Drömmer vi? -Väck oss till liv eller förresten gör INTE det!

Första natten på båten var både bra och dålig för min del. Jag hade druckit ett par glas av vår medtagna dryck och började snacka med en kille från England. Jag kan väl säga att jag fick en slags touch av romans första kvällen då det var fullmåne, stjärnklart och varmt. Med trevligt sällskap blev det lite romans under en filt på "båtnätet" där man hörde havet skvalpa under sig. Vi bestämde oss för att sova ute så vi skulle kunna vakna till soluppgången men det blev tyvärr inte så. För trots stjärnklar himmel och fullmåne fanns det några mörka moln som därmed gav regn. Jag hade somnat på nätet under filten men vaknade av ett regnstänk så i en rusning hann vi precis ta med våra grejer och ställa oss under tak innan det började ösa ner. Så det blev alltså att krypa till kojs som alla andra. Fast där hade jag svårt att sova för jag kände mig nästan sjösjuk och nästintill bakfull på samma gång och att höra vattnet skvalpa mot båten hela tiden gjorde inte saken bättre då jag inbillade mig att det var väldigt vågigt. Jag lyckades tillslut somna men vred och vände på mig hela natten så om jag säger att jag fick min skönhetssömn den natten så ljuger jag.

Dag två på havet började med frukost i Tongue bay vid whitsunday island. Vi hade seglat sedan (kanske) fem på morgonen för att komma fram och runt klockan sju väckte de oss då frukosten var uppdukad. Frukost fanns i form av musli, puffar, cornflakes, mjölk, uppskuren vattenmelon, honungsmelon och ananas. Rostad bröd och givetvis te och kaffe. När alla var mätta och belåtna packade vi en dagspackning och blev iväg skjutsade till ön Whitsunday med minibåten som tog nio passagerare åt gången. Efter tredje skjutsen var alla på plats och vi kunde börja vårt äventyr. Sammy (tjejen från personallaget) visade oss runt på ön. Hon hade med sig kameran och eftersom hon ville att vi skulle ha en rolig och minnesvärd tripp bad hon oss att lyda order och fotograferas på pinsamma och roliga sätt. Vi började med "nakenbilder" vid skylten Whitsundays nationalpark. Där ställde sig killarna med uppvikta badbyxor så det såg ut som att de var nakna bakom skylten. När det var tjejernas tur blev det givetvis toplessbilder. Med en blick över axeln mot kameran stod vi snyggt bakom skylten "helt" nakna. Vi började sedan vår promenad. Först x-antal utsiktbilder över whitehaven beach och sedan promenerade vi ner till stranden där vi fortsatte med fotograferandet men också badade i det turkosa och varma vattnet. Vi ägnade två timmar på världens tredje vackraste strand, jo visst det stämmer det. Whitehaven beach ska vara utsedd till topp tre för världens vackraste strand och det kan jag verkligen hålla med om. Det är garanterat den vackraste strand jag besökt. En vit lång lång strand med turkost vatten, behöver jag beskriva något mer? Bara det beskriver väl sig självt?...
Nåväl efter lugnet på stranden där vissa såg små hajar och krabbor gick vi tillbaka där vi tidigare blivit avsläppta för att åka tillbaka till segelbåten för lite käk. Dagens lunch blev en variant av exotiskbricka. (Mycket gott). Det var baguetter, tonfiskröra, äggröra, skinka, rostbiff, kalkon och grönsaker. Det satt riktigt fint i magen medan man själv satt på båtdäck i solen.

Vi seglade vidare och kom fram till Luncheon bay vid Hook Island. Där var det dags för dykning och snorkling. Fast eftersom Sofia och jag snart ska på nästa äventyr som är en dykarkurs så ägnade vi oss åt bara snorkling. Snorklingen blev bara bättre och bättre. Vi såg mer och mer fiskar och rev. Kanske var det också så att det var lättare att koncentrera sig på vad som fanns i vattnet ju mer man snorklade och fick kontroll på simning, syn och andning. Jag själv tycker nu att snorkling är helt underbart. Verkligen ett intresse som visat sig då jag tidigare inte vetat att jag haft det som intresse eftersom jag inte snorklat innan. Det var så fascinerande att jag ibland bara låg där vid vattenytan, guppade omkring, tittade på allt det vackra och till och med kom på mig själv att jag slutat andas. Vid dessa tillfällen var det dags att väckas till liv och simma vidare. Detta var garanterat det roligaste Sofia och jag gjort till havs. Jag vet knappt själv när vi sist skrattade så mycket ihop. Hela skrattanfallet började nog med att jag låg där i vattnet och filmade fiskarna och revet medan jag snorklade i min egna lilla värld. När Sofia simmade dit och petade på mig för att säga något eller visa något vi skulle filma/fotografera resulterade det givetvis i att jag blev så skrämd när hon petade på mig att jag nästan höll på att drunkna. Vilket vi tyckte var jättekul och skrattade ännu mer när vi fantiserat ihop hela scenariet om hur vi såg ut med cyklop och hela fadderullan. Skrattet fortsatte då Sofia fick kramp och jag var så kissnödig att jag höll på att kissa på mig. Vi skrattade så mycket och högt att jag tror hela revet hörde oss och alla båtar som låg längre ut hörde oss säkerligen också. Fast vad gör det, vi hade skoj och det är vad man ska ha när man lever sin dröm. :-)

När vi kände att vi var sist kvar i vattnet simmade vi tillbaka till båten, skrev upp oss på listan som är till för att garantera att vi inte lämnar kvar någon i vattnet och därefter tog vi en go' fika uppe på däck i jacuzzin. En kort stund efter åkte vi bakom udden av Hook Island till Manta Ray bay. Där var det dags att hoppa i våtdräkten igen, plocka på sig simfötter och snorkelset och hoppa i vattnet. Här fanns det chans för att se sköldpaddor vilket vi alla gärna ville se. Vi snorklade omkring en stund och såg ännu mer fiskarter vi inte sett tidigare och efter en stund hör vi folk skrika "turtle, turtle!". Alla simmade därför dit och vi fick lyckligtvis se en liten sköldpadda. Den var dock inte så stor som jag förväntat mig då jag förväntat mig enorma sköldpaddor. Sköldpaddan vi såg var kanske trettio cm i diameter så lagom stor för att studera och inte vara rädd för. Sofia och jag simmade tillbaka till båten för lite vila och hämtning av kameran som satt på laddning. Efter en stund simmade vi ut igen och fotograferade och filmade men vi såg tyvärr inte sköldpaddan igen. När vi återigen kände att vi var sist kvar i vattnet simmade vi tillbaka till båten och gav upp snorklandet.

Vi duschade och sen var det dags för solnedgång. Då hade vi kommit fram till Baird point vid samma ö som tidigare (Hook Island) så där lade vi ankare för natten. Även denna solnedgång fotograferades och kvällen till ära serverades Nathos-tallrik med salsa, sweetchilisås och Cream fraish som vi fick äta bäst vi ville från två ugnsformar på däck. Lite senare blev det middag vilket var ris, köttgryta och grönsaker. Efter att vi smällt maten blev det fotovisning då vi fick se och skratta åt våra verk vi åstadkommit under dagen. Till det fick vi rockyroad att knapra på. Jag var vid det laget riktigt mätt och trött så jag smet till sängs direkt. Klokt gjort av mig, då jag som jag tidigare nämnde inte fått så mycket sömn natten innan och nu somnade på ett kick och sov hela natten lång i min och Sofias koj. Sofia och de andra var uppe betydligt längre. De hade till och med sett delfiner simma runt båten så jag antar de hade en trevlig kväll.

Idag var det tyvärr sista dagen på båten, vi väcktes vid sjutiden för frukost. Om man ville snorkla var det sista chansen här för sen lämnade vi platsen och seglade tillbaka till Airlie Beach. Sorgligt nog anlände vi till fastlandet runt halv elva och vår segling var över.

Med tunga och ledsamma steg tog vi vår packning och gick iland. Promenerade tillbaka till "stan" och hängde på backpackerworld travel tills vi fick checka in på vårt hostel.
Ikväll ska vi till baren för en slags avskedsfest med de från båten som fortfarande är kvar i Airlie beach över natten. Tyvärr är inte alla det utan åker med buss redan i eftermiddag. Sofia och jag åker lyckligtvis inte med bussen förens imorgon förmiddag så vi kan allt passa på att gå ut ikväll. Hur kvällen blir får ni läsa om imorgon för nu är der dags att ladda upp detta inlägg.

En sista tanke:
Seglingen med Wings var absolut topp tre av allt vi gjort under detta halv år. Jo men se där, det är ju ordagrant ETT HALVT ÅR IDAG SEDAN VI LÄMNADE SVERIGE! 26 veckor, shit va tiden har gått fort! Nåväl, tillbaka till vad jag tyckte om seglingen. Seglingen var så mycket bättre än vad jag förväntat mig och då är det väldigt BRA för Sofia och jag har längtat och längtat efter denna segling så förväntningar det har vi absolut haft. Seglingen var över min förväntan för att det var så mycket roligare att snorkla än vad jag trodde och vädret var SUPERBRA. Sol och varmt hela tiden. Torra och varma sommarkvällar och lugna vindar (bortsett från den där lilla regnskuren som kom första natten). Så vi kan absolut inte klaga på vädret, helt underbart, vi har en sådan tur med vår planering! :-) Jag tycker vi var ett bra gäng, vuxet och trevligt. Maten var god och personalen var trevlig och rolig. Kort sagt ingenting att klaga på :-) Vid dessa tillfällen är man glad för att man lever. Pengar är till för att spendera och känna sig lycklig. Ibland tror jag att Sofia och jag har det för bra för att vara sant. Vi lever en stor dröm!

cheers / Gabriella

Whitsundays

Bussen hit upp till Arilie Beach tog altså dryga tolv timmar. När vi klev på i onsdags kväll var bussen rätt fullsatt så vi fick splittra på oss och sitta där det fanns plats helt enkelt. Framåt elva tiden hade vi dock lyckats tagit två säten var då folk klivit av på olika stopp och vi kunde bre ut oss lite mer.
Jag sov i stort sett hela natten, vaknade bara några gånger då kroppen gjorde ont och det var dags att vända på sej och byta ställning.

Vid halv tio tiden anlända vi till Airlie Beach. Vi gick direkt till vårt hostell och checkade in. Det var för tidigt att få rummet men vi hade möjlighet att uppgradera från vårt fem-doorm till ett tjej-fyrabäddars med handduk, schampo, balsam och tre gratis champagne glas i baren plus att vi fick tillgång till det rummet direkt, allt för fyra dollar var. Vi nappade på det, betalade och gick för att kolla in det. Rummet var helt okej; rymligt, egen toalett och badkar.

Efter frukost gick vi till kontoret där vi checkade in för vår tvådagars seglingstur som skulle starta nästa dag. Vi fick lite information och våra boardingspass. Sen styrde vi stegen till Backpackers World där dom hade gratis Wi-fi. Alltid bra:)
Efter det gick vi till alkoholshopen där vi inhandlade boxvin och vodkadrink, i box även det. Vi hade fått en sms-påminnelse från seglingsbåten dagen innan att om vi skulle ha med oss alkohol under seglingen var vi tvungna att köpa det innan fredag eftersom det var stängt den dagen (långfredagen) och inget glas var tillåtet på båten. (En annan sak; här heter långfredagen God friday, är det inte en sorgens dag?)
Iallafall, vi gick tillbaka till hostelet, åt nudlar till lunch, jag tvättade upp lite svettiga kläder i handfatet sen la vi oss och tog en tupplur på några timmar. Somnade direkt och det var hur skönt som helst:)

På kvällen gick vi till baren "Down under bar" där vi åt middag. Jag tog kött med pommes medan Gabbi tog lasagne. Gott var det och efter att vi ätit upp gick vi och beställde vårt första glas med champagne. När en kille med gitarr började spela coverlåtar på scenen satte vi oss där inne istället och lyssnade på honom. Vi drack upp alla våra tre glas och när killen slutat gick vi istället till Donken och försökte komma in på deras internet. Det lyckades inte så vi bestämde oss för att gå tillbaka till rummet men när vi gick förbi baren hörde vi att killen börjat spela igen så vi gick in där och satte oss igen. Vi hittade även chokladägg i en hink som stod på bordet. Dom smaskade vi på medan vi lyssnade på musiken.
Men när sen killen klivit ner en andra gång gick vi till rummet och hoppade i säng.

