohol. Dom skojade hela tiden med varandra och med oss så stämningen blev väldigt avslappnad vilket var skönt då man först hade frågat sej vad man kommit till för säkt.
Sen gick vi till en annan närliggande byggnad som inhyste ett stort kök och samlingsplats där det var uppdukat med kaffe/te, kakor och frukt. Man är inte bortskämd med fika nu för tiden så var väldigt gott:)
Efter fikat gick vi över till templet igen där vi skulle spendera natten. Golvet var nu täckt med madrasser, vi var runt 40 personer på bussen och alla skulle vi sova där inne så det fanns enbart utrymme för två smala gångar mellan raderna av madrasser. Efter att vi bäddat ordning och fått lite fri tid var det dags för middag; kyckling och potatis.
Under tiden vi åt spelade en äldre man från stammen gitarr och sjöng sånger. Han gick runt och frågade vart vi kom ifrån och försökte spela typiska låtar från våra länder.
Efter en mycket trevlig middag så var det dags för dom att ha en show för oss där dom spelade, sjöng och berättade om deras kultur, traditioner och sätt att leva. Det var en jätte kul timme vi hade, jag förstod inte allt då deras engelska var lite svår och alla sånger sjöngs på deras språk men det var roligt att lyssna på då deras röster är så starka och mäktiga vid sång.
På slutet var det även dags för oss att bli involverade. Vi blev uppdelade i tjejer och killar och vi tjejer skulle försöka lära oss handskas med en plastboll som var fastsatt i ett kort snöre. Vi skulle slå bollen mot handen för att få ett taktslag, snurra den framför oss, bakåt, högt och lågt samtidigt som vi skulle göra det på kommando från kvinnan (som sa dom på deras språk förstås). Det hela var väldigt svårt så när killarna kom tillbaka och kollade på vår uppvisning så blev dom nog inte så impade tror jag då det kändes som jag bara stod att snurrade den där bollen lite hur som.
Sen var det dags för killarna. Dom tog av sej på överkropparna, strampade, skrek och slog sej på bröstet, var riktigt kul att se;)
Nu började kvällen lida mot sitt slut. Men innan var det dags för lite historieberättande uppe i templet. Alla låg vi där på våra madrasser och lyssnade på historier och sånger. Väldigt mysigt och det kändes ungefär som vi är på klassresa, lite Eva och Adam stuk.
Innan jag gick till sängs följde jag med ett gäng och spelade Uno. Riktigt trevligt och skoj:) Det hade varit en mycket intressant kväll.

Kramar Sofia

Raglan

Gårdagens mål:Hahei till Raglan. Strax efter att vi börjat rulla stannade vi för en snabb fotografering och omfamning av "Twin Kauri" vilket är två Kauriträd som vi hittills sett rätt mycket av, både norr om Auckland och även här.
Bussen rullade ingen och vi åkte genom ett jordbruksområde kallat "Coromandel Ranges", vilket är känt som världens mest produktiva jordbruk. (utmätt per ko). Detta var alltså orsaken till varför vi såg så mycket mer kor än vad vi tidigare sett. Vi fick till och med stanna för att en hel skock med blandade koraser blev flyttade till annat bete utav två bönder och ett barn. Jag tyckte det var intressant och trevligt att se. Jag tänkte direkt tillbaka på min uppväxt som mestadels varit i Brantestad där jag om somrarna ofta hjälpte mamma att valla sina kor. Jag tänkte på alla de gånger jag gått efter korna på asfaltsvägen som är placerad precis utanför ladugårdsdörrarna och leder genom hela byn samt på sommaren är väldigt trafikerad av framförallt turister. Jag funderade på om det alltså var såhär turisterna kände när jag som litet barn klappade händer, ropade, sprang och gick efter de fyrbenta djuren med vita horn för att så snabbt som möjligt få ner dem på grusvägen så trafiken kunde fortsätta sin färd mot sitt mål. För oftast hälsade turisterna glatt och log när de sakta rullade förbi mig och korna...

Vårt nästa stopp var ett café i Paeroa... Detta var orten där läsken Lemon & Paeroa producerat sedan 1907. Där stannade vi för att de som var kaffesugna skulle få sitt dagliga kaffe.

Sedan fortsatte vi vår resa.Vi åkte igenom små städer och stannade i staden Hamilton runt tolvtiden. Där passade vi på att använda gratis Wifi för att uppdatera Facebook, mail, blogg och allt sådant där samt tog ett snabbt besök vid en staty och knäppte ett kort fast ingen visste vad statyn föreställde. Som ni förstår var internetet det mest betydelsefulla i denna situation. (ha ha ha)...

Efter en kvart var vi på bussen igen och rullade iväg till vår slutdestination för dagen, Raglan. Vårt boende för natten var på Karioi lodge, vilket var placerat inne i skogen mitt inne skogen där det var som grönast. Väldigt trevligt och lugnt. Vi bodde på höjden i längor med små rum, 4 bäddar i varje och hade trädtopparna precis utanför altanen. Vid tre-tiden åkte vi iväg för att besöka det 55 meter höga vattenfallet "bridal veil falls". (Namnet kommer ifrån att någon tyckte det liknade en bröllopsslöja).Både skogen runt omkring och vattenfallet var trevligt och fint att se. :-)
Väl hemma på hostelet igen åt vi mat och sedan slog vi oss ner i soffan framför tv:n och avverkade Disneyfilmen "Dinosarius" samtidigt som vi flyttade över bilderna från kameran till datorn och gjorde en rensning av alla bilder vi tagit sedan måndags. Kvällen fortsatte framför tv:n då vi nostalgiskt satte in första filmen av Harry potter på vhs i videospelaren. När filmen var slut var det dags för att krypa till kojs.

Haere ra /Gabriella

Hot water beach and cathedral cove

Idag var det alltså dags igen, att åka vidare. Jag såg faktiskt fram emot det då jag lätt blir uttråkad och vill att det ska hända grejer hela tiden.
Vid kvart över sju hämtade en orange Straybuss upp oss vid den bestämda platsen och sen bar det av på en runda runt stan för att plocka upp de andra. När alla som skulle med var på blev vi full buss. Sen åkte vi till Strays kontor där vi fick en genomgång på hur det funkade med bokning av buss mm då det är en hopp-på, hopp-av buss så man kan välja dom platserna där man vill tillbringa extra tid på. Gabbi och jag gör resan på minimum tiden (flyget över till Australien är nämligen redan bokad) så vi stannar två nätter endast på några ställen, annars är det en ny plats varje dag.
När alla fått chansen att reda ut sina frågor så hoppade vi på bussen igen. Denna dag var molnig och regnet hängde i luften.
Efter en stunds åkande bestämde chauffören att vi skulle börja speeddejta varandra. Sagt och gjort, vi som satt längs med mittgången skulle flytta runt, dom till höger bakåt och dom till vänster framåt så vi efter fem, tio minuter fick en ny dejt. Vi hann väl med runt sju olika personer att prata med innan vi kom fram till dagens supermarket-och lunchstopp i Thames. Till skillnad från fjortondagarsturen vi gjorde i Australien där maten ingick så får vi här fixa med vår egen mat.
Efter en timme fortsatte resan genom landskapet, upp och ner, hit och dit. Vi stannade för fotografering på en höjd och fast vädret inte var det bästa var det ändå mäktigt.