I fredags var det äntligen dags för det jag allra mest sett fram emot på östkusten, nämligen seglingen i Whitsundays. Vi skulle inte vara vid hamnen förens halv tolv så det blev en liten sovmorgon innan vi packade ihop, åt frukost, checkade ut och lämnade in våra stora ryggsäckar i förvaringsrummet då vi bara fick ha med oss en liten väska på båten.
När vi kommit ner till hamnen där vi skulle mötas satte vi oss ner och väntade på några bänkar med resten av gänget som satt där. Efter ett tag kom en av besättningsmännen och började gå runt till var och en av oss för att kolla så vi fyllt i formulären med de vanliga kontak-och hälsofrågorna på, rätt. Sen fick vi gå ombord på Wings lll och sätta oss tillrätta i sofforna inne i hytten. Vi var ett stort gäng, uppemot trettio pers, så vi fick verkligen tränga ihop oss i det lilla utrymmet. En del fick till och med sitta på golvet. Där blev vi informerade om vad som gällde på båten och presenterade för de tre personer som besättningen bestod av; två solbruna män och en ung tjej. Vi blev även serverade lunch, pizzaslizar. Sen blev vi tilldelade våra sängar som vi skulle ha dom två kommande nätterna. Det fanns fyra små rum, två på varje sida om köket. Rummen innehöll både dubbel-och enkelsängar. Gabbi och jag fick dela på en dubbel. Det var verkligen minimala rum, man kunde knappt mötas i gången mellan sängarna.
På varje sida fanns också en dusch och en toalett. Toan var verkligen den minsta jag någonsin sett. När man skulle gå in på den var det nästa så att man var tvungen att gå in åt rätt håll för det var svårt att vända på sej där inne och när man satt på den hade man knäna i väggen mittemot. Duschen däremot var helt okej.
Efter vi installerar oss och alla fått veta sin sovplats gick vi ut på däck och njöt i solen. Där fick vi ännu mer information om vad som gällde vid den kommande snorklingen och dykningen.

Efter några timmar kom vi fram till dagens dyk-och snorklingsplats: Blue Pearl Bay på Hayman Island. Alla var vi tvungna att ha på oss våtdräckt på grund av jellyfishen och stingers som finns i vattnet så vi tog på oss det, hittade passande simfötter, cyklop och snorkel. Sen var det dags att äntra vattnet. Vi hade stannat en bit utanför revet så vi fick välja om vi ville simma ut eller få skjuts av den lilla gummibåten dom hade. Gabbi och jag valde att simma, dock fick Gabbi skjuts sista biten då hon aldrig hade snorklar innan och behövde lite tid att vänja sej vid utrustningen.
Det var så himla coolt att snorkla i revet. Det var som att simma i ett jätteakvarium; det fanns massa färgglada fiskar och koraller. Jag vet inte hur många timmar vi spenderade i vattnet, det fanns alltid något nytt att se. Vi liftade in med den lilla båten hem till "the mothership" för att hämta Gabbis filmkamera så vi kunde fota och filma det som fanns under vattnet. Man kan dyka enda ner till fem meter med den och det blev faktiskt riktigt bra kvalitet på bilderna.
När vi tillslut gav upp tog vi "taxin" tillbaka och satte oss på däck och drack kaffe och åt kaka som fanns framdukat till oss. Jag tog mej sen en välbehövlig dusch innan det var dags att beskåda solnedgången. Till det fick vi brickor med morotsstavar, dipp, ost, korv och kex. Riktigt mysigt! Det knäpptes även massor med kort.
Solen gick ner och mörkret föll. Vi satt ute medan vi väntade på att middagen skulle bli klar. Gabbi och jag njöt av vår vodkadrink och att vi äntligen satt på seglingbåten som vi så länge sett fram emot.
Tillslut blev maten iallafall klar och det bjöds på grillad kyckling, potatismos, grillade majskolvar och sallad. Riktigt, riktigt gott.
Efter maten var det dags att gå igenom dagen och vad som väntade nästkommande dag. Tv:n fälldes ner från taket och "kapten" visade på en karta hur vi hade åkt och vart vi låg för natten (Nara Inlet vid Hook Island) Sen fick se bilderna Sammy ur besättningen tagit under dagen.
Resten av den ljumna kvällen ägnade vi ute med att prata med resten av gänget. Chill.

//Sofia

Tredje och sista dagen på Fraser Island

Efter dagens frukost lämnade vi in rumsnyckeln i en låda och vår packning i skjulet som vi hittade den i häromdagen. Vi satte oss sedan i bussen för en sista dag med skumpig väg. Dagen var gråmulen och vårt första stopp blev en timme vid Lake Boomanjin, det började tur i oturen att regna, dock bara en liten lätt skur så det gick ann. När timmen var gången åkte vi vidare. Nu var nästa mål i sikte en lunchbuffé i Eurong beach resort. Vi åt oss mer än mätta på olika pastarätter, kycklingklubbor, sallad och kött av olika slag mm. Efter maten bar det ut på stranden en bit med bussen sen var det dags att promenera. Precis när vi börjat vandra på vårt sandspår kom det en regnskur fast även denna skur var snabbt över. Vi gick och gick. Vårt mål kändes väldigt avlägset när vi gick på det blöta sandspåret med tunga steg. Fast helt plötsligt från ett sandspår i skogen ändrades synen helt till en vit öken och då visste vi att vi började närma oss. Se så mycket sand, det var sand överallt!

Nedanför första sandbacken visade sig Lake Wabby (även denna en sötvattensjö). Äntligen hade vi nått vårt mål.

Det var helt underbart att kasta sig i sjön efter den varma, jobbiga och svettiga sandpromenaden så där njöt vi en timme innan det var dags att vandra tillbaka till bussen igen. Vid bussen blev vi serverade kakor och juice :-) Därefter var det dags att åka tillbaka på de skumpiga vägarna och ta färjan över till fastlandet till Hervey Bay.

Framme i Hervey Bay hämtade vi upp vår packning och blev skjutsade till hostel/busstationen (beroende på vart man ville). Jag, Sofia och två Luleåbor vid namn Malin och Gabriella åkte till busstationen eftersom vi skulle åka buss hela natten. Vi hade några timmar i väntan på bussen och eftersom vi inte ätit någon middag så gick vi gemensamt till pizzahut och åt. Det var en mycket trevlig middag (roligt att få lite sällskap av andra). När pizzorna satt fint i magen tog vi vår packning och gick tillbaka till busstationen och väntade några minuter. Därefter skiljdes vi åt eftersom Luleåborna åkte med Greyhound bussen och Sofia och jag med den andra bussen. Fast eftersom vi ska till samma stad lär vi ses imorgon igen.
Ikväll och inatt ska vi som sagt sitta på bussen upp till Airlie Beach. Det kommer bli en lång natt för vi kommer inte vara framme där förens vid 9.30 imorgon. Jag hoppas vi har tillgång till två säten var, för det lär jag behöva för efter denna tredagars resa på Fraser Island är jag riktigt trött. Kort sagt har resan innehållit mycket SAND, skratt, SKUMP, mat, BAD och för det mesta solsken och brända ryggar. Ja allt det en resa till Fraser Island ska innehålla helt enkelt :-)

Tja/Gabriella

En strålande andra dag på Fraser

Imorse var vi i god tid till frukosten så vi redigt kunde njuta av den. Det fanns olika sorters flingor, toast, ägg, bacon, korv, bönor, en röra med tomat och lök, ugnsbakade bröd med ost och så klart kaffe, te och juice. Det satt fint i kistan.
Vi lämnade resorten och begav oss ut på dom skumpiga sandvägarna igen vid kvart i åtta. Första fotostoppet blev precis innan vi körde ut på stranden på Frasers östra sida. Här fick även några killar hoppa ur vår buss och hjälpa till och putta upp en bil som hade satt sej fast i sanden. Tjejerna stannade kvar på bussen och tog kort istället. Någon måste ju göra det också, eller hur?;)
Vi körde sen ut på 75 mils Beach och åkte längst med vattenbrynet norr ut. Det är rätt coolt att se våg efter våg brytas bara några meter utanför bussfönstret. Vattnet sträckte sig så långt ögat nådde, det fanns faktiskt ingenting förens Sydamerika. Detta var andra gången vi åkte så här på en strand, första gången var på Nya Zeeland.
Vi stannade till i en liten by som kallades Happy Valley för toabesök. Det finns faktiskt några "townships" och dryga hundra personer är bosatta på ön.

Nästa sevärdhet var ett gammalt, rostigt fartyg som låg precis i vattenbrynet, Mecheno Wreck. Jag kan inte redigt berätta historien bakom det och av någon anledning hade det inte bärgats bort. Det låg iallafall där, sönderrostat och övergivet.
Färden gick vidare. Vi stannade vid Champagne pools, några poolliknande vattensamlingar som var avskiljt från resten av havet av klippor. Namnet kom ifrån att när vågorna ibland var tillräckligt höga att skölja över klipporna och in i poolen så vattnet började bubbla och sjuda, liknade det just champagne.
Vattnet var kallare än i sjön som vi badade i igår och det blåste från havet så efter ett tag gick vi upp och satte oss i solen på stenarna istället.
Sen var det dags för lunch vid bussen; wrap med kyckling och grönsaker.
När vi avnjutit lunchen i skuggan började dom som ville gå tillbaka längst med stranden, bland annat vi nio svenskar som är med på turen. Gabbi och jag pratade med två tjejer som kommer ända uppifrån Luleå. Deras dialekt är så skön!
Efter en stunds promenerande kom bussen ifatt oss, vi hoppade på och åkte sista biten fram till Indian Head. Det var en hög klippa som vi gick upp på och kunde blicka långt ut på det klarblå vattnet, den vita stranden, himlen var blå, solen lyste och man kände sej tillfreds med livet;)
Efter lite häng där uppe åkte vi ytterligare en bit till ännu ett badstopp i Eli Creek som var en ström flod som rinner ut i havet. Man fick gå en bit uppströms och sen flöt man bara med strömmen ut igen. Där blev det även eftermiddagsfika med kaffe och kaka. Gottgott:)

Vi hade sen ungefär en och en halvtimme färds tillbaka till resorten och på vägen fick vi se en vild Dingo på stranden. Äntligen!
Väl framme släpptes vi som ville av vid receptionen och affären för lite poolhäng innan middagen. Det fanns en jätte pool, en lite mindre pool och en jakutzzi. Den sistnämnda var klart bäst:) Tyvärr hann vi inte sitta så länge för kvart över sex hoppade vi på bussen som gick mellan receptionen och våra stugor som ligger uppe på andra sidan en stor kulle. Vi tog en snabbdusch innan vi gick över till Dingo bar där kvällens middag serverades, taccos.
Vi satt med vårt svenska gäng och det diskuterades mycket dialekt. Det var både roligt och intressant då två av tjejerna kommer från Luleå, dom två andra tjejerna från Göteborg och de tre killarna från Enköping.
Vi satt kvar vid bordet till niotiden då vi förflyttade oss till ett kök i en stuga istället och körde en runda ölspel. Det blev mer prat men vid elvatiden bröt vi upp och gick till sängs.
Det hade varit en riktigt rolig dag och kväll:)

Hej svejs, Sofia

Världens största sandö; Fraser Island

Vi blev upphämtade klockan 7.30 utanför det perfekta hostelet som Sofia i tidigare inlägg berättat om. Vi åkte runt i Hervey bay och plockade upp folk och när alla var på bussen åkte vi ner mot "hamnen". Där flyttade vi över våra stora väskor till en liten lastbil som skulle fixa över dem till vårt hostel på Fraser Island medan vi själva med en liten dagspackning åkte ca tre kvart med färjan ut till ön och på andra sidan blev uppmötta av vår guide och kunde därefter börja dagens äventyr. Vi hoppade på vår skrikrosa fyrhjulsdriftiga buss och körde ut på sandvägarna. Ja visst sandvägar är vad det är. Alltså bara vägar utav lössand så annat fordon än fyrhjulsdrift är inte ens att tänka på för Fraser Island består bara utav sand. Sand som kommer hit med vind och vatten från fastlandet och om ni inte redan visste det så är det just denna ö som är världens största sandö. Som sagt vi begav oss ut i vildmarken och precis utanför resorten tog första sandvägen vid. De kallade det för ett "test". Klarade man skumpet och att se grenar smasha fönstret, ja då skulle man klara av att åka runt på Fraser Island för det finns som sagt inget annat sätt att ta sig fram på än på detta sätt och får man möte är det bara att köra åt sidan, släppa fram och köra vidare.

Vårt första stopp var vid Lake McKenzie som är en sötvattensjö. Där stannade vi i en och en halv timme för bad. Det var en underbar känsla att äntligen få bada i sötvatten igen. Det kändes så "hemma" på något vis. Jag till och med lade märke till doften av sjön. Det luktade och kändes som hemma i yxern en varm sommardag. Vi har ju liksom blivit så vana vid saltvatten nu så vi nästan glömt bort hur sötvattensjöar luktar och känns att bada i, så efter detta besök saknar jag den svenska sommaren ännu mer. Så himla underbart med ett ljummet bad i en sötvattensjö, så fräscht! :-)

Tittade ni noga på bilden? Lade ni möjligtvis märke till den vita negern i vattnet? Annars kolla en gång till ;-)

När tiden vid sjön var gången var det dags för lunch i form av hamburgarebröd, grönsaker, salami, ost, kalla kycklingklubbor, pasta och potatissallad. När vi packat ihop maten kom en relativt stor leguan och besökte oss. (ca en meter lång). Vi fotograferade den på några meters avstånd eftersom vår guide varnade oss om att den kunde vara farlig om den kom för nära så den kunde bita oss. Den ville komma oss väldigt nära så innan någon av oss blev bitna lämnade vi platsen och åkte till nästa stopp, (tur det). Nästa stopp var central station som förr varit en liten by mitt ute i skogen på sandön med skola, telefoni, affär, ja allt som förr behövdes för att kallas som civilisation. Men idag fanns det dock bara en toalett och något skjul med informations skyltar kvar. Vi gick runt och tittade en stund innan vi gick en promenad i regnskogen. I skogen rann det en sötvattensbäck där det bland annat fanns ålar. Det var en riktigt trevlig promenad, kort sagt uppfriskande. När vi gått klart promenadslingan serverades det kaffe och kaka vid bussen mitt ute i skogen vilket var ännu trevligare. Efter fikat hoppade vi på bussen igen och skumpade hem på sandvägarna till resorten; Kingfisher Bay resort. Vi stannade till vid shoppen i några minuter och sedan åkte vi ner till bryggan där Sofia och jag avnjöt varsin Baccardi breezer raspberry i eftermiddags solen. Trevligt ska det va!

Vi åkte sedan upp till vårt hostel där vi hämtade vår packning som lastbilen lämnat av i ett bagagerum och vi kunde därefter checka in på vårt rum. Mellan halv sju och halv nio serverades det pasta/pizzabuffé i baren/restaurangen så efter att vi duschat och raderat lite bilder på datorn gick vi som alla andra och åt middag. Vi avslutade kvällen med att prata med några av de andra svenskarna som var med på turen. Tre killar från Enköping och två tjejer från Luleå. Vid elvatiden kröp vi i säng. Imorgon vankas "hotellfrukost" som jag ser så mycket fram emot att få hugga in på :-)

Kram / Gabriella

"Hotell" i Hervey bay

Steve, han är en bra kille han. Hostelet han bokade in oss på här i Harvey Bay är ju rena hotellet. Först och främst blev vi upphämtade vid busshållsplatsen vid halv nio av en skön kille från hostelet. När vi anlände blev vi incheckade och fick lite allmän information om stället. Och vilket ställe! Gratis internet, gratis frukost, kaffe och te, köket ser ut som ett IKEA kök med stora arbetsytor, en hel radda med spishällar(ingen gas!) fräscht porslin och redskap, klinkers på golvet och stoor kyl som man går in i. Köket är avskiljt från resten av det stora rummet av en upphöjning så det ligger ett "trappsteg" högre upp. I resten av rummet finns bord och stolar, en bokhylla med massa sällskapsspel och tre skinnsoffor, en har till och med "liggdelar". I taket snurrar fläktar och det hela känns väldigt mysigt och hemtrevligt.Det finns även ett biorum.Och en jätte pool! Ja, ni hör ju och jag har inte kommit till vårt rum än.Vi hade egentligen bokat ett 6-8 doorm men tydligen hade vi blivit uppgraderar av någon anledning så vi fick ett 4 doorm, alltid posetivt:) Rummet är också det väldigt fräscht och ljust med egen toalett och dusch. Och duschen sen, har aldrig sett en sån tidigare. Vattnet kommer från en sil som är inbyggd i taket. Hur coolt som helst, känns som man står i ett regn. Det är klinkers och kakel även här. Hela stället måste vara nytt eller är det just nyrenoverat, allt är så himla fint!:)Detta är helt klart det finaste vi bott på och jag är faktiskt glad att Steve bokade även vårt boende här på östkusten för om vi bokat själva hade det blivit det allra billigaste och det tror jag inte detta är;)Eftersom vi ska bli serverade mat dom tre närmaste dagarna fick det bli en liten utrensning av kylbagen så kvällens middag blev egengjorda köttbullar, kokt zucchini och morötter, sallad och tomat. Nu sitter vi iallfall här och äter frukost, snart blir vi upphämtade av Dingo Tours och Fraser Island äventyret kan ta och börja:)Chiao/SofiaPs. Just ja! Vi hade två kuddar var inatt; det är lyx!;)

En sista uppdatering från Noosa

Jo visst serru, igår blev det inte så mycket action. Efter den goda tacosen begav vi oss till "city" (ca 100 meter från hostelet) där vi använde gratis Wifi och vid elvatiden var vi i säng.

Idag har det inte hänt så mycket heller. Vi kokade vår gröt och checkade sedan ut från hostelet. Några timmar spenderades till solning på stranden och bad i det relativt varma havet. Här behövs det då inte klagas på att vi har det för kallt för redan strax efter tio var lufttemperaturen uppe i +29 grader. Fläktade riktigt skönt på stranden vill jag lova.

Vid halv två var vi tillbaka på hostelet och åt vår överblivna tacos. Nu sitter vi här i centrum igen. Fördriver tiden en stund innan vi ska gå tillbaka till hostelet och hämta vår packning och gå till bussen. För strax efter klockan fyra går vi ombord på bussen och förflyttar oss till nästa stad. Vi rör på oss flitigt och det är bra, för då hinner vi inte bli rastlösa och tråka ihjäl. :-)

På återseende / Gabriella.

Noosa

Dags för ännu en uppdatering. Vi anlände hit till Noosa igår eftermiddag men innan bussen gick från Brisbane hann vi med att ta oss en titt på Shafton International Univerity. Gabbis syster var personlig assistents åt en tjej från Vimmerby som läste engelska där för fem år sen.
Skolan låg på andra sidan floden så för att hinna med besöket, hoppade vi på en gratis färja som går kors och tvärs och på så vis tjänade vi mycket tid än om vi hade gått runt över bron. Smidigt!
Det var en promenad på ungefär tio minuter till skolan från där vi hoppat av färjan och med hjälp av telefonens gps hittade vi rätt. Vi var i stort sett bara där och vände, tog lite kort och sen gick vi tillbaka till färjan som tog oss till rätt sida floden igen. Innan vi gick tillbaka till vårt hostel för lunch hängde vi lite vid det gratis Wi-Fi i köpcentret.

Lite efter ett var vi på busstationen. Bussen skulle inte gå förens två så vi fick sitta och vänta ett tag där. Men vi säger det att det är mycket bättre att vara i god tid så vi inte missar bussen för om vi gör det, då spricker hela vårt schema.
Även denna gång var det en "kort" åktur på lite drygt två timmar. När vi hittat vårt hostel och fått vårt rum tog vi oss varsin kall dusch. Det fanns nämligen inget varmvatten. En tjej som bor på rummet sa senare att alla duschar på rummen var lika dana, det fanns bara en varm dusch och den var belägen vid poolen. Märkligt.
Iallafall, efter den kallduschen gick vi till hostelets bar där det den kvällen bjöds på spagetti och köttfärssås för fem dollar. Vi köpte oss varsin portion och det var rejäla sådana och mycket gott.
När vi ätit upp gick vi tillbaka till vårt rum där jag bytte kläder och Gabbi ringde hem till sin mormor och grattade henne på födelsedagen.
Sedan gick vi tillbaka till baren för att vara med på quiz. Vi hade nämligen varit med på slutet av ett "introdutionsmöte" medan vi väntat på maten och fått reda på att det var frågesport senare på kvällen. Vi hade fått lappen när vi checkat in men eftersom det i princip bara stod en tid på trodde vi att dom skulle leka lekar eller något och det var inte vi så intresserade av och struntat i att gå dit.
Jag köpte mej en cider och vi satte oss ute på verandan och väntade på att det skulle dra igång. Gabbi och jag var i lag med en dansk kille och vårt lagnamn fick bli Skandinaverna. Tråkigt och inte så fantasifullt men men. Det var bra nivå på frågorna men det var tur att vi hade med oss dansken för de tio första frågorna var om hostelet och Noosa som dom hade pratat om på träffen tidigare. Vi kom faktisk fyra av sex lag så det får vi va nöjda med;)
Han som höll i frågesporten blandade till en stor hink med något, antingen var det bara vanligt vitt boxvin eller var det utblandat med något. Alkohol var det iallafall i och gott var det:) Vi fick hela hinken att dricka så efter att vi avslutat quizen började vi köra ölspelet, Ring of fire. Spelet utförs så att korten har olika betydelser, tex på tvåor dricker man själv, på sexor dricker alla killar, ess är vattenfall och när man drar en kung får man hälla sitt glas innehåll i en skål och den som får sista kungen måste dricka upp hela skålen. Jag fick givetvis sista kungen och fick svepa hela skålen. Som tur var drack alla samma, vingroggen, så det var helt okej. Värre om nån druckit öl, en annan grogg och en tredje vin..
Mitt i allt blev vi bjudna på gratis pizza i baren. Mycket gratis på det här hostelet och det gillar vi!:)
Kvällen fortsatte sedan inne i baren med olika lekar med finfina priser så som fallskärmshopp och Fraser Island turer. Det kördes limbo, rumpa/huvud och en lek där man skulle ta upp en kartong med munnen utan att ta i händerna i golvet. Leken "rumpa/huvud" gick ju alltså ut på att försöka gissa rätt sida av myntet som kastades för att vinna en fallskärmshoppning. Om man gissade fel hade man fortfarande några livlinor och det var kläderna. Om man gissat fel och inte var blyg kunde man alltså välja att stanna kvar i leken med utbyte mot ett avtaget klädesplagg. Gabbi och jag gissade fel ganska snart och vi gick ju givetvis ur leken utan att klä av oss. MEN, det var inte alla som gjorde som oss. Två tjejer tog av sig till överkroppen, en kille stod helt naken och en superfull norsk tjej klädde av sig helt utan att knappt veta vad hon gjorde. Först och främst fick hennes kompisar hjälpa henne med att förklara vad som gällde. Vilka regler det var och om hon gjort rätt eller fel i gissandet. Så som ni förstår var hon väldigt borta. Eftersom hon valde att gå "all in" stod hon där tillslut helt naken och hennes kompisar fick gå upp på scenen och hjälpa henne med att hålla för hennes bröst och nedre del. Det var både sorgset och roligt att se. Stackars den flickan alltså, där kan man snacka om att lätt bli utnyttjad. Hon var iallafall tredje ut från slutet, så hon hade alltså stått där på scenen och förlöjligat sig själv. Vinnaren blev en kille iklädd kalsonger. Tur var väl det.
Sen sattes musiken på för fullt och vi började dansa och en och annan cider och öl slank ner. Jag hade ingen som helst koll på klockan så jag vet inte hur länge vi var i den baren innan alla som ville fick skjuts till nästa bar. Gabbi och jag hängde på. Innan vi lämnat hostelbaren hade vi fått en stämpel som gav oss rabatt på inträdet på den nya baren. Nu kostade inträdet bara fem dollar och festandes fortsatte. Vi dansade mycket med två jätte trevliga killar från Kanada och som vi hade hängt mycket med under kvällen.
Gabbi gick hem lite innan mej medan jag stannade kvar ytterligare lite till och dansade.
Klockan var runt halv fyra då jag var tillbaka på rummet. Det hade varit en riktig grym kväll, en av dom bästa hittills tror jag, och jag somnade så fort jag lagt huvudet på kudden.