Vid två tiden kom vi fram till vårt ställe för natten, semesterorten Hahei där vi skulle bo på Hahei Holiday Resort. När vi packat in våra väskor i stugorna vi fått med runt nio personer i varje, hade vi valfria aktiviteter att fylla eftermiddagen med; en tripp till Hot water beach, åka kajak eller en två timmars vandring till Cathedral Cove. Dom flesta valde att åka till Hot Water Beach där man fick gräva sin egen varma pool i sanden.
När vi kom dit såg det först ut som ett skämt; i mitten av stranden vid vattnet var det en enorm grupp av människor, unga som gamla som antingen grävde för fullt i sanden eller låg utfläkta i grunda vattenpölar. Om jag ska vara ärlig såg det ut som en skock idioter;) På en liten area var stranden helt utgrävd så det verkade som det enbart var på den ytan det var varmt. De första övergivna pölarna vi klev i var kalla så vi undrade varför folk låg där i sina hål och såg nöjda ut. Vi fick snart veta svaret då några killar från våran buss börjat gräva på en orörd fläck. Det var faktiskt varmt vatten som kom upp. När hålet var tillräcklit stort drog vi av oss kläderna och hoppade i. Visst det var ljummet men inte jätte varmt. Folk som skulle åka kajak försvann iväg, andra gav upp så tillslut satt bara Gabbi, jag och fyra tyskar kvar i vår grunda pool. Jag fick en plats där det verkligen kom upp hett vatten. Om man grävde ner händerna i sanden så kunde man inte hålla kvar dom där, Gabbi brände sej till och med, så varmt var det. Ibland kunde man inte sitta mot botten utan fick hålla upp nederdelen av kroppen så man inte fick en bränd skinka.
Vi fick sällskap av en kvinna från Nya Zeeland som försökte koka ett ägg. Hon stoppade ner ägget i sanden under vattnet och höll det där lite drygt tio minuter innan hon prövade att knäcka det. Först såg det ut som hon lyckats men plötsligt sprack ägget mot glaset och ut rann det råa äggen. Men jag tror nästan det hade funkat om hon hade suttit där jag satt och grävt hela tiden och underhållt ägget med hett vatten.
Eftersom det var molnigt och rätt blåsigt där vid havet så var det riktigt skönt att ligga där i poolen och plötsligt hade även jag blivit en "idiot";)

Vid fem vände vi tillbaka till Hahei och eftersom Hot water beach hade blivit av tidigare hade vi tid till två timmars vandringen till Cathedral Cove. Vi var ett gäng som trotsade regnet och gick iväg. Vi fick fantastiska vyer över strand och kust på vägen mot vårt mål. Ibland gick vi i tallskog så det kändes som vi var hemma igen men plötslit kom regnskogen och palmerna tillbaka.
När vi kom fram till stranden blev det även här ett x antal bilder knäppta. Det var en stor hög grotta som man kunde gå igenom, den var liksom längs med stranden så man hade klippväggarna mot land och hav. Det låg även stora klippblock ute till havs som var coola att se. På denna strand är även scener ur en av Narnia filmerna inspelade. Så när jag kommer hem ska jag kolla på den och säga "Där, just där, har jag varit.":)

När vi framåt halv åtta kom tillbaka till campingen så tog vi en dusch sen vankades BBQ som vår chaufför fixat. Det var dock inte gratis men vi tänkte att det kunde vara trevligt att lära känna folket lite. Och det var värt varenda cent, jätte gott:) När vi ätit oss mätta så försvann en efter en till sängen. Jag somnade gott den kvällen.

På återseende// Sofia

ordning och reda - ingen märkvärdig dag

En ledig dag i Auckland. Ja så mycket sovmorgon av det blev det ju inte eftersom vi var tvungna att byta hostel, då det (som Sofia nämnde igår) skulle vara fullbokat på Base Auckland idag. Vi tog vårt pick och pack och vandrade iväg till vårt nya hostel som låg några tvärgator längre ner. Vi gick in på ett hostel som hette "No Mads" men fick då veta att vi var på fel hostel. Detta kom vi underfund med när jag frågade om priset eftersom det priset som stod skriver bakom disken inte stämde överens med det pris jag fått igår över telefonen. Killen bakom disken frågade om jag bokat, vilket jag gjort eftersom jag ringde igår och när han kollade i datorn fanns inte mitt namn med i registret. Han sa då att vi troligtvis var inbokade på hostelet längre ner på gatan, nämligen hostelet "No Mads fat camel hostel and bar". Precis så var fallet så när vi kom dit lämnade vi in vår packning i ett förvaringsrum och slog oss sedan ner i deras tvrum ett par timmar tills det var dags att checka in runt halv tvåtiden. Det var perfekt tid och rum dagen till ära då vi hade eluttag så vi kunde sitta med datorn för att radera bilder och filmer samt räkna på våra utgifter. Det var skönt att vi fick tillgång till detta rum, så vi fick detta "måste" gjort eftersom vi känt att vi legat efter med vår "ordning och reda" vad gäller bildmaterial och ekonomi. Det var nämligen just detta vi planerat att göra på vår lediga dag.

Efter att vi fått checkat in på riktigt förflyttade vi vår packning en våning upp till vårt rum och gick sedan ut för att handla mat. Eftermiddagen ägnades sedan till att laga en stor sallad som ska följa med på resan som börjar imorgon igen och efter att vi ätit gick vi på en promenad i stan. Vi gick ner mot hamnen och tittade oss omkring. Det var inte så märkvärdigt, det enda som är lite fränt med Auckland är att det är så kuperat. Jag får känslan av San Francisco, då även den staden består av backar upp och ner. Något mer vi lade märke till var alla dessa Mc Donalds och Burger King som det kryllar av i stan. Det är inte många meter mellan nästa snabbmatställe inte. De ligger till och med placerade på samma gata... Man kan ju fråga sig om de konkurrerar eller delar på inkomsten.

Efter promenaden blev det lite chill på rummet, en dusch och mat. På kvällen gick vi ut för att använda gratis Wifi. Denna dag var då inte så händelserik men vi fick dock ordning på saker och ting och det är inte fel det heller. Snart blir det att krypa till sängs och imorgon börjar som sagt bussresan igen, denna gång blir det söderut.

puss och kram Gabriella

Bay of islands

Idag samlades vi nere vid hamnen för att vid kvart i åtta stiga på en båt som skulle ta oss ut på havet bland öarna och leta efter delfiner som vi kunde simma med. Vi behövde inte åka länge förens vi såg dom första. Men det var inte bara att hoppa i och tro att delfinerna skulle komma huxflux. Guiderna var först tvungna att försäkra sig om att det inte var med antingen bebisdelfiner eller unga delfiner som just blivit bortstötta i gruppen. Anledningen till det var att mammorna då kunde strunta i att ge sina små eller att dom unga glömde bort att äta då vi var i vattnet och distraherade dom. Men efter lite cirkulerande så fick vi klartecken att det var okej att hoppa i. Vi fick låna simfötter och cyklop och när delfinerna var precis vid båten hoppade vi i vattnet. Det var även en till båt lite längre bort full med turister som hoppade i vid samma grupp så vid det tillfället var det nog uppemot trettio pers som plaskade runt i vattnet. Jag fick ett litet skrattanfall när jag tänkte på hur det måste se ut uppifrån båten, hur vi glodde efter delfinerna och när nån fick syn på dom simmade alla för fullt åt det hållet;)
Eftersom delfinerna inte stannade på en plats hela tiden så var dom borta direkt när vi kom i vattnet, så vi försökte simma efter dom. Vissa gånger kom dom och simmade mitt ibland oss. Jag såg dock bara en delfin simma under mej än gång och kom aldrig riktigt nära som vissa andra gjorde, dom lyckostarna. Men det var häftigt ändå då vi såg dom mycket från båten, när dom hoppade och simmade precis bredvid. När alla fått chansen att vara i vattnet så åkte vi vidare. Viken heter "Bay of islands" och det är verkligen sjukt fint här. Vi stannade i en halvtimme på en av öarna. Där passade Gabbi och jag på att gå upp på en hög kulle med utsikt över öar och hav. Om man står i valet om att åka till antingen Australien och Nya Zeeland tycker jag man ska välja Nya Zeeland. Så mycket mer natur, Australien är ju bara platt och torrt. Iallafall det vi hittills har sett, kanske inte ska säga för mycket än då vi har hela östkusten kvar;)