Idag blev det en mycket sen frukost. Jag vaknade runt elva, halv tolv (med lätt skallebank) och sen fick vi sitta och vänta på att köket skulle städas klart så klockan hann bli halv ett innan vi kunde koka vår gröt.
Dagen spenderade jag på stranden då vädret var strålande, inte ett moln på himlen. Vattnet var även det jätte varmt och skönt. Gabbi var iväg på stan på annat ärende.
Jag lämnade min plats på stranden runt fyra tiden och gick hem till hostelet och mötte upp Gabbi där vi tog ett lätt mellanmål, två kokta ägg och en morot.
Kvällen blir nog lugn. Vi sitter här ute i mörkret, klockan är inte ens sju och det är redan bäcksvart. I kväll ska hi laga taccos, kommer bli riktigt gott:)
Nähä, jag tror det var allt från mej. Ha det gött. Kram Sofia

En promenad och shopping i Brisbane

Jag kan inte säga att Brisbane var något speciellt efter vad vi sett idag. Vi begav oss ut efter frukost för att se oss omkring. Vi gick via parken city botanic gardens som ligger precis vid den mörka och "smutsiga" floden som rinner genom staden. Första 500 meterna i parken var tråkig. En enkel gräsmatta med några träd men sen, kabom visade det sig en hel regnskog framför ögonen på oss. Lite senare började floden likna mer ett träsk. Inte alls någon vacker syn. Vi hade sedan kommit fram till bron som ledde till andra sidan. Vi fortsatte vår promenad över bron och gick mot southbank. Regnet hängde i luften och när vi kom över på andra sidan kom det en regnskur, dock bara duggregn så det räckte att vänta under ett träd tills det regnat över. Vi fortsatte vår promenad. Vi passerade Street Beach som var en liten konstgjord lagun och vi stannade till vid ett gratis museum. Men besöket där gick fort eftersom varken Sofia eller jag är intresserade av varken konst eller muséer. Vi förstår inte varför vi besökt så mycket museum som vi gjort under denna resa. Antagligen gör vi det för att vi försöker fiska vuxenpoäng eller för att det just är gratis och vi känner att vi måste göra något vettigt på vår lediga tid istället för att bara sitta vid internetet. Nåväl, efter det korta titt in- och-utbesöket gick vi tillbaka till centrala delen av Brisbane. Där ägnade vi resten av dagen åt shopping. Sofia shoppade loss på två jackor och lite linnen medan jag shoppade ett par Adidasträningsbyxor och en Adidasmunkjacka på rean. Tillbaka på hostelet var vi trötta och mycket nöjda med våra inköp. Till kvällsmat blev det gårdagens mat (skönt att slippa laga mat efter en hel dag utav shopping). Vi gick sedan ut för att filma lite material till "snålhetsfilmen" (filmen som bland annat kommer innehålla scenen då Sofia sitter på gatan i Hobart och tittar på en reklamfilm i ett skyltfönster).
Vår humor är för go, det måste ni hålla med om. Jag kan knappt vänta tills filmen är klar så jag kan skratta åt våra dumheter!

Tjing tjong luftballong / Gabriella

Ny dag, ny stad

Idag anlände vi med bussen till Australiens tredje största stad, Brisbane, runt halv tolv tiden. Det tog bara en och en halv timme från Surfers Paradis så det var inte så långt att åka denna gång.
Vi hittade vårt hostel som låg några gator bort, det var ett Base denna gång. Vi kunde inte få vårt rum med en gång så vi slängde in väskorna i bagagerummet och gick och handlade mat istället i den närliggande mataffären.
Lunchen fick bli omelett med färska champinjoner, lök, paprika och tomat. När maten var uppäten och disken uppdiskad gick vi och fick nyckeln till vårt rum. Seden gick vi ut på stan. Gabbi gick till banken och stängde sitt konto. Pengarna var slut på det och det skulle ändå inte komma in några nya;)
Sen satt vi en stund vid varsin dator på Backpackers World innan vi gick tillbaka till hostelet.
Vi visste inte riktigt hur vi skulle fördriva tiden. Kändes jätte lustigt att inte ha späckat schema nu som vi haft i nån vecka. Men tillslut gick vi iaf till köpcentret som ligger vägg-i-vägg, satt en stund vid ett Wi-fi och det blev även en runda i en klädaffär. Vi beslöt dock att vänta med shoppingen till nästkommande dag.
Vädret hoppas jag verkligen blir bättre längre fram! Det var rätt fint på morgonen men längre fram på eftermiddagen blev det molnigt och det regnade till och med lite. Det har varit så i några dagar nu. Skärpning;)

Kvällens middag blev iallafall en av de godaste vi har gjort hittills under resan. Vi stekte lax och champinjoner, kokte zucchini, skar isbergssallad, tomat, paprika, kiwi, vindruvor och äpple. Vi blandade ihop allt och hade även i olika sorters nötter och färsk timjan. (Gabbi hade även pasta i sin portion) Till det hade vi en avokadoröra gjord på avokade, grekisk yoghurt, en vitlöksklyfta och lite salt. Blev huur gott som helst:) Vi delade på den halva flaska vin vi hade kvar och det hela kändes riktigt festligt. Alltid finns det något att fira, idag sa vi att det var för vi hade nått halva östkusten:) (och så är det ju Lill-lördag;-)) Fint ska det va!

Nähä, bara att invänta morgondagen då vi ska se vad Brisbane har att erbjuda.
Ciao// Sofia

Movie world

Idag besökte vi Movie World som är grundat av Warner Bros. Denna park var fylld med karaktärer så som Scooby-Doo, mystery Inc, Gang, Bugs Bunny och the Looney Tunes samt superhjältarna Batman och superman och möjligtvis någon mer. (Jag är inte alls insatt i dessa superhjältar som finns i både film och serietidningar fast trots det tyckte jag ändå det var kul att se dem utklädda.)
Movie World är som sagt en park med inspiration från Warner Bros karaktärer i form av både häftiga bergochdalbanor, små teatershower och filmvisningar.

Vi åkte med bussen kvart över nio så vi kom till parken vid öppning. Eftersom vi hade förköpta biljetter kom vi smidigt in i parken på nolltid. Vi började dagen i parken med att se "ice age dawn of the dinosaurs" i 4D d.v.s. att vi satt i en mörk och sval biosalong med 3D glasögon och hade bioeffekter så som vattenstänk och rörelse på stolen så att man verkligen skulle känna att man var med i filmen. Efter filmen gick vi runt lite i souveniraffärerna innan vi satte oss på läktaren för att se hur man spelar in stuntfilmer i showen "Hollywood stunt driver". Vissa från publiken blev inspelade i korta scenklipp som sedan klipptes in i en film om en biljakt. Vi fick hela tiden se hur stuntmännen körde sina snabba bilar varv efter varv kors och tvärs, körde på sidan på två hjul och parkerade enkelt och galant mellan två bilar utan att krocka samt en motorcykel som körde på ett hjul och flög genom en eld.

Innan showen var slut fick vi se hela filmen med de korta scenklippen från publiken på en stor tvskärm. Hela showen avslutades med en bil som flög från ett hustak till ett annat och avslutades i en explosion.

Det var verkligen riktigt fränt att se trots att jag är typen som hatar att se actionfilmer. Fast det här var ju på riktigt, såå en helt annan sak ;-) eller?

Vi avverkade sedan sak efter sak. Vi började med åkattraktionen Wild West Falls Adventure Ride, det var en riktigt rolig åktur förutom sista backen som alltid gör en väldigt blöt när det handlar om flumride. Det som var roligt med denna åktur var att man först åkte i en båt uppför en backe och kom sedan in i en mörk grotta där båten vände så man åkte baklänges ner för en annan backe. Det var väldigt oväntat och det komiska med detta var att jag precis innan sagt till Sofia. "tänk om det släpper nu så vi åker bakåt, förresten finns det någon åkattraktion som åker bakåt?" och som ni nu vet fick jag svaret sekunderna efter... Efter baklänges-åket i nedförsbacken vände båten och åkte framåt igen genom en "indianby" och en "vilda westernby" med skjutljud och skyltar som gick sönder. Det var som sagt en väldigt spännande åktur med mycket intryck och händelser att titta på och som jag tidigare sa avslutades åkturen med ett brant vattenfall med mycket stänkande vatten.

Vi äntrade sedan parkens bergochdalbanor; Superman escape, Green Lantern och Arkham Asylum. Bergochdalbanan "Superman escape" hade en liten historia som introduktion. Man åkte först inomhus där miljön var byggd som att en jordbävning ägt rum så superman måste göra en insats och det är då själva bergochdalbanan tar vid med fart och fläkt i en hög loop, krökar och kurvor. De två sistnämnda åkattraktionerna var nog de värsta jag åkt. De var helt galna och grymma. Man åkte upp-och-ner, snurrade runt i 360 grader, åkte i looper och ja jag vet knappt hur man mer ska förklara. Helt galet var det i alla fall.

Vi lämnade sedan åkattraktionerna för en stund då vi satte oss på en bänk och åt vår medtagna sallad. En stund senare fortsatte vi och då var det dags för åkattraktionen Scooby-Doo spooky coaster. Denna hade tidigare varit avstängd men öppnat precis när vi suttit utanför och ätit vår lunch. Så självklart fick det bli vår nästa sak att göra. Även till denna var det lång kö och jag förstår varför, för tro det eller ej, denna var också riktigt rolig. Man fick sitta i en vagn i mörkret och åka precis som de gör i Scooby-Doo filmen när de är i spökhuset. Det som var det roliga med denna var att man även i denna åkte baklänges och sedan snabbt sida från sida i MÖRKER. :-)

Tiden bara rann iväg precis som det gjort för de andra tidigare dagarna. Vid halv fyra var det dags för parad med alla karaktärer som jag nämnde om tidigare.

Riktigt kul att se. Alla djuren i bugs bunny och the Looney tunes var jätte söta och superhjältarna
flörtade när de gick förbi så jag flörtade givetvis tillbaka ;-)
Det bästa med hela paraden var när djuren ställde sig för att dansa till partylåten "everyday I'm shuffling".
Himla duktigt gjort i de stora kostymerna! Efter paraden hade vi drygt en timme kvar så vi passade på att åka alla tre bergochdalbanor en gång till och denna gång längst fram. Jag kan garantera att det var en mycket bättre upplevelse, SÅ MYCKET BÄTTRE!

Vid halv sex tog vi bussen hem och avslutade dagen med att gå en runda till stranden för lite fotografering innan vi gick hem till hostelet och lagade mat.

Det har varit tre långa och intensiva dagar må jag säga. Fast det har varit värt för det har givit mycket glädje. Imorgon siktar vi vidare mot nästa stad och nästa äventyr på listan!

Tjohej / Gabriella

Sea World

Idag var det alltså dags för nästa värld, Sea World. Vi kom dit en halvtimme innan det öppnade så vi fick stå och vänta en stund i kön men sedan gick det snabbt in.
Pingvin huset blev det första att besöka. Där kunde man läsa om alla de olika arterna som finns i världen och se tre av dom i den stora "ispoolen", både under ytan och uppe på land. Mycket häftiga djur det där.
Sedan skyndade vi iväg till dagens första show, sjölejonen. Der var ett jätte bra framträdande där ett stort sjölejon var en av huvudpersonerna i berättelsen. Visst, det var anpassat för barn (hela parken var det) men det var riktigt kul att se sjölejonet göra massa tricks. Och han kunde många!
Efter det gick vi till en annan pingvin pool som låg utomhus där de hade ett tjugotal av den allra minsta arten och en av djurskötarna berättade lite kort om dom.
Vi gick sen vidare bort till den stundade delfinshowen. Även den var jätte bra med mycket hopp, spinn och volter från de sex delfinerna.
Hela parken är som sagt anpassat för barn så vid kvart över tolv var det dags för en SvampBob fyrkant parad. Gabbi och jag gick dit och det var säkert kul för barnen att se den tecknade seriefiguren i verkligheten men vi kanske var liite för gamla för det;) Vi passade även på att äta vår medtagna lunch som vi gjort samma morgon; sallad.
Sen fortsatte vi dagen med att utforska parken. Vi gick över till dinosaurieön där det fanns massor med modeller av de utdöda arterna, en del enorma. Det fanns även ett litet dinosauriemuseum med ännu mer information om dom.
Vi såg hajar i 'Shark Bay', en häftig jetski stuntshow, vi kollade på en fem minuters 3D film, även denna med SvampBob, och vi åkte två olika åkaktraktioner. En som hette Flume ride, dock inte alls som den på Liseberg. Denna var i princip bara upp för en backe och ner igen.
Den andra var det mycket mer fart i. Den hette Jet Rescue och man satt på jetskis. Man hade bara en bygel över höfterna och man fick luta sej fram och hålla fast i styret. Sen bar det av. Genom kurvor man låg ner i och fort gick det. Riktigt skoj!
Dock var den riktiga berg-och dalbanan avstängd. Den såg riktigt skoj ut med hela tre loopar. Synd det men förhoppningsvis finns det många sånna i morgondagens park; Movie World.

Parken var jätte fin och allt var välorganiserat med alla shower så man verkligen hann se allt. Det var snyggt och djuren hade fina och stora miljöer och såg ut att ha det bra:)
Vi avslutade vår vistelse i parken med att ännu en gång kolla på delfinshowen innan vi gick till busshållsplatsen. Dagen hade gått snabbt. Väl hemma vilade vi en stund innan vi slängde ihop en enkel middag bestående av broccoli, ägg, sallad, majskolvar, nudlar och oätliga ärtor.
Blir tidigt i säng ikväll så vi hinner samla energi till den sista parken imorgon. Det tar på krafterna att gå på nöjesparker dagarna i enda;)

Ha en bra dag// Sofia

En fin liten uppvaktning

Precis, nu när vi satt här vid vårt Mc Donalds Wifi kom två killar förbi och uppvaktade oss med en liten trudelutt. "Love is all around". Mycket trevligt tyckte vi. Synd bara för killen som spelade gitarr att strängen gick av...

Fina människor som bjuder på sig själva på ett fint sätt gillar vi :-) Kärlek hänger i luften, både i små och stora skalor därför vill jag föra lite kärlek vidare.
- Ha en underbar söndag och njut av de kalla vinterdagarna. Inom sin tid kommer även våren och sommaren, även om det ser mörkt ut. :-)

Kärlek till er läsare <3

Wet 'n' Wild

Yay, idag var det dags för den efterlängtade dag ett av tre i gold coast grymma nöjesparker. Vi hade bokat och köpt ett vip-pass för inträde till tre av sju olika nöjesparker. Vi började med parken "Wet 'n' wild" då vädret idag skulle enligt väderprognosen vara varmast av dessa tre dagar och som namnet på parken avslöjar passade det därför utmärkt för den nöjesparken. Efter frukost gick vi till en automat och tog ut pengar samt stannade till vid en informationshytt där vi köpte busskort och sen bar det av till parken. Jag var fortfarande väldigt osäker på om jag skulle klara av att åka attraktionerna på grund av inflammationen i ryggen så jag avvaktade och släppte iväg Sofia för sitt första åk. Det hon inte visste var att hon valde den värsta attraktionen av vad parken hade att erbjuda. Nämligen "AquaLoop". Attraktionen börjar med en stängd hytt som den åkande ställer sig i, varav golvet efter några sekunder försvinner så den åkande släpps för ett frittfall i ca 80 graders vinkel och med gravitationen slungas runt i en loop och på några sekunder avslutar åket i en pool. Efter lång väntan i kön var det Sofias tur att åka. Hon gick upp för trapporna och när hon avslutat åket berättade hon att hon var nära på att dra sig ur för att hon var så nervös. Men hon åkte den, så stor applåd till henne! Vi gick sedan vidare. Vi stannade till vid en swimmingpool där jag testade att simma för att känna av om jag kände någon smärta i ryggen. Lyckligtvis gjorde jag inte det så det gjorde mig glad. Vi gick vidare och tyvärr hoppade jag över även nästa attraktion eftersom det stod skyltat om att de med nack/ryggskador inte skulle åka och jag vågade inte riktigt strunta i varningen trots att ryggen nästan var bra med hjälp av medicinen. När Sofia åkt tröstade hon mig med att säga att den inte var så mycket att hurra för så jag missade inget. Fast när vi kom till den tredje attraktionen som var "surfrider" bestämde jag mig för att testa och strunta i alla varningar. Detta var en vanlig "torr" attraktion som man satt hårt fastspänd i och snurrade runt samtidigt som man åkte på en 30 meters hög båge fram och tillbaka. Åket gick galant och det var mitt startskott för dagen. Vi började sedan åka det mesta. Tyvärr var det långa köer så man hann bara åka varje attraktion en gång. Vi (eller rättare sagt Sofia) hann i alla fall åka tio attraktioner av sjutton (varav två var avstängda). På grund av tidsbrist utelämnade vi två vattenrutschkanor eftersom det var två olika modeller i en och samma attraktion och tre attraktioner fick man betala extra för att få åka vilket vi inte var intresserade av. Så egentligen hade vi bara tolv attraktioner att spendera vår tid på så det bara var de två olika modellerna av vattenrutschkanorna som vi gick miste om men det gjorde inte så mycket. Vi passade istället på att åka de två roligaste en gång till på slutet precis innan stängning för då var kön minimal. Dessa två var såklart surfrider och en annan som heter kamikaze. Kamikaze var en vattenattraktion som man i en liknande gummibåt satt två och två mittemot varandra och släpptes ner i 50 km/h för en liknande skateboardsramp som var elva meter lång och u-formad till 70 grader. Helt sjukt vad roligt och LÄSKIGT det var! Två andra attraktioner som jag inte vill utelämna att berätta om som även dessa var på vår topp-fyra-lista var "Constrictor" och "Super 8 Aqua Racer". Constrictor var en lite halvmörk tunnel med krökar och gupp som man åkte nerför i en rund plastring på en fart av 30km/h. Vi skrattade hela vägen ner och när vi klev ur plastringen var vi garanterat överens om att den var bland den roligaste i parken. Super 8 Aqua Racer var även den riktigt kul. Den såg väldigt simpel ut då den var formad som en skidbacke med fyra små avsatser. Den gick ut på att man skulle ligga på mage på ett liknande liggunderlag och racea nerför backarna mot sina motståndare. Vi trodde att den bara var för barn men när vi åkt den förstod vi att den var lika rolig för både unga som gamla. Som sagt, dagen i den första parken av tre gick fort och vi hade verkligen tur med vädret. Vid halv sex hoppade vi på bussen hem till surfers paradise. Ca trettio minuter senare var vi framme och gick en vända till mataffären innan vi gick hem där vi åt vår överblivna mat sen gårdagen. Vi var glada över att vi slapp laga mat, för fy så trötta vi var men... Imorgon är vi på't igen, då vankas det "sea world" :-D

Ps. Idag visar almanackan att vi varit hemifrån i 24 veckor. Med andra ord är det ett halvår om man räknar veckor, FAST vi väntar med att hurra tills vi nått siste mars då det garanterat har gått ett halv år sedan vi lämnade höstrusket hemma i Sverige. Ds.

Adios / Gabriella

Australiens östligaste punkt och ett somrigt paradis

Japp, som rubriken skvallrar om så besökte vi Australiens östligaste punkt igår. Vi kom iväg från hostelet vid nio, efter frukost, packning och utcheckning. Det tog nästan en timme att komma till fyren och det var en riktig jobbig promenad med många trappsteg uppför. Det hela blev inte bättre under den gassande solen så svetten rann värre än under ett träningspass. Det märks att vi börjar närma oss tropiskt klimat igen för det blir varmare och varmare, dag som natt.
Vi nådde iallafall tillslut fyren, svettiga och dana, och vi fick en fantastisk utsikt över det djupblå havet. Jag gick även ner till skylten där det stod "östligaste punkten av Australiens fastland". Gabbi följde dock inte med på grund av hennes dumma ryggvärk.
Om vi fortsätter i den här takten har vi snart avverkat världens alla hörn; först Nya Zealands nordligaste och östligaste och nu Australien sydligaste och östligaste punkt:)
Vi tog en annan väg tillbaka längs med kusten, det var inte lika mycket trappsteg att flåsa uppför i men solen var lika varm, om inte varmare nu när det var lite senare på förmiddagen.
Vi skulle fortsätta resan norrut denna dag så när vi kommit in i Byron Bay igen gick vi tillbaka till Backpackers Inn och försökte fräscha till oss lite innan vi slängde upp våra väntande ryggsäckar på ryggen och gick mot busshållsplatsen. Jag hann precis lämna in min skattedekleration på Backpackers world travel innan bussen kom och lämnade byn tio minuter över tolv.

Det tog runt två och en halv timme att nå Gold Coast, Australien sjätte största stad, och Surfers Paradis som är en av dom mest berömda stadsdelarna. I och med detta har vi även nått vår sista delstat här i Australien. Vi fick också ställa tillbaka klockan en timme då Queensland inte har sommartid.
När vi hoppat av bussen behövde vi inte gå många meter till vårt hostel som låg precis runt knuten. Det visade sej vara ett av dom bästa vi har bott på, om inte Det bästa, för vi hade egen dusch och toalett, kylskåp, tv, fläkt och endast fyra bäddar. Stället heter Islander som är ett hotell men vi bor på "avdelningen" Islander Backpackers Resort så det är inte lika hög standard som på dom riktiga hotellrummen men ändå bättre än vi bott på innan med pool och stor uteterass. Stjärna till Steve:))
Vi började med en runda på stan; kollade in den vita stranden som ligger bara några meter från dom många skyskraporna som finns, vi gick några varv i köpcentret, jag köpte mej en färskpressad juice från ett stånd på gatan och Gabbi sej en glass från Mc Donalds. Vädret var verkligen helt otroligt, jätte varmt och inte ett moln på himlen. Hela stället utstrålar sommar och värme, människor som sitter på uteserveringar och äter god mat, personer som kommer gående efter en dag på stranden, en gatumusikant som står och spelar på sin gitarr och så vädret. Man rycks med så lätt i stämningen och vill vara en del av alltihop.

Iallafall, efter lite internethäng gick vi hem och började med middagen som fick bli köttfärssås. Det tröttnar man nog aldrig på;)
När vi kom tillbaka till rummet höll de tyska tjejerna vi delar det med på att fixa sej inför en utekväll. Jag som hade varit så sugen på att gå ut men nästan gett upp hoppet då Gabbi inte ville på grund sin rygg och tabletterna hon har börjat äta, frågade då om jag kunde hänga på dom. Det fick jag så gärna:) Gabbi ändrade sej då och gick med på att följa med också, hon behövde ju inte dricka.
Så efter en dusch och snabb tillfixning gick vi ut och började leta efter ett ställe där vi kunde slå oss ner och ta oss en drink. Denna kväll var gatorna packade med folk då St Patrics day firades. Den firas egentligen 17 mars men antar att det var för att det var lördag.
Vi hittade ingen bar som vi fastnade för så tillslut beslöt vi oss för att köpa oss varsin flaska cider på Bottelshop och gå ner till stranden. På vägen fastnade vi dock ett tag och beskådade fyra killar som dansade och showade på gatan och bildat en stor ring med folk kring sej. När vi slängde en blick över folkmassan får Gabbi syn på en tjej som vi volontärarbetade samtidigt med i Indonesien. Världen är nog inte så stor ändå. Det var som när vi var i Queenstown på Nya Zealand och den holländska tjejen vi reste med mellan Darwin och Alice Springs gick förbi när Gabbi satt ute. Man förväntar sej inte det.
Vi bytte några ord med henne innan vi gick ner och satte oss på trapporna som vette ut mot havet. Vi satt där och drack vår cider och småpratade lite innan vi gick tillbaka in på gatorna. Ena tjejen vek av hem för hon hade något problem med sin mage. Men vi andra tre gick vidare för att leta upp en club. Längs med gatan fick vi olika stämplar på våra armar så vi skulle lockas att gå till just deras ställe och även en VIP stämpel.
Det första vi går till får vi smita före alla i kön när vi visar upp stämpeln vi fått och inne i baren får vi en fri drink. Gött:) Vi stannade dock inte där så länge utan gick vidare.
Även på nästa ställe får vi stå i någon speciell kö och komma in snabbt och smidigt. Här stannade vi längre och dansade.
Den tredje cluben vi besökte var det verkligen VIP ingång. Det var lång kö så den tyska tjejen (jag vet, jag är urusel på namn!) går fram till vakten som har en VIP lista i handen, visar stämpeln och frågar om vi kan få komma in. När han ser att vi bara är tre, rycker han på axlarna och öppnar upp för oss. Lyckliga skuttar vi ner för trapporna.
Efter lite dansande viker tysken av och går tillbaka till hostelet medan jag och Gabbi dansar vidare. Efter ett tag går vi tillbaka till den förra cluben och dansar lite till innan vi också går hemåt.
När vi låg i sängen var klockan bara strax före ett. Det hade varit en rolig kväll och jag tror inte Gabbi ångrar sitt val att följa med ut.

Ha't gött Kramar Sofia

Nimbin, en liten hippie-by. Lots of marijuana

"Nimbin, marijuanas huvudstad." Jo visst det var vad vi besökte idag. Vi var ett gäng från vårt hostel som gick på bussen runt halv elva. När bussen var full av passagerare åkte vi mot Nimbin. En liten by där det helt öppet går runt pårökta människor som säljer svamp, kakor och gräs och då menar jag sådana som innehåller "uppiggande" ingredienser...