Vid tolv var vi tillbaka i hamnen. Det hade varit en fin förmiddag till havs med fint väder så man till och med hann med lite solning på däck:) Jag ringde då Stray för att försäkra oss om att vi verkligen var bokade på bussen tillbaka till Auckland samma eftermiddag. Det var vi så efter det tog vi lunch på stranden och solade ytterligare några timmar innan vi gick tillbaka till hostelet där vi fick sitta och vänta till bussen anlände strax innan fyra. Bussen tillbaka till Auckland tog tre timmar och väl där checkade vi in på hostelet. Stray har alltid bokat den första natten på varje nytt ställe vi kommer till men ska vara här i två nätter nu då vi på tisdag åker vidare söderut. Eftersom Red Hot Chili Peppers spelar i staden imorgon börjar det bli rätt fullt på alla hostel så på Base, där vi sover inatt, var det fullbokat imorgon. Så medan jag började med maten gick Gabbi och köpte påfyllande till simkortet vi fått gratis i receptionen på hostelet. Hon ringde även ett hostel som vi fått tips av från en annan svensk som visste att dom hade haft platser tidigare idag. Det fanns plats för oss så Gabbi slog till.
På tal om svenskar, hostelet kryllar av dom. Jag skojar inte när jag skriver att vi är uppemot 15 svenskar som vi har hört och sett bara ikväll. Inte visste jag att så många åker hit.
Men iallafall, nu sitter vi här med ett internet som Gabbi hittade förut när hon letade hostel. Gutt;)
Ha det. Kram Sofia

På toppen av Nya Zeeland

Strax efter sju bar det iväg med en stor buss ut på vägarna på Nya Zeeland. Vägarna var krokiga och det gick både uppåt och neråt, ibland nästan till och med som serpentinvägar. Första stoppet blev en promenadslinga i Puketi Kauri forest i Manginangina, det är en subtropisk regnskog. ÄNTLIGEN får jag se och befinna mig i sådan natur! Det var som det är på bild, mycket grönska, stora tjocka träd och även mindre. Likaså nya unga träd och även gamla som sakta men säkert murknar bort. Helt otroligt, det är som mycket annat svårt att beskriva så enklaste sättet är att uppleva det själv. Efter detta stopp åkte vi vidare. Längs med vägen såg vi gröna blomstrande ängar med kor, får och köttdjur. I dikeskanten växte det bland annat hundkex, prästkragar och gula blommor liknade mindre prästkragar. Landskapet liknade en svensk sommar med alla dessa blommor och dess växtlighet. Jag är så förtjust i landskapet eftersom det har en blandning mellan allt. Ena stunden tror man nästan att man hamnat i Sverige då det växer träd liknade tallar och allt det den svenska sommaren innehåller. Men bakom krönet ser man plötsligt palmer och som alla vet hör då det inte till Sveriges landskap. Vi fick, som ni förstår väldigt vackra bilder under dagens resa och jag antar det kommer bli en miljon fler bilder under dessa fem veckor som vi kommer uppleva och se Nya Zeeland. Dessvärre fångar inte kameran vyerna lika bra som ögat, för det är såå mycket finare att se landskapet på riktigt.

Andra minnesvärda stoppet för dagen var cape Reinga. En fin utsikt där strömmarna från stillahavet och tasmanskahavet möts. Rätt coolt att se. Där var även den mest nordligaste punkten av Nya Zeeland som man kan åka till. Efter den fina titten åkte vi vidare och åt vår medtagna lunch nere vid havet. Några passade på att bada medan Sofia och jag stannade kvar på gräsmattan och nöjt av solen. Vi åkte sedan vidare till tro det eller ej, men till enorma sanddynor för att ta oss ett åk eller två med en sandboard.(Nya Zeeland är fantastiskt, landet har alla typer av natur, till och med öken!)Sanddynorna i Te Paki Stream var jätte stora och höga. Först vågade jag inte anta utmaningen att åka eftersom jag redan testat på det en gång på kangaroo island i Australien men ingen gång är den andra lik så jag bestämde mig slutligen för att ta ett åk. Jag resonerade så att igår hoppade jag från ett plan på en höjd på en halv mil, eftersom jag vågade det, skulle jag givetvis våga åka sandboarding ner för en brant sandbacke på mage som dessutom inte alls var en halv mil lång... Sagt och gjort. Jag promenerade upp, jobbigt som tusan och sen gled jag nerför och hann stanna boarden innan jag äntrade vattnet som runnit upp från havet som låg några hundra meter bort. När alla som ville åka, åkt klart satte vi oss i bussen igen och körde mot havet. Nu var vi framme på ninety mile beach, som i själva verket inte var nittio mil lång utan om jag kommer ihåg rätt så var den uppmätt till ca 85 km. Vi stannade för att fotografera och känna på vattnet som med jämna mellanrum rann in långt upp på stranden med de stora vågorna. Vi åkte sedan på övre delen av stranden med bussen, rätt häftigt vill jag lova. Efter 40-50 minuter vek vi av från stranden och kom upp på en asfalterad väg. Innan vi kunde åka hemåt åkte vår guide till ett ställe vid namn Ancient Kauri kingdom, där stannade vi för att tvätta av bussen så vi både kunde se ut och vara säker på att bromsar och allt skulle fungera efter vår of road väg på stranden. Sista stoppet på vår resa för dagen blev ett matställe kallat (rak översättning) världskänd mangonui fiskaffär. Där åt vi friterad fisk och pommes. Fisken smakade som gös. :-) Vi kom sedan hem till vårt hostel i Paihia strax efter sextiden. Det hade varit en lång dag som alla andra dagar är nu för tiden...

Ha det gott kram Gabriella

Skydive på Nya Zeeland, check! B-)

Idag började vår resa med bussföretaget Stray. Vid 7.45 hoppade vi på en liten minibuss som tog oss från Auckland till Paihia, Bay of Islands. På vägen stannade vi för lite fotografering lite här och var. Bland annat ett 800 år gammalt träd och på utsikten, här är det som alla säger -otroligt vacker grön natur. Vi stannade även till för några foton vid ett jätte fint vattenfall samt vid någon toalett som var fint utsmyckad med glasflaskor inmurade i väggarna... Dagens turistmål var iaf på goat island marine reserve. Där tog vi en tur med en båt med glasskivor på mitten av golvet för att se på fiskar och marine reservatet. Var dock inte så mycket till färg och inte så mycket i rörelse heller, men några fiskar såg vi allt och sjögräs förstås. Nåväl. Jag ska kanske dela med mig av mina tankar vad gäller det nya landet? Jag tycker landet är som alla säger, JÄTTE VACKERT. Mycket finare än Australien och jag förstår inte varför man oftast sätter ihop Australien och Nya Zeeland som att det är ett och samma land för de är verkligen som natt och dag! Australien är stort, platt och nästintill färglöst medan Nya Zeeland är litet, kuperat och färgrikt. Det blomstar av gröna ängar med betande kor, gröna skogar och färgsprakande blommor. Landet påminner mig om hur jag fantiserat ihop hur Österrike och Irland ser ut. Jag frågade några irländare som är med på resan om Nya Zeeland påminner om Irland vilket det gör. Den största skillnaden är temperaturen som är varmare här än på Irland. Jo jag känner redan nu att jag tycker om Nya Zeeland bättre än Australien, fast jo visst är det kanske förtidigt att avgöra det redan nu men jag har verkligen saknat denna gröna vackra natur. :-)