Vår busschaufför verkade vara väldigt glad i droger då han predikade varmt om droger och sa flera gånger att det var okej för oss att köpa alkohol och narkotika och ta med det in i bussen... Innan vi klev på bussen idag visste vi inte så mycket vad dagsturen till Nimbin skulle innefatta förutom att det var känt för sin marijuana. Då Steve bokade vår resa på östkusten nämnde han även denna dagstur och vi tyckte det kunde vara kul att åka på något annorlunda så vi åkte vind för våg. Fast när vi väl satt där och gick omkring i den lilla pårökta byn var det kanske inte det roligaste utan mest konstigt. Var man än gick fick man frågan om man ville köpa "cookies", vilket vi inte var så intresserade av. Fast vem vet, det skulle kanske ha gjort gott för mitt ryggskott... Nåväl, det enda som vi köpte (med en viss osäkerhet för vi kunde ju inte veta om det var något i stoppat) var en uppskuren vattenmelon från en affär eftersom vi var lite hungriga. Efter en och en halv timme i Nimbin åkte vi vidare. Under bussturen stannade vår busschaufför på olika ställen och berättade gamla historier om föregående passagerare som varit pårökta och betett sig därefter och fått alla möjliga lustiga idéer. Han berättade exempelvis om en tjej som stannat kvar i bussen medan alla andra gått ur och när de kom tillbaka hade hon låst bussen och vägrat att öppna eftersom hon fått för sig att de andra varit iväg för att hämta vapen för att skjuta henne. En annan historia var att en gång hade en kille på bussen fått panik när han sett polisen så han börjat hälla ut sitt illegala inköp genom fönstret vilket gjort polisen fundersam på vad som försig gick på bussen och när de kommit ombord hade de mött killen full med marijuana i ansiktet eftersom han hällt ut det i motvind.... (Hehe...) Så busschauffören bjöd på ganska roliga historier och han hade också en spellista med väl uttänkta låtar som han spelade efter att pratat några ord i mikrofonen. Såklart var de flesta låtarna gammal hippiemusik som handlade om droger och revolution. Som sagt, efter Nimbin åkte vi vidare och kom fram till ett ställde där det bjöds på grillat. På vägen dit var naturen grön och kuperad, kändes som man nästintill var tillbaka på Nya Zeeland. Efter att vi ätit åkte vi till en subtropisk regnskog (nightcap nationalpark) där vi tittade på ett vattenfall kallat Minyon falls. Det var hundra meter högt och hela vyn var fin. Vid basen av vattenfallet tog trädtopparna vid så man fick nästan svindel när man tittade ner. Sofia och jag var överens om att detta var en helt annan syn av Australien än vad vi tidigare sett. Återigen kändes det inte som vi var i Australien. Så jag börjar verkligen förstå varför många väljer att bara åka till östkusten när de reser till Australien. Det är så annorlunda till resten av landet och dessutom finns det så mycket mer att se och göra här. När alla fått fotografera vattenfallet och vyn hoppade vi på bussen igen och åkte tillbaka till Byron Bay. Vid sextiden var vi hemma igen och då gick vi raka vägen till apoteket som lyckligtvis var öppet så jag kunde köpa mig voltaren-tabletter och sedan gick vi bakom knuten till systembolaget där Sofia inhandlade lite vin och cider för kvällen. Tillbaka på hostelet tog jag mina tabletter och Sofia fixade i ordning sig för krogen. Vi hade även fått nya rumskamrater, tre jättetrevliga franskar som vi pratade en stund med. Vi begav oss senare iväg för kvällens stundande gratis pasta på baren Cheeky Monkeys. Det var många som tänkte som oss så vi fick vänta LÄNGE. Vi hade dock sällskap av två tyskar, Linda och Niclas som vi delade barack med på surf Campet och Elin, en svensk tjej från Linköping, så väntan var inte allt för jobbig. Efter att alla fått sin mat rundade jag efter en stund av och gick hem. Voltaren-tabletterna verkade dock inte göra verkan så livet leker lite för mig, fast ska inte klaga då det finns de som har det värre än mig.

Ciao/ Gabriella

Byron Bay

Imorse ringde klockan tidigt tidigt, redan vid tjugo över tre. Vi drog oss ur sängarna och packade det sista innan vi gick upp till den väntande minibussen som tog oss in till Woolgoolga. Efter bara några minuters väntan kom den stora bussen och vi kunde kliva på och hitta oss varsitt ledigt säte. Den var nästan fullsatt så nu kunde man inte bre ut sej utan fick nöja sej med ett säte och försöka sova sittandes. Det var inte det skönaste och jag fick mej inte mycket sömn.
Vid halv sju kom vi fram till morgonens frukoststopp. Busschauffören meddelade att vi inte vi inte fick vara en minut senare än sju tillbaka på bussen. MEN, vi lämnade inte stället förens nio, två timmar sent. Anledningen till det var... ja vad var det egentligen? Vid sju sa chauffören att vi var tvungna att stanna ett tag till för det var något fel på bussen men att mekaniker var på väg. Mekanikerna kom och började skruva. Och vi väntade och väntade. Och väntade. Tillslut startades iallafall bussen igång och vi kunde ge oss ut på vägen igen, mycket senare än planerat. Men fråga mej inte var det var för fel för jag har inte den blekaste;)

Vi nådde tillslut dagens mål; Byron Bay, Australiens raggieby. Jag har fått det intrycket att alla skulle gå runt med dreadlocks, grön och gulrandiga kläder och vara lite småhöga av allt de rökte på. Och visst var det en och annan dreadlocks som hängde ner till byxlinningen, folk gick barfota, regnbågens alla färger hängde i skyltfönstren och några fifflade med rökelser när vi gick förbi senare på kvällen. Annars var det som vilken annan Australiensk stad som helst; fullt med backpackers, affärer och barer.

Vi klev av bussen i centrum, tog vårt pick och pack och styrde stegen mot vårt förbokade hostel, Backpackers Inn som låg några hundra meter utanför kärnan. Vi var i princip bara där och vända innan vi gick tillbaka och handlade mat.
Dagens lunch fick bli omelett (ägg, champinjoner, tomat och lök). Vår nya standardlunch tror jag;)
Efter att vi var mätta gick vi raka vägen tillbaka till Backpackers World Travel och lånade varsin dator. Jag kollade upp lite skattåterbetalning, flygbiljetter och Skypade hem.
Vi ägnade många timmar där så när vi blev utkörda därifrån vid stängning gick vi tillbaka till vårt hostel och lagade middag som ikväll fick bli kycklingfilé och wookgrönsaker. Riktigt gott:)
Nu ligger vi här i varsin säng och jag tror jag somnar gott ikväll.

På återseende (hörande) /Sofia

Andra surflektionen och kramp och ryggskott på det

Igår var det dags för vår andra surflektion. Vi gick upp halv åtta för att äta frukost och vid nio snåret samlades vi i "klassrummet". Jag hade träningsvärk i både bröst, armar, rumpa och ben men det var inget som märktes av när man väl var i vattnet igen. Igår behövdes ingen introduktion utan när vi klätt på oss våtdräkt/ surftröja tog vi brädorna och gick coola ner mot stranden. Vi började med att värma upp och stretcha, sedan ritade vi varsin bräda i sanden och tränade på positionerna för att ställa sig upp på brädan. Kort därefter var det dags för surf. Vågorna var högre och starkare än dagen innan så man blev utmattad väldigt fort. Mest av tiden ägnade man åt att gå mot de strömma vågorna och hålla ner brädan så den inte skjutsades med in mot land. Det var dock enklare igår med tekniken, både Sofia och jag stod på brädan så man faktiskt kan säga att vi surfade. Dock inte så elegant och heller inte på djupt vatten MEN vi stod upp och surfade i land och vi har det dessutom på film! ;-) kroppsligt var vi dessvärre inte i form denna dag, Sofia fick sin vardagliga kramp vilket inte var kul men det gick lyckligtvis över så hon kunde fortsätta surfa. Vad som hände med mig kan jag inte riktigt sätta ord på för jag slog aldrig i något men jag kände sista kvarten av vår två timmars lektion att ländryggen värkte så jag inte kunde vara kvar i vattnet. Värken kom liksom krypande antagligen var/är det ryggskott då jag haft förkylning i ca två månader och dessutom inte är van vid denna typ av böjning av ryggen. När vi skulle promenera tillbaka värkte det fortfarande och värre blev det under dagen och kvällen. Efter lunchen stannade jag inne i sängen där jag fortsatte med det lite nerlagda projektet "Nya Zeelands filmen" medan Sofia låg ute och stekte i solen. När jag sedan skulle gå till middagen var det en pärs att gå, jag kände mig som en gammal tant som gnällde och hukade sig i varje steg, ännu värre var det att gå tillbaka till sängen. Pinsamt var det också, att försöka gå bland allt folk utan att se ut som ett mongo var definitivt inte lätt. Det blev alltså tidigt i säng för mig. Sofia var kvar ytterligare ett tag vid de andra där det var fest och kortspel. Innan jag somnade låg jag och oroade mig för hur jag skulle lyckas bära min packning tidigt morgonen efter då vi skulle åka med bussen till Byron bay. Jag hoppades att sömn och värktabletter skulle hjälpa eller ännu mer hoppades jag på att ryggvärken skulle vara borta när jag vaknade. Men som Sofia sa "vi måste se allt positivt, tänk om din ryggvärk kommit i tisdags morse, då hade det inte blivit någon surf". Jo visst det har hon väldigt rätt i, för att surfa var bland det roligaste vi gjort hittills på resan. Helt klart ett måste att göra (även om man får kramp/ryggvärk). ^^

Kram kram / Gabriella.

Första dagen på brädan

Idag har varit vår första dag som surfare, eller kanske ska skriva "surfare". För så mycket snygg surfning blev det inte. Mer plaskande och en och annan kallsup där i vattnet.
Vi anlände iaf till Woolgoolga och Mojjo surfcamp runt halv fem tiden i morse. Det var vi två och två tyskar som fick oss en liten rundtur där i mörkret runt det lilla campet. Eftersom receptionen var stängd kunde vi inte checka in och få våra rum så vi fick istället kraschlanda i sofforna i filmrummet. Där sov vi till sju då vi kunde gå och äta frukost och sen checka in. Surflektionen skulle börja vid halv tio så jag passade på att ta en dusch för att piggna till och vi slängde även i maskin med tvätt.

Vi var en stor grupp med nybörjare som samlades i "klassrummet", säkert runt 25-30 personer. Lektionen började med genomgång av olika vågor, säkerhet och hur man allmänt skulle hantera brädan. Vår lärare var en smal, brun, ung kille. Såg ut som en riklig surfare ska se ut. Det genomgående budskapet var att man skulle se cool ut och ha roligt:)
Efter cirka 45 minuter fick vi som ville ta på sej våtdräkt, vilket både jag och Gabbi gjorde. Sen bar det av ner till stranden där vår lärare visade hur man skulle paddla, ställa sej upp och när i vågen man skulle göra det. Sen var det dags för oss att lägga oss platt på mage i sanden, paddla och ställa oss upp. Det hade sett så lätt ut för honom men det var faktiskt mycket svårare än vad det sett ut att häva sej upp och få fram fötterna i rätt position.
När vi hade praktiserat ett tag värmde vi upp med att springa ett varv på stranden och veva lite med armarna. Innan vi själva fick äntra vattnet fångade lärare två vågor ute i vattnet och visade hur det skulle se ut när man ställde sej upp. Också nu såg det lekande lätt ut.
Sen var det dags för oss att visa vad vi gick för. Ivriga gick vi i det överraskande varma vattnet och började fånga vågor. Och det var inte lätt! Först komma upp på brädan, börja paddla i rätt ögonblick och sen tillslut (försöka) ställa sej upp. Vågorna var riktigt höga så det man blev trött fort av att bara försöka komma ut utan att bli medspolad tillbaka in igen plus hålla reda på den stora brädan så inte den flög all världens väg och träffade personen brevid.
Det svåraste av allt var att hitta rätt balanspunkt på brädan när man skulle häva sej upp; om man var för långt fram dök brädan rakt ner, likaså en själv, och om man försökte för långt bak fick man sej en skymt av himlen innan man gled av och fick påbörja ett nytt försök. Men när man väl stod var det grymt, för det gjorde jag faktiskt ett par gånger:) Visst, det var nog inte det snyggaste våra instruktörer hade sett men jag stod upp och det var huvudsaken.
Efter nån timme i vattnet med x antal försök och runttumlande i vattnet och de stora vågorna gick vi upp till campet igen, tog av oss våra våtdräkter och gick till den stundande lunchen.
Det bjöds på taccos men eftersom vi totalt är runt 150 pers här tog köttet slut innan vi kom fram så det fick bli grönsaker med någon slags korv istället i våra wrap.
Efter maten och en dusch gick vi till våran lilla barack med tre våningsängar. Tyskarna, som även dom bor där, och Gabbi somnade i sina sängar, trötta efter natten på bussen. Jag kunde dock inte slå mej till ro så jag kollade på en film på datorn och tog mej sen en springtur. Det hade regnat till och från hela dagen men nu hade det klarnat upp och var riktigt varmt i solen.