Tillbaka till vad vi mer har gjort idag.. Vid 17tiden passade vi på att göra ett hopp, inte vilket hopp som helst utan ett tandemhopp alltså skydive. Dessutom hoppade vi från närmre 6000 meters höjd, vilket är Nya Zeelands högsta hopp och antagligen även världens högsta. Varför inte passa på med det värsta när man ändå ska göra det liksom? ;-) Här får man inte vara feg heller, är man feg får man inga minnen i bagaget...Vi färdades med en hastighet på 200 km/timmen och föll fritt i närmre 1,5 minut. Det ni, det var en känsla det! Jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt. Jag var inte nervös och inte heller rädd. Det var bara att göra och så blev det. Häftig känsla och underbart kul. Själva hoppet gjorde ont i öronen då det blev så högt tryck men när man kommit förbi molnen och började se landskapet och kände att kylan byttes ut mot en behaglig varm luft var resan helt otrolig. Seglingen över det gröna kuperade landskapet var den bästa upplevelsen, frihetskänsla till tusen. Landningen gick galant och filmerna på vårt hopp bar vi nöjt med oss hem. Ett minne för livet, jag är stolt att jag gjorde hoppet från den högst möjliga höjden, det var bättre än jag någonsin kunnat tro :-D

När vi blivit tillbaka skjutsade till vårt hostel gjorde vi en god sallad och sedan blev det att Skype hem därefter somnade vi gott :-)

Kramar Gabriella

Nytt land, nya möjligheter

Idag var det återigen dags att resa vidare, dock lite längre denna gång nämligen till Nya Zeeland.
Efter att vi checkat ut från hostelet och tillbringat en stund på Backpackers world så hoppade vi på bussen vi bokat föregående dag ut till flygplatsen. Vårt plan till Auckland skulle inte lyfta förens 17.50 men eftersom vi inte tyckte det fanns något att göra i Perth åkte vi ut till flygplatsen och satte oss där istället. Incheckningen öppnade tre timmar före avgång så först tillbringade vi några timmar på några soffor och efter att vi kunnat checka in våra stora ryggsäckar tog vi oss en iskaffe på Dome en trappa upp. Efter det gick vi igenom passkontroll och tull utan några problem och sen in i tax-freen där vi började kolla runt lite.
Vi hade inte gått länge förens vi hör ett upprop i högtalarna. Jag lyssnar lite halvt med ena örat för att se om det har något med vårt flyg att göra men hör då mitt och Gabbis namn nämnas. Vi blir båda ställda och kollar oss omkring vart vi ska gå. Jag får syn på kvinnan som just har gjort utropet och vi går fram till henne. Hon säger då att vi måste följa med henne då dom har hittat "sparklings" i en av våra väskor. Vi fattar inte vad det är, vin? tändare? Sen förstår jag plötsligt att det är tomteblossen! Dom vi hade köpt till firandet av Filips födelsedag nere i Margaret River. Vi blir överlämnade till en annan flygvärdinna som för oss tillbaka förbi tull, passkontroll och ner till incheckningen. Där hämtar hon oss varsin gul singnalväst som vi tar på oss sen går vi bakom diskarna och ut genom några dörrar. Dom leder oss bakom kulisserna dit alla väskor kommer efter man har lämnar in dom. Vi får följa med in i ett rum där Gabbis väska ligger på ett bord. Dom frågar om det är någon av våra väskor och visar sen en skanningsbild på väskan där tomteblossen syns. Gabbi öppnar upp väskan och plockar fram blossena och ger till mannen som säger att han är tvungen att kasta dom. Det är vi helt på det klara med då vi bara vill med planet. Haha ja jag säger då det. Vi lyckas med allt;) Men nu har vi ett minne från Perth flygplats också:)
Efter att Gabbi stängt väskan igen går vi tillbaka in genom dörrarna, upp genom passkontroll och tull ännu en gång och slutligen tillbaka till tax-freen och gatena igen. Nu hade klockan redan blivit så mycket så det var snart dags att gå ombord, så vi ställde oss i kön vid gaten och så dröjde det inte länge tills vi var i luften. Flygningen skulle ta sex, sju timmar, med tidskillnad runt elva. Steve uppe Darwin hade bokat den billigaste biljetten så det ingick ingen mat för oss men vi köpte oss varsin kycklingbaguett som inte var dum den heller. Jag hann även se två och en halv film så ingen sömn för min del, inte för Gabbis heller för den delen.
Vi landade i Auckland fem, passkontroll och tull gick galant denna gång så efter lite häng på några stolar och med Wi-fi som sällskap hoppade vi på bussen in till centrala stan. Vi blev avsläppta precis utanför hostelet där det var för tidigt att checka in så vi lämnade bara av vår packning i deras bagagerum och sen gick vi över gatan till donken där vi käkade frukost.
Efter att vi hängt där ett rätt bra tag och jag nästan somnade på soffan så beslutade vi oss för att gå tillbaka till vårt hostel och fråga om vi fick sitta i deras soffgrupp tills det var dags att checka in. Vid detta laget började vi bli riktigt trötta då vi missat en hel natts sömn.
Sagt och gjort. Det var inga problem att vi tillbringade dagen i hosteles allrum så vi slog oss ner i en av sofforna. Där halvsov och sov vi ända till klockan ett. När vi äntligen fått vårt rum gick vi och la oss i våra riktiga sängar med en gång och somnade bums.

Klockan fem vaknade jag, gick upp och gick ut på stan och kollade läget lite. Auckland är som vilken större stad som helst; höga byggnader, affärer, restauranger, rödljus och allt sånt. Är dock mer upp och ner än vad man är van vid nu;)
Efter en timme var jag tillbaka på hostelet och då hade Gabbi precis vaknat. Efter en dusch för min del gick vi ut på stan för att hitta något att äta då vi tyckte det var dumt att köpa på oss massa med mat då bussresan skullle börja redan följande morgon. Det blev pizza för Gabbi och efter lite letande efter en helt vanlig restaurang för min del ( verkar bara finnas asiatiska matställen) fick det bli en sallad från Burger King.
Resten av kvällen tillbringade vi på Mc Donalds och det fria Wi-fi som fanns. Sen i sängs för att vara fyllda med ny energi för äventyret på Nya Zeeland.

Ciao// Sofia

Kings Park

Det blev ännu en varm och svettig natt på rummet. Vi bor i ett åtta bäddarsrum med (av någon idiotisk idé) öppet fönster och en golvfläkt som fläktar dygnet runt, så själva fläkten ger ingen kyleffekt alls eftersom den extremt varma och kletiga luft utifrån kommer in. Inte alls fräscht att liggga svettig trots att man tagit en dusch. Nåväl, är ju som sagt sista natten nu inatt så vi ska väl klara det, vi har ju klarat av det mesta hittills. Efter frukosten gjorde vi en stor sallad innehållande isbergssallad, kassler, vindruvor, kiwis, ägg, tomater, gurka och morötter. Denna sallad skulle vi ha till lunch och middag för både idag och imorgon. (Skönt att slippa laga mat flera gånger). När salladen var klar gick vi iväg till backpackers world travel för att kolla lite på datorn och fråga dem om ett par saker gällande Nya Zeeland. Sedan gjorde vi lite ärenden på stan innan vi hoppade på gratisbussen Blue Cat som tog oss till Perths stora park Kings park. Lite kuriosa är att kings park är världens största stadspark dessutom... Vi hoppade av bussen och gick upp för en lång och jobbig trappa. (242 trappsteg). Denna trappa verkade vara invånarnas träningsplats då vi först blev osäkra på om vi ens fick gå i trappan eftersom vi bara såg träningsmänniskor som sprang upp och ner. Vi beslöt oss dock för att GÅ upp och fy så jobbigt det va! Vart tog min kondition och benmuskulatur vägen? Väl uppe på toppen flåsade vi minst lika mycket som de som sprang uppför... Nåja, nu ska vi inte häckta upp oss på den lilla bagatellen. Vi började promenera och såg utsikten av Perth. Fint!
Efter en stunds promenad och fototagningar slog vi oss ner på gräset i skuggan under en trädkrona. Där dukade vi upp vår medtagna picknick som idag blev varsin portion av salladen som gottat till sig sedan frukosten. Vi smälte maten en stund och gick sedan en promenad i parken. Vi avslutade parkvistelsen på en bänk i skuggan med skönt fläktdrag för att samla kraft till att hitta en busshållplats där gratisbussen kunde ta oss hem till Northbridge.Hemma på hostelet igen satt vi i min säng och fixade med bilder och ekonomi. Vi åt även av vår sallad ännu en gång och kvällen spenderades sedan på Internetbänken tills det var dags att gå hem igen och packa väskan och sova. Imorgon väntas nya äventyr då vi lämnar Australien och flyger 7 timmar till det lilla landet Nya Zeeland. :-) Ciao! Gabriella

Aqwa aquarium & Frementle

Eftersom det enligt planeringen är sista gången vi kommer besöka Perth och vi sparat alla"turistgrejer" till de här sista dagarna har vi idag turistat runt. Vi har turistat runt med både tunnelbana och buss. Vi började dagen med att gå till backpackers world travel för att kolla upp lite grejer på datorn sedan gick vi till centralstationen och köpte oss en familjebiljett för 11 dollar. Denna biljett blev vi tipsade om eftersom den skulle vara billigare och smidigare för oss då den gällde hela dagen med både buss och tunnelbana. (tummen upp!) Vår första sevärdhet blev Aqwa aquarium som vi dessutom kunde gå in på för studentpris. Äntligen kom våra rabattkort som vi fått uppe i Darwin på backpackers world travel till nytta. (Vi borde kanske fråga på fler ställen om korten är giltiga)...? Nåväl Aqwa aquarium är som det låter ett akvarium med fiskar, hajar, anemoner, sköldpaddor, rockor m.m. Det mest fräna och roligast var det stora akvariet som var format så att man kunde stå på ett rullband och åka igenom hela akvariet och ha hajar, stora sköldpaddor och enorma rockor simmande på sidorna om sig och till och med över sig. Hel häftig känsla. Stor stjärna vill jag ge för det. En sådan grej tycker jag tropicariet i Kolmården kunde ta efter för den lilla halvtunneln som de har är då inte mycket att hänga i granen jämfört med det här jag sett och upplevt idag... Förutom rullbandet genom det stora akvariet kunde man (som på alla andra ställen) gå och titta på de mindre akvarierna men något mer som var roligt var att det fanns ett litet uteakvarium med sjöstjärnor som man fick plocka upp, känna och titta på. Det var en lite märklig känsla. Man kände att sjöstjärnorna var levande för de kramade sig för att få fäste i ens hand, lite som en orm gör fast inte så hårt och läskigt.

Efter titten på akvariumen med alla dess märkliga djur gick vi tillbaka till busshållplatsen och åkte tillbaka till stirling station där byte mellan tunnelbana och buss sker. Eftersom även Ikea ligger placerat där gick vi dit och åt sen lunch i form av köttbullar, brunsås, potatismos, fruktsallad och kaffelatte. På vägen ut från Ikea passade vi på att köpa knäckebröd från Leksand i Swedish food market sedan gick vi tillbaka till stationen och tog tunnelbanan tillbaka till centralstationen i Perth. Vi gick till vårt Internet en stund för att Sofia skulle försöka prata med sina föräldrar på Skype, det gick dock inte så bra då det var rusningstid och antagligen alla använde samma gratis internet som vi. Nästa äventyr vi begav oss iväg på blev en annan linje med tunnelbanan nämligen till förorten frementle. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra där. Vi åkte mest dit för att gå runt lite och sätta oss vid havet. Vi har varit där tidigare men förra gången vi var där var när vi var på väg ner till Margaret River med Filip och Reto och bara stannade till i Frementle för en kort frukost på ca en kvart. Vi kände därför att vi behövde ta tunnelbanan ut och ge förorten lite mer tid och så blev det. Innan vi lämnade Frementle gick vi in på Coles och handlade mat och hemma i Perth igen gick vi till vår "Internetbänk". Nu är klockan närmre halv tio, denna dag gick väldigt fort men vi hann med mycket. Känns himla gött att äntligen fått sett lite av Perth. Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge för som sagt det är nu vår tredje vistelse i Perth och det är nu vi ska ta pulsen på stan. Imorgon tar vi nästa sevärdhet för snart blir det att gå tillbaka till sängen på Brittania on William och sova förhoppningsvis lika gott som igår.PS. Jag tycker det är skönt att vara tillbaka i stan. Jag har aldrig varit en stadstjej men jag har heller aldrig varit en riktig festprisse som vill ha alkohol varje kväll så jag tycker det är skönt att vara tillbaka i civilisationen och slippa allt drickande runt omkring mig. Dessutom känns det som att hemresedatumet närmar sig snabbare om jag förflyttar på mig och ser nya saker. Jag kan inte säga att jag hade en dålig tid i Monkey Mia, jag kan heller inte säga att jag aldrig hade velat åka dit, dock känner jag att en månad i paradisprison räckte för mig. Jag kan dock uppriktigt säga att jag är glad för att jag fick uppleva livet i Monkey Mia för det är väldigt speciellt och det var underbart att träffa Lovisa, Carro och Madde på andra sidan av jorden för även det är en speciell känsla. DS. Varm, svettig och kletig kram från Gabriella på Internetbänken i Perth city.

Perth...igen

Nu är vi tillbaka i Perth. Lämnade Monkey Mia strax efter fyra i morse. Jag trodde faktiskt inte det skulle vara så svårt att åka därifrån men är riktigt ledsen över det. Men tror inte det var sista gången jag var där, planerna har nog ändras lite..;)

Måste ta och berätta om fredagskvällen. Den blev grym. Efter att Lovisa slutat så möttes vi upp på hennes rum. Kort därefter hör Madde av sej och säger vi ska ner till stranden och fortsätta. Kristoffer kör ner deras bil, öppnar upp bakluckan, stänger på musik och sen slår vi oss ner i sanden, ett gäng på kanske tio pers. Dricker, pratar och kollar på den enorma stjärnhimlen som var den kvällen. Kändes precis som i en film, hur ofta händer liksom det i verkligheten. En kväll jag sent jag kommer glömma helt enkelt:)