Nu sitter vi runt en lägereld, men vi börjar undra om dom försöker skicka röksignaler till någon för det ryker mest. Kläderna lär ju lukta gott sen. Kvällens middag vi blev bjudna på var ris med någon stark kycklinggryta till. Gott var det iallafall.
Men lär nog bli en tidig kväll för nu börjar jag bli riktigt trött, det har varit en lång dag. Imorgon är vi på't igen, hoppas det går något bättre;)
Kram från Sofia

bondibeach och avskedspicknick utanför operahuset

Turistattraktionerna börjar ta slut här i Sydney så en vecka i Sydney var bra beräknat. Igår åkte vi till den berömda Bondibeach. Där på stranden log vi och stekte hela dagen. Tog även några dopp i havet med dess temperatur på 22,5 grader och starka vågor. Till vår sena lunch köpte vi oss färsk sallad från ett matstånd. Eftersom det var svårt att välja vilken av alla sallader man ville ha fick det bli en mix av både grekisk, tonfisk, kyckling, pesto och valnötssallad som vi sedan avnjöt i solen på en gräsmatta över stranden. Efter att vi låtit maten sjunka ner gick vi en liten promenad då Sofia passade på att köpa sig en fotlänk vid ett marknadsstånd. Vi gick sedan tillbaka till en gräsmatta och gassade in i det sista i eftermiddagssolen innan vi hoppade på den fullpackade bussen in till stan. Väl hemma tog vi en dusch och begav oss sedan ut för lite gratis Wifi och inköp av frusna bär. Tillbaka på "Elephant backpacker Sydney" var det dags för kvällens middag, vilket denna kväll var pannkakor. (därav jakten efter frusna bär). Usch det var en pärs att försöka laga pannkakor med ur usel köksutrustning och inte få utbrott. Vi bytte stekpanna efter stekpanna. Alla var totalt värdelösa för att teflonet var borta så all vår smet brändes fast. Tur i oturen fanns det iaf en liten vettig stekpanna som vi kunde använda så sakta men säkert blev det tillslut pannkakor. Under denna middag började vi verkligen längta hem, ni anar inte hur skönt det ska bli att få komma hem och kunna laga mat med vettiga grejer och slippa trängas med andra backpackers vid en het gasolspis. Nåja, än är vi då inte hemma så det är att "stå ut".
Efter maten blev det att packa väskan, borsta tänderna och hoppa i säng.

Idag har vi alltså varit i Sydney en vecka så efter frukost blev det att checka ut från vårt rum och lämna packningen i förvaringsrummet. Vi begav oss sedan in till stan. Först till vårt dagliga Internet och sedan till banken där Sofia behövde hjälp med sin inloggning på sin internetbank. När Sofia fått ordning på det gick vi vidare. Vi strövade omkring på gatorna och i några affärer. (Jag köpte mig ännu ett till plagg på rean). När vi började bli hungriga gick vi mot hamnen. Vi köpte oss varsitt plastglas med glass och chokladsås och satte oss på trappan till operahuset. När glassen var uppäten fanns det bara chokladsås kvar på botten och det tyckte vi var alldeles för mastigt att bara äta det, så vi beslöt oss för att leta upp ett fruktstånd som sålde jordgubbar. För vad skulle sitta finare än chokladdoppade jordgubbar en sådan här solig dag utanför operahuset? Vi promenerade iväg och ganska snart hittade vi våra jordgubbar, vi vände och gick tillbaka till vår trapp där vi hade operahusets enorma tak inom tio meters avstånd.

Det blev allt en liten picknick även här, så vi är back on track!
När vi lämnade operahuset och Harbor bridge vände jag mig om, vinkade och tog en sista titt för jag var medveten om att jag aldrig mer kommer att se det från detta perspektiv igen. Men ingen tår fälld för det!
Vi fördrev tiden med ytterligare lite internet och när klockan blivit närmre fyra var det dags att gå tillbaka till hostelet och värma matlådan som vi sparat för dagens middag. Om några timmar ska vi åka med bussen till vårt surfcamp och ett nytt äventyr ska återigen börja. Och ja, vi har kollat busstabellen x antal ggr och försäkrat oss om att bussen går 18.45 så denna gång ska vi inte missa den.
Jag hoppas vi lärt oss av vårt misstag sen förra gången, så det återstår att se...
Som sagt en vecka i Sydney var perfekt planerat då vi hann se de viktigare grejerna utan stress och även hann med en picknick vid Sydneys skönhet, kunde vi avsluta vistelsen av Sydney på ett bättre sätt?
-Tror inte det!

Puss och hej / Gabriella

Chill chill

Idag har vi haft en redig chill dag. Vi åt frukost vid tio snåret, gick ut på stan och skulle gå till banken men eftersom det är lördag var det stängt. Så vi kikade lite affärer innan vi gick ner till Darling Harbor och gick runt ett varv.
Dagens lunch fick bli lite frukt och keso som vi avnjöt i Hyde Park. Det hade klarnat upp under dagen så då var det riktigt varmt så vi sökte oss till skuggan under de gröna, stora träden.

På kvällen gick vi ner till Darling Harbor igen och mötte upp Heather, en tjej från Korea som vi jobbade med i Monkey Mia. Vi kollade på fyrverkerierna som dom tydligen skjuter av varje lördag kväll där i hamnen. Det var jätte fint och mastigt men när man tänker att det görs varje lördagkväll känns det onödigt och slöseri med pengar. Ge dom till behövande istället.
Men men, här ska inte jag komma och lägga mej i. Efter att sista raketen bleknat bort på himmelen gick vi mot baren där Gabbi och jag hade varsin gratis drink som Steve fixat. Vi sa hej då till Heather med löfte att höras nästkommande kväll också och gick ner i baren där vi beställde oss varsin vodka/cola. Gottgott. Vi väntade även på svar från Jodi, en tjej som åkte med samma buss som oss på NZ och som också befinner sej i Sydney, men när vi inte fick något lämnade vi stället och gick och satte oss på vårt kära Donken istället. Hoppas ni har en trevlig lördag:)
Allt från mej/kram Sofia

Pensionsfrågor, lunch på IKEA och mycket internetanvändning

Igår gjorde vi inte alls mycket. Efter frukost gick vi till stan. Eftersom vi nu befinner oss i Australiens största stad är det passande att ta itu med de där jobbiga och viktiga grejerna, så som skatt och pensionssparande. Vi besökte därför skattekontoret igen, då jag efter mycket velande och tjatande med skatteverket övervägt att strunta i det där med skatteåterbäringen eftersom det var så mycket krav och avgifter runt omkring. Idag gick vi därför dit för att fråga hur man gör för att få tillbaka sitt pensionssparande som enligt flera hemsidor ska vara gratis att få tillbaka. Tyvärr verkade det mer komplicerat än vad det från början lät. Det var tydligen tre regler man var tvungen att hålla sig till innan man kunde få tillbaka sina sparade pensionpengar. Första regeln var att man var tvungen att lämna landet och bli utstämplad, andra regeln var att man var tvungen att besöka en polisstation i sitt hemland eller ens nästa land på resan som kunde styrka att man faktiskt lämnat Australien. Dessutom var det krav på att visumet skulle vara utgånget innan man kunde få tillbaka pengarna och tredje regeln var att Australiska staten skulle ta ut en avgift för att de tagit hand om sparandet. Om man dessutom inte gick direkt till sin pensionsfond utan gick via skatteverket för att få alla papper som man skulle fylla i och skicka in så skulle pensionssparandet bli ännu mindre då även skatteverket skulle ta ut en avgift. Som ni förstår, skulle det tillslut inte ens vara lönt besväret att ens försöka få tillbaka sina pengar som de i stort sätt stulit från ens lön. Typiskt för högre makter att roffa åt sig och från början säga att det ska vara enkelt och gratis att få tillbaka sina avsatta pengar när det i slutändan ska vara avgifter hit och dit. Det skulle heller inte förvåna mig om Sveriges skatteverk skulle begära skatt på ens utländska inkomst som man först genomgått en lång och besvärlig procedur för att försöka kamma hem. Jag säger INTE att det är så men det skulle då inte förvåna mig. Så efter all information som Sofia och jag fått, övergick mitt beslut att efterskänka mina tusen till Australien (både skatt och pension). Det gäller ändå bara några tusen som i slutändan skulle bli några slantar. Det hade dock varit en annan sak om jag arbetat under hela resan och tjänat kosing. Som tröst tänker jag att jag tjänade mer än vad själva avgiften för visumet kostade och jag hade dessutom en underbar tid i Monkey Mia där jag arbetade en månad, så jag har hur eller hur gått segrare ur striden även om jag efterlämnar mig en siffra på dataskärmen till staten. Det är ju trots allt bara en siffra och inte Cash som stulits från mina händer...
Sofia skulle däremot tänka lite till innan hon skulle ta sitt beslut. När vi lämnat skatteverket gick vi till tunnelbanan och tog tåget ut mot IKEA i förorten Tempe. Där gick vi runt och fick idéer, tankar och drömmar om framtiden precis som förra gången vi besökte IKEA i Perth. Vi blev ännu mer nerkärade i Sverige och kunde knappt hålla tillbaka tankarna och planerna om vår kusten-runt-resa i Sverige (som ska göras när vi fyllt upp spargrisen igen, för visst vore det förskräckligt att vi rest hela Australien och Nya Zeeland men struntat i vårt egna land). Tanken slog oss också, "skit att vi gjort av med alla våra pengar, vi som ville skaffa hus och inreda när vi kom hem!". Fast vi var ense om att vi definitivt gjort ett rätt val att spendera våra sparade pengar på denna resa då vi turistat runt till max. Leva nu, skaffa hem och familj sen ;-).

Det var sedan dags för lunch. Som Sofia skrev i förra inlägget hade vi kvällen innan gjort våra egna köttbullar till middag eftersom vi denna lunch skulle äta något annat då vi utgått från att köttbullarna skulle vara inblandade i europas köttskandal. Eftersom vi under våra tidigare IKEAbesök sett att de sålt "svenska" köttbullar från Helsingborg i "Swedish food market" och vi även hört och läst att IKEA runt om i Europa tagit tillbaka alla sina köttbullar och korvar, tänkte vi att det borde gälla även Australien. Till vår förvåning fanns köttbullarna kvar och även en lapp som berättade att dessa köttbullar (och korvar) var inte inblandade i Europas köttskandal för de var gjorda av australiskt nötkött i Australien och därmed inte innehöll hästkött. Jag valde dock fisk denna gång fast Sofia valde av gammal vana köttbullar då det ändå var bland det bästa alternativet. I restaurangen hade vi gratis Wifi vilket höll oss kvar länge medan vi avnjöt kaffe efter kaffe. Tillslut var det dags att gå så vi gick ner till "Swedish food market". Där såg vi en till skylt om köttskandalen vid köttbullarna i frysen. Vi kollade på förpackningen och tyckte att den inte såg sig lik ut. Möjligtvis hade vi fel, annars hade de bytt ut dem för att skydda sitt rykte. Vi avslutade i alla fall besöket med att köpa varsin påse med svenskt lösgodis. Detta var dessutom nytt för IKEA i Sydney, ett test de tydligen skulle göra under påsk. Så självklart var vi tvungna att hjälpa alla svenska Sydneybor genom att köpa och visa att efterfrågan är stor så de behåller godiset även efter påsk, eller så är sanningen den att vi älskar svensktgodis fast det behöver vi ju inte prata om 0:)

Efter IKEAbesöket promenerade vi tillbaka till tåget och gick av tåget i centrum. Hela eftermiddagen satt vi fast vid varsin dator på Backpacker world travel. Det fanns tydligen mycket att fördriva tiden med vid datorn, dock tillhörde inte det dagens planering då vår egentliga plan var att luncha på IKEA och utforska darling harbor. -Tur det finns en dag imorgon också ;-) När vi tittade på klockan blev vi väldigt förvånade och det var definitivt tid för hemfärd. Hemma på hostelet raderade vi bilder och pratade med de två nyinflyttade killarna på vårt rum. Kvällens måltid blev snabb och enkel. Broccoli och nudlar. Mums ;-)
Vi var sedan i säng vid elvatiden trots att det var fredagkväll men det tog lång tid innan vi somnade. Kunde det möjligtvis vara allt kaffe som höll oss vakna...