Igår var vår sista dag i paradiset. Jag var ledig, hade bytt till mej det så jag och Carro skulle vara lediga samtidigt. När Gabbi gick upp följde jag hennes exempel, dock lite seg då det blivit rätt sent kvällen innan. Sen gick jag ner till stranden där delfinerna kommer in varje morgon för att bli matade. Tänkte att jag måste ju se det innan jag åker för det är just för sina delfiner Monkey Mia är så känt. Det var dock bara två delfiner inne vid åtta, en mamma med sin unge. Den lille var så söt:) Men tyckte ändå det var en mycket häftigare upplevelse på julafton då jag varit i vattnet med dom.
När det var över, gick jag och mötte upp Carro så vi kunde gå och äta frukostbuffé i restaurangen. Det var alla tiders gott. Det fanns yoghurt, fruktsallad, flingor, rostat bröd, korv, bacon, bönor, svamp, ugnstekta tomater, ägg i olika former, kaffe, juice och muffins. Så när vi gick därifrån hade vi fyllt varje litet hörn av magen. Vi låg en stund på gräset utanför och smälte maten innan vi gjorde Lovisa sällskap på hennes frukostrast. Sen bestämde Carro och jag för att gå till stranden. Madde som också var ledig kom också ner, hon hade köpt varsin glass som vi smaskade på. Vi bestämde att vi skulle äta middag ihop så vid tre tiden gick jag hem och gjorde en köttfärspaj. Gabbi hade just slutat så hon försvann ner till stranden en sväng innan vi vid fyra träffades alla fem utanför baracken. Madde hade med sej ris och chileconcarne medan Carro och Lovisa fixat sallad. Smarrigt!
Efter att disken var klar gick jag, Carro och Lovisa bort till restaurangen för att käka cheescake, Gabbi mådde inte bra så hon stannade hemma. Det blev tyvärr något missförstånd vid beställningen för vi fick inte vår efterlängtade cheescake utan dagens kaka. Den var inte på långa vägar lika god som cheescaken men men, iskaffen var lika god som vanligt;)
Nu hade det verkligen blivit dags för mej att gå hem och börja packa väskan. Det tog emot, jag trivdes verkligen här och vant mej vid att bo bland kackerlackor, möss och allt vad som fanns;) Hittade förresten musen död under min ryggsäck senare när jag lyfte på den; giftet jag lagt ut hade gjort verkan.
Efter att vi packat ihop det mesta så gick vi bort till baren för sista gången. Jag drack vin och cider, Even blandade till en jätte god drink som jag fick gratis av söte BarChris, jag fick billigare shotar och baren hade konstigt nog öppet till nästan elva denna kväll. Det ända dåliga med kvällen var när folk kom fram och sa hej då, var inte alls kul.
Gabbi mådde fortfarande inte bra så hon gick hem tidigt medan Lovisa och jag stannade uppe. Vid två gick jag och la mej i Maddes hängmatta och Lovisa på deras soffa. Klockan tre ringde alarmet, jag väckte Lovisa då jag lovat säga hej då och efter det avskedet gick jag hem till baracken, packade det sista och sen gick vi bort till Carro och sa hej då.
Vi skulle åka med Steff ut till Overlander där vi skulle hoppa på en Greyhoundbuss. Steffs tvillingsyster, Susan, skulle också åka med den ner till Perth så passade jätte bra. Vi kom mycket billigare undan än om vi skulle åkt med samma shuttelbuss som vi tagit in.
Bussen kom, dock typ en timme sen, och jag somnade nästan med en gång när vi satt oss. Det tog nio timmar ner till Perth och jag sov mesta delen av tiden.
Så ikväll har vi bara checkat in på hostelet, samma som förra gången vi var här, duschat och ätit en lätt middag. Blir nog tidigt i säng.

Ciao// Sofia

Resturangmys och hotellnätter

Då har det redan gått fyra dar in på det nya året och än har inte jorden gått under. Tur är väl det;)

Iallafall, dags att uppdatera er där hemma om vad som pågår här i Monkey Mia.
Så i onsdags hade jag, Gabbi, Carro och Lovisa bestämt att vi skulle äta middag på restaurangen på kvällen. Lovisa hade sin lediga dag och Gabbi och jag åker snart härifrån så vi tyckte det var ett ypperligt tillfälle. Plus att vi aldrig åt någon riktig nyårsmiddag. Tre flugor i en smäll:)
Så efter att vi slutat jobbet gick Gabbi och hämtade ut nyckeln till ett rum på Beachside för inatt skulle vi utnyttja hennes julklapp från företaget. Det var underbart att äntligen få slänga sig i sängen och slå på tvn på ett sånt rum man städar varje dag (iallafall Gabbi, jag är på ett annat område men rummen är snarlika) Vi hittade genast fel; finkuddarna var inte framlagda utan intryckta i garderoben, vattenflaskan var inte påfylld, kaffe saknades och tvguiden var inte utbytt. (Fick senare höra att det tydligen var killarna som städat det rummet och dom hoppar bara in ibland när det behövs, så man kanske inte kan ha för höga krav;)) Ett som är säkert är iallfall att jag aldrig kommer se ett hotellrum på samma sätt framöver som jag gjorde innan jag började jobba här.
Vi duschade (i vår egna dusch) fixade oss och sen gick vi bort och mötte upp Lovisa och Carro innan vi gick bort till restaurangen. Vi beställde drinkar och började kolla in menyn. Tillslut bestämde vi oss för att dela på vitlöksbröd och nån typ potatisbulle med krabba i till förrätt. Till huvudrätt tog jag och Lovisa kött med nån form av potatis till, Carro pasta med champinjoner och nån slags ost och Gabbi kyckling med potatisgratäng. Efter att vi smält maten lite, det blivit mörkt och värmeljusen tänts så var det dags för middagens höjdpunkt; dessert:) För min del blev det en helt underbar cheescake, Gabbi tog glass med marsbitar i, Carro nån typiskt Australiensk sak (typ som kladdkaka som smakade precis som kolagodiset man gör till jul) och Lovisa slog till med tiramisu. Allt var supergott och vi blev Putte proppmätt allihop.
Efter att vi betalt gick vi alla bort till vårt fina rum, lyssnade på musik och drack vin innan vi gick ut och satte oss utanför baren där några fler ur personalen hängde. Vi var dock så trötta och mätta efter maten så en efter en gav vi upp och gick till sängs.

Jag sov som en kung i sängen. Inte nån lutande madrassen liggandes på plastbackar här inte;) Och jag hade sån energi hela dagen, städade rummen som aldrig förr. Det var till och med nästan roligt;) Inte vet jag om det var sängens förtjänst eller om det var en sådan dag för Carro var på lika bra humör hon också;)
Denna natt var det dags att utnyttja min julklapp så efter att vi slutat gick jag och hämtade nyckeln till rum 29, en Garden villa på området jag städar. Vi hängde där nån timme, Carro och Gabbi passade på att ta en powernap och jag kollade på nån ful serie som gick på tvn. Lovisa skulle börja jobba kvart i sex och vi hade bestämt att vi skulle göra mat tillsammans denna kväll så vid fyra tiden gick vi bort till köket och lagade skink-och broccoli paj som vi sedan avnjöt i Garden villan. Supergott! Efter det tog jag en dusch och vi kollade på en av Twighlight filmerna som gick på tvn. Carro och jag började pimpla lite vin så senare gick vi bort till baren och hängde där. När sedan Lovisa kommit gick hon och jag hem till henne och chillade. Nice.

Idag har jag jobbat min sista dag. Jäkligt gutt men samtidigt lite ledsamt då det innebär att vi snart lämnar stället. Det har varit sånna underbara veckor här och det känns verkligen inte som vi har varit här en hel månad. Tiden har flugit iväg. Man har just kommit in bra i jobbet så man känner sej säker på sin uppgift, lärt sej namnen på alla och nu ska man helt plötsligt lämna. Men allt har sin tid.
Idag var det rätt mycket att göra så slutade inte förens fyra, sen blev det stranden en stund.
Nu har jag precis duschat och sitter och väntar på att Lovisa ska sluta så vi kan fortsätta där vi avslutade igår;) Vin, musik och prat. Ni får ha en go fredags kväll där hemma.
Kom just på att det är min sista fredag kväll i Australien på några veckor, för på onsdag flyger vi ju till Nya Zeeland, läskigt!

På återseende// Sofia

Tankar, alkohol, nyår och allt där emellan

Efter vårt lilla mys i fredagskväll gick vi bort till baren och hängde där ett tag. Efter en stund avvek jag och gick ensam ner till stranden. Jag satte mig på en strandsatt kajak där jag tittade (och lyssnade) på havetsvågor som syntes klart då det var fullmåne. Jag satt där i klänning eftersom det var en varm sommarkväll, temperaturen var perfekt och alltså inte bara lagom. Jag känner själv att det var en underbar stund som jag tog tillvara på eftersom tanken vid att jag snart lämnar Monkey Mia och inte kan ha havet så självklart vid min sida längre känns som att lämna en del av mig själv. Denna stund gav mig tid att påsätt och vis försöka rensa hjärnan, mina tankar slog mellan hopp och förtvivlan, lycka och nästintill sorg. Det är mycket som har hänt under denna tid på resande fot. Massor intryck har visat sig, faktiskt så många att jag inte ens kan se och ta in allt för tillfället. Det är tur att kameran och bloggen finns eftersom det är allt detta material som kommer få bevisa för mig om några år att jag verkligen har gjort denna suveräna resa. Denna resa som jag innerst inne är rädd för att göra men som jag trots allt just nu är mitt uppe i och snart bara har halva tiden kvar av. Det min tanke kom fram till när jag satt i min ensamhet var att; hur rädd man än är så kommer stoltheten övervinna rädslan om viljan tillåter det. För ett som är säkert är att trots lite längtan av närhet och hemlängtan då och då ångrar jag inte en minut att jag tog steget att sätta mig på resande fot i sju månader. Vinsten är så mycket större än förlusten....

Men nu tillbaka till vad vi har gjort de senaste dagarna i Monkey Mia...
Lördagen började jag med att gå ner till delfinmatningen som var strax innan åtta. Jag tillsammans med en mängd andra samlades vid stranden för att se på de vilda delfinerna som valt att komma in för att få lite fisk. Jag hade tyvärr inte turen på min sida så jag blev inte den utvalda att få ge en fisk till en av delfinerna. Jag hade däremot tur lite senare för eftersom både Lovisa och Madde var lediga denna dag gick vi alla tre till restaurangen för att äta frukostbuffé som vi dagen till ära fick gratis.(Kan väl tilläggga att jag tror restaurangchefen lät oss äta gratis för att både Lovisa och Madde jobbar där, hade jag gått dit själv hade jag garanterat fått betala personalpris). Det var en rejäl frukostbuffé med olika sorters flingor/musli, cocktailbär, frukt, yoghurt, mjölk, olika sorters fikabröd, bacon,korv, vitabönor, ägg i olika former, ugnsbakad tomat, champinjoner, rostat bröd och kaffe/te och juice såklart. Efter att vi avnjutit den goda frukosten begav vi oss med kameran för att filma mina städkollegor som arbetade i rummen.(Roligt att ha som minne att man faktiskt en gång i tiden har jobbat som städerska på hotell samt trevligt att kunna visa er där hemma hur rummen ser ut). När vi filmat klart gick vi hem till Maddes Place. Då var klockan 12 och vi korkade upp första ölen och cidern. Denna lördag skulle vi nämligen ägna åt att supa eftersom vi tyckte det var en kul grej. Lovisa kallade dagen för "flakdagen" vilken innebär att man ska försöka dricka ett helt flak med öl och sätta ett sträck på armen för varje ny alkoholdryck man dricker. När Christoffer kommit hem från jobbet och bytt om satte vi oss alla fyra i bilen och åkte till oceanpark. (Ett par flaskor öl fick givetvis följa med). Framme i Ocean park, vilket är ett ställe med akvarier som har allt mellan hajar, bläckfiskar, elektriska ålar och sköldpaddor m.m. Det var guidadeturer hela tiden och en sak som jag lärde mig var att om man skulle bli stucken/bränd av maneter/ålar eller andra fiskar så ska man ta det lugnt och sätta kroppsdelen som blivit utsatt för traumat i så varmt vatten som möjligt för att giftet ska "sugas" ut.
När vi tittat klart åt vi lunch och sedan åkte vi till Denham och handlade mat och alkohol. På vägen hem körde Christoffer en "of road" väg hem, vilket va i mjuk sand och på stranden så vi hade havet precis intill. Det va häftigt och kul, precis som det är i musikvideos :-) När vi sedan rullande in i Monkey Mia dolphin resort hade klockan blivit närmre fyra så då hade Carro och Sofia precis slutat sitt jobbpass för dagen. Lovisa, jag och Madde lastade ur bilen med våra inhandlade varor och gick därefter till restaurangen där tanken var att köpa milkshakes som vi skulle spetsa med Bacardi. Vi kunde dock inte beställa milkshakes då de var slut men det lilla problemet satte då inte stopp för oss utan vi gick istället därifrån med en hink krossad is, ananas och ananasjuice som vår käre vän "kiwi-Chris" mixat åt oss gratis. När vi alla tjejer va samlade
satte vi oss på sängen i Lovisas kryp in och tog oss var sin egengjord cocktaildrink och kunde sätta ännu ett sträck på armen. Nu kunde "flakdagen" börja på riktigt. Lovisa, jag och Madde hade ju dock försprång i drickandet men detta jämnade ut sig då Carro och Sofia var bra på att dricka ifatt. Efter lite häng på Lovisas rum gick vi bort till poolområdet där det finns både en kall och en varm pool. Där avnjöt vi några till öl och cider från baren och efter en stund gick vi hem och bytte om och möttes igen hos Madde. När det var dags för käk gick Sofia, jag och Madde bort till baren och inhandlade tre pizzor. I väntan på pizzorna passade jag på att dansa med Jake. När pizzorna äntligen var klara bar vi hem dem där Carro och Lovisa väntade. Vi slog oss ner på golvet och åt samtidigt som vi spelade ölspel. I takt med alkoholintaget blev vi mer och mer fulla och runt tjugo över nio var koncentrationen inte längre så hög, så Madde beordrade oss att vi istället skulle sätta oss ute. I samband med detta försvann Sofia. Vi satt ett tag utanför och pratade och beslöt oss senare att gå vidare till baren utan Sofia eftersom vi inte visste var hon tagit vägen. Lovisa som vid detta laget kände att hon höll på att somna när hon satt still var istället uppe på fötterna och sprang fram och tillbaka mellan baren och Sofias och min barack för att se om hon kunde hitta Sofia. Efter två timmar hittade Lovisa henne. Sofia berättade då att hon legat däckad på gruset i fosterställning mellan Maddes stuga och en husvagn som i själva verket va en båt på en båtkärra... I samband med att Madde hade sagt att vi skulle sätta oss ute hade Sofia tydligen känt att det blivit för mycket alkohol så hon gått ut och hittat två plastbackar runt knuten att sitta på, så hon hade satt sig där. Men det hade tydligen varit alldeles för obekvämt (som man kan förstå) så hon hade lagt sig på marken och därmed somnat. Den lustiga och roliga grejen här är att hon lagt sig precis utanför stugan där vi gått förbi men missat henne totalt. Okej, Madde och jag hade dock gått en annan väg men fortfarande hade både Lovisa och Carro gått förbi men inte sett henne ligga där... Nåväl, när hon väl kommit tillrätta i välbehåll gick vi gemensamt bort till baren igen. Efter ytterligare en stund fick vi se några facklor på stranden så vi promenerade bort för att se vad det var. Det var en grupp med olika nationaliteter som satt och tittade på två tjejer som "dansade" med eldslungor och hade trevligt. När vi kollat läget gick vi tillbaka. Jag gick hem medan Sofia som vilat två timmar i gruset hade krafter att stanna kvar utanför baren. Nu är det väl kanske dags att berätta om hur min natt blev.(kom ihåg att bloggen är till för att bevara historien så känsliga läsare bör inte läsa denna del...) Nåja, vid klockan elva var jag hemma och hade under dagen och kvällen fått i mig runt 10 glas med allt mellan öl, cider, cocktail och vin. Som alla vet är en blandning av alkohol aldrig bra. Jag somnade lite yr vid elva tiden och vaknade av att jag var tvungen att springa till diskhon eftersom jag inte hann springa någonstans för att spy. För trevlighetens skull utelämnar jag detaljerna. Jag somnade iaf igen och vaknade vid tvåtiden och drog tag i min Adidaströja som låg på sängen eftersom jag inte ville springa omkring i bara trosor i baracken. Jag hann precis få på mig den och dra upp dragkedjan innan jag hängde över diskhon igen. Precis när jag hängde över diskhon och det luktade as kom Sofia hem, jag vädrade och tappade upp diskmedelsvatten för att få bort lukten. Sedan gick jag ut till toaletten som är ca 50 meter bort i bara trosor och Adidaströja, klockan va ju trots allt efter två så ingen skulle se mig ändå. På toaletten tvingade jag mig själv att spy en sista gång, sedan gick jag tillbaka och sov gott tills klockan ringde och det var dags att gå till jobbet.

Söndagen va som sagt bakfulledagen. Med bakfulla städade vi rummen, gick inte allt för snabbt om man säger så. När Sofia och jag slutat jobbet vid halv tre gick vi hem och sov i två timmar. På kvällen hade vi knytkalas hos Madde i form av tacos och senare såg vi på filmen "the vow". Filmen var väldigt bra, det var tydligen en sann historia dessutom.

Måndag -NYÅRSAFTON. Efter jobbet gjorde Sofia och jag äpplekaka som vi åt tillsammans med Carro och Lovisa innan Lovisa behövde gå till jobbet. Vid åttatiden kom Carro bort till mig och Sofia nyårssnygg och glad. Efter en timme gick vi ner till stranden där vi satt på en plastbåt och pratade samtidigt som vi hörde livemusiken från baren. Lite senare satte vi oss utanför baren vid bordet där personalen satt. Jag var inte alls på festhumör, kändes bara så helt fel att vara på andra sidan jorden i sommarkläder sju timmar före det "riktiga" nyårsfirandet, alltså helt tvärtemot en svensk nyårsafton. Men när klockan började närma sig elva och musiken blev bättre och mer folk började anlända eftersom de slutat jobbet, blev jag mer partyglad. Det var livat och glatt, folk dansade och partajade till och med så mycket att vi nästan missade tolvslaget. Det gick nämligen till så att de stängde av musiken och när vi skulle räkna ner var det helt plötsligt redan 1 januari 2013. Alla ropade iaf "HAPPY NEW YEAR" och kramade om varandra. På ett tak stod 4 killar och sprutade skumpa på oss andra, en del hade tomtebloss och de som hade någon att kyssa passade på att avverka årets första kyss. Anledningen att det inte blev några fyrverkerier är för att vi befinner oss i Western Australia där allt är jätte torrt med hög brandrisk. Enda stället det är tillåtet med fyrverkerier i denna delstat är från skyskraporna i Perth, vilket vi är alldeles för långt ifrån för att kunna se.(Tio biltimmar bort). Men det gick bra med ett nyår utan fyrverkerier, man slapp ju iaf stå och vara rädd för att få någon raket riktat mot sig. (y) Festen fortsatte sedan med Michael Jackson låtar och nu var festhumöret för min del på topp! Jag och Jake dansade massor och vi våra lyckostar hittade 5 vs 10 dollar. Vi skämtade om att det va skänkta pengar för att vi dansade så bra. Festen flyttades sedan vidare till stranden där det bjöds på "bonfire" alltså en stor brasa som de passar på att ha när något speciellt händer exempelvis när någon fyller år eller såhär som nyårsafton. Jag hittade först inte till denna plats så jag gick runt och letade på stranden efter folk som visste, jag hittade då Cameron men han visste inte heller så vi gick iväg till teaterscenen där vi gjorde vår egna fest med musik från hans mobil och fyra plast lysrör som jag gick runt och bar på som där fick agera belysning, dock väldigt dålig men man tager vad man haver. När vi dansat tillräckligt beslöt vi oss för att hitta några som kunde visa oss den riktiga festen så vi började vandra. Vi hittade tillslut Steffanie som skulle dit så vi tre gick iväg och kom tillslut fram. Då hade de precis fått igång brasan och runtom i sandhögarna satt det folk, det var stora högtalare som pumpade ut musik och här va det fest på riktigt. Jag kunde bara inte motstå att dansa. Musiken och stämningen gjorde mig vild. Jag dansade som aldrig förr trots att det blev tungt och jobbigt i sanden. Jag lärde Jake "housekeeping-dansen" den fulaste och mest jobbigaste träningspasset man kan göra på en strand. Föreställ er att göra rörelser i form av spreja osynliga duschar och torka dem, dammsuga med en osynlig dammsugare och damma osynliga sängbord mm. Efter en mycket trevlig och rolig strandfest gav Carro förslag på att vi skulle hoppa från bryggan. Jag ändrade då min tanke om att jag aldrig skulle hoppa till att jag faktiskt tyckte det var en alldeles utmärkt idé nu när det var nyår och allt. Jag, Carro, Tom och Laura gick därför tillbaka resorten och efter lite om och men hoppade Tom och Carro plurret. När jag skulle hoppa kom Jakob ut på bryggan också så vi hoppade ihop två tre gånger och klättrade upp för bryggan igen istället för att simma i land. Vattnet va ljummet liksom luften. Det va en härlig känsla att hoppa rakt ner i djupet så jag är glad att jag ändrade min tanke och gjorde det. Jakob och jag gick sedan till en utedusch, jag hittade en vattenspridare som jag satte mig, även det vattnet va hur varmt och skönt som helst. När jag beslutat mig för att det roliga skulle vara över följde jag Laura hem så jag såg att hon kom hem i välbehåll och sedan gick jag själv hem till mig och sov. Lite senare kom Sofia hem. Vi somnade mellan tre - halv fyra. Nyårsaftonen i Monkey Mia blev trots allt väldigt kul och ett minne för livet. :-)

Idag, tisdag -nyårsdagen gick det väldigt smidigt på jobbet för min del. Jag trodde att jag skulle vara jättetrött eftersom det inte blev så många sovtimmar men tvärtom. Jag städade på bra och kände mig inte alls trött. Kanske var det en ny energi jag fått i samband med det nya året som Carro sa. Nja, det återstår väl att se. Ikväll har Sofia, Carro och jag sett på film igen med chips och choklad, mysigt och gott!

Detta blev ett VÄLDIGT LÅNGT inlägg, men så blir det ju när det händer mycket och man sällan uppdaterar ;-)

Nu vill jag passa på att önska er ett gott nytt år! Kram Gabriella