Ciao /Gabriella

Ännu en dag med utforskning av stora staden

Idag ägnade vi förmiddagen åt att gå runt på stan i city. Vi gick först till Queen Victoria Building, ett jätte fint, stort gammalt köpcentrum. Det var dock för exklusivt så vi gluttade bara in lite i skyltfönstrena på dom olika våningarna. Man gick som på balkonger längst med sidorna och det var öppet i mitten så man såg hela vägen upp till det stora takglasfönstret enda ner till golvet.
Sedan styrde vi stegen mot Chinatown där det skulle finnas ett annat varuhus. Här var priserna bättre så vi ägnade någon timme där inne och när vi kom ut på gatan igen hade Gabbi fyndat sej ett linne och ett par kortbyxor. Vi passade även på att smygfota oss själva med de grymma solglasögonen som vi hittade;-) .

Nu var det dags att leta upp Backpackers World travel för att få ut alla våra bokningar vi gjort med Steve. Enligt en adresslapp vi hade skulle det finnas två kontor i Sydney, bägge på George Street. Vi valde att gå till det som låg på 393, dock fanns inte det kvar. Det andra, 812, låg hela vägen ner till Chinatown igen. Svettiga som vi var under den stekande solen orkade vi inte gå hela vägen tillbaka så vi bestämde att vi skulle hoppa på den gratis bussen som går runt stan. Vi sprang över gatan och ställde oss vid busshållplatsen. Och vi väntade och väntade. Buss efter buss körde förbi. Tillslut kom den äntligen, vi hoppade på och blev så klart fast i trafiken. Det kändes som det tog en halv evighet för bussen att ta sig förbi första korsningen. Det hade nog gått fortare att gå.
Vi hoppade iaf av längre ner på gatan och hittade kontoret. Lyckligtvis fanns detta kvar. Några minuter senare kom vi ut därifrån med ett plastkuvert fyllt med bokningar för de kommande veckorna och ännu mer peppa på vår framtid.
Vi ställde oss på samma hållplats för att invänta nästa buss, lika lång väntan denna gång, och hoppade av vid Hyde Park där det bara var en kort promenad hem till hostelet.
Där stekte vi varsin omelett för att fylla på våra tomma energidepåer.
Vi hade bestämt oss för att åka ut till Manly Beach denna eftermiddag, så efter att vi ätit upp och packat ner handduk och badkläder begav vi oss ner till hamnen. Dock tog färjan ut en halvtimme så när vi väl var framme i Manly hade klockan sedan blivit halv fem. Vet inte var tiden tar vägen om dagarna nu förtiden.
Vi lade oss iaf på stranden ett tag men det blåste rejält och var inte riktigt tid för solning så efter ett tag beslutade vi oss för att gå och kika lite i affärena på gågatan vi gått på tidigare.

När klockan blivit kvart över sju, hoppade vi på färjan tillbaka in till Sydney igen. Vi fick en helt fantastiskt överblick på Sydney och dess hamn i solnedgången. Jätte fint!

Väl tillbaka på hostelet ställde jag mej och rullade köttbullar. Till det hade vi potatismos. Eftersom vi ska till IKEA imorgon och luncha, tänkte vi det var bäst att äta egengjorda köttbullar ikväll ist (förhoppningsvis utan hästkött;))

Nu lite internethäng innan sängen. Kram Sofia

viktiga ärenden och promenad på harbor bridge

Jag nästan ryser när jag tänker på allt kul vi har att göra inom de närmsta veckorna. Nu är det verkligen klirrat och klart för idag ringde Steve (igen) så vi gjorde betalningen över telefon och imorgon ska vi hämta ut alla bokningspapper på kontoret i Sydney. Vad vi mer har gjort idag kan jag säga kort och koncist.(försöka iaf). Vi besökte vaccinations centret på ett flott kontorshus på tolfte våningen. Vi kände oss inte lite fel när vi klev in innanför dörrarna. Men vi var så rätt så för här skulle Sofia ta lite vaccin injektioner. Nästa viktiga ändamål vi gjorde var att besöka skattekontoret för att få lite information om skatteåterbetalningen som givetvis måste göras innan vi lämnar landet och så klart är det bra att vara ute i god tid med att få information. Efter lunch åkte vi en snabb färja över till norra Sydney där vi fick en underbar vy av Sydneys harbor bridge och operahuset.

Vi tog tillfälle iakt att fotografera en mängd porträttbilder med dessa ikoner i bakgrunden. Eftersom vi ville ha foto på oss båda och inte hade någon som kunde agera fotograf, fick Sofia den smarta idén att klämma fast kameran mellan en stolpe och en livboj och använda självutlösaren på tio sekunder. Gick ju kanon!

Vi passade även på att ta ett foto på Sydneys Lunapark (ett litet gammalt nöjesfält som var stängt för dagen). Vi såg denna park även i Melbourne fast här verkade lunapark något större dock inget att hurra för. Vi begav oss sedan upp på bron och gick tillbaka till centrum.

Riktigt häftigt att tänka att man faktiskt satt sina fötter på denna kända och mäktiga symbol! På vägen hem stannade vi på biblioteket för lite internethäng. Hemma på hostelet blev det vår vardagliga mat, ägg, broccoli och nudlar. Kvällen till ära festade vi till det med att gå på Svenssons café som svenska kyrkan anordnar. Det var allt riktigt gott med våffla och chokladboll vill jag lova och även lite gluttande i svenska veckotidningar. Det var iallafall Sofias favorit, eller allt var ju bra eftersom det ordagrant var FIKA. :-) Innan vi gick hem för att sova gick vi förbi ett mc Donalds för lite Internet. Idag tycker jag att vi varit effektiva då vi bockat av flera saker på vår lista och även promenerat mycket :-)

Ciao / Gabriella

Sydney

Vi anlände tryggt till ett regnigt Sydney igår morse vid halv åtta tiden. Efter vårt matstopp kvällen innan lade jag mig till rätta på mina två säten längst fram i bussen. Dock fick jag plugga i öronproppar för Gabbi snarkade så det dånade i hela bussen från sätet tvärsöver, men sen sov jag skönt hela natten tills vi nådde Sydney.
Vi anlände till Centralstationen så det första vi gjorde var att gå och köpa varsin veckobiljett som gällde för tåg, färjor och alla bussar. Sedan hoppade vi på tåget som tog oss lite närmare vårt boende, Elephant Backpackers som låg i stadsdelen Woolloomooloo (det är inte att leka med alla dom där o:na). Med hjälp av en karta hittade vi vägen till hostelet där vi checkade in. Dock fick vi inte tillgång till rummet förens klockan ett så vi dumpade av väskorna i rummet intill receptionen och gick till köket och åt frukost; bugetterna vi hade kvar och varsitt apelsin.
Vi var rätt sega efter natten på bussen så vi tillbringade nån timme vid vårt bord, tills vi tillslut bestämde oss för att gå ut och kolla in området vi bodde i.
Sagt och gjort. Vi styrde stegen mot Kings Kross som låg lite österut. Där hittade vi ett Mc Donalds där vi snodde lite Wi-fi. Sen fick jag en liten impuls och gick och klippte mej. Håret hade blivit så slitet på sista tiden så var tvungen att göra något åt det. Det blev mycket bättre:)
Vi passade även på att handla mat innan vi gick tillbaka igen och åt en lätt lunch innan vi äntligen fick ut nyckeln till rum 112.
Vi spenderade sen eftermiddagen på rummet. Innan vi började med middagen bokade vi in oss fyra nätter till på hostelet så vi total stannar här en vecka. Eftersom det var så pass billigt, 21 dollar per natt, ville vi först kolla läget så det inte alltför nedgånget och dåligt innan vi bokade upp oss för länge. Men det var överraskande bra, visst vi har bott på bättre men vi har även bott på äckligare som varit betydligt dyrare. Nu fick vi dessutom bara betala 20 per natt eftersom vi bokade en hel vecka:)
Kvällen till ära skulle vi göra vår goda köttfärssås. Vi prövade att ha zucchini-och morotspasta till, var lika gott det.
Mätta och belåtna gick vi sen ut på gatan och letade internet igen. Först gick vi till samma Mc Donalds som vi använt tidigare på dagen men där kom vi inte in så vi gick till nästa Donken, dock med samma resultat. Tur för oss fanns det ett annat snabbmatställe, Hunger Jack, runt knuten så där fick vi en halvtimme på deras Wi-fi.
Sen travade vi hemåt igen där vi hoppade i säng och somnade gott.

Idag var planen att gå på en gratis guidad tur runt Sydney. Vi hade fått syn på lappen dagen innan vid receptionen och vi tyckte det var ett mycket bra tillfälle att börja med att få en liten överblick på staden. (Ögonen letar nästan automatiskt efter ordet "free" nuförtiden)
Vid tio, en halvtimme tidigt, var vi vid hamnen där guidningen skulle ta sin början, så vi passade på att fotografera lite på Sydneys stoltheter; Opera huset och Harbour Bridge. De är båda mäktiga och riktigt kul att äntligen få se dom.
Vid kvart i elva började vår guidningen. Guiden vi hade var riktigt, riktigt bra. Han var runt 28,30 år, skämtade hela tiden och var rolig och lättsam.
Vi började från början, i The Rocks, där Sydney först bildats. Guiden berättade massa intressant historia, vi fick se stora delar av Sydney, såg både gamla som nya byggnader, han tipsade om billiga matställen, gratis internet, hur man skulle få se solnedgången över staden utan att betala dyrt för att åka upp i Sydney tower mm.
Vi tog en paus på 20 min i parken Hyde Park, Gabbi och jag köpte oss varsin frukt och slog oss ner på gräskanten ihop med dom andra i gruppen. Sydney är jätte fint med alla sina parker och sin hamn. Så fort en stad har havet som granne blir den mycket mysigare. Vi är båda överens om att Sydney är den finaste staden vi besökt hittills.
Guidningen fortsatte. Vi gick igenom Rotal Botanic Garden, såg Government House och avslutade vid Opera huset. Innan vi skildes åt ville guiden ha en hoppbild på gruppen som sen skulle läggas ut på Facebook. Måste gå in och checka den;)
Eftersom han inte var betalad av något företag eller staten, fick vi på slutet ge honom vad vi tyckte det hade varit värt, om vi nu ville. Det hade varit en riktigt bra runda och vi hade sett mycket och fått många tips så såklart gav vi han lite dricks:)
Klockan hade nu blivit mycket så efter att ha varit på ett toalettbesök inne i Opera huset (ett tips från guiden så att vi kunde säga att vi varit inne i det, men inte ville betala dyrt för att gå på någon föreställning) och lite fototagning gick vi tillbaka till vårt hostel och åt en sen lunch.

Efter våra nudlar, ägg och majs gick vi återigen till King Cross och Wi-fi. När vi sitter där ringer vår vän Steve från Backpackers World Travel i Darwin, han som hjälpte oss så mycket i början av vår resa. Vi har haft mail kontakt med honom och diskuterat och försökt planera östkusten. Nu ringde han upp och frågade om vi ville han skulle sätta ihop ett paket åt oss som inkluderade alla våra önskemål, boende och andra coola saker man kan göra. Vi sa att det ville vi gärna och han skulle skicka mejl när han var klar.
När vi kände oss klara med internet gick vi tillbaka till hostelet, åt middag (resterna från igår) och jag tog mej en dusch. Vi kollade också upp om vi fått något svar från Steve och det hade vi. Han hade fixat ett kanon erbjudande åt oss, allt vad vi ville göra plus lite till och priset var nästan för bra för att vara sant. Inte en sekund tvekan innan vi svarade att det lät kanon:) Dessa veckor kommer nog bli dom bästa och roligaste på hela resan, kommer bli grymt!
Men samtidigt känns det läskigt att vi är här nu, på östkusten som vi så länge har gått och tänkt på. Jag kommer ihåg när vi satt uppe i Darwin på vår internetbänk, bara några veckor in på vår livs resa, och längtade tills äventyret skulle börja. Vi var så uttråkade vid det tillfället så vi satt bara och räknade på hur länge det var kvar till jul, till Nya Zeeland och till östkusten. Vi sa det att efter Nya Zeeland kommer tiden bara rinna iväg, och så rätt vi hade. Det har redan gått två och en halv vecka sen vi lämnade Auckland. Men jag ser fram emot dessa veckor vi har framför oss, det är nu vi ska göra allt det vi drömt om; lära oss att surfa, gå på alla nöjesfält på Gold Coast, dyka i Stora Barriärrevet och se regnskogen i norra Queenland. Det kommer bli bra det här:)

Dags att krypa till sängs kanske och invänta morgondagen. Om det blir lika fint väder som hi haft idag bär det nog av till stranden:) Ha det gott. Kram från Sofia

Flyg, brandlarm, 21 års dag och missad buss

Precis, fem månader har gått sedan vi lämnade det regn-ruskiga Sverige och en dag har gått sedan vi lämnade kyliga Tasmanien. Som Sofia skrev skulle vi bli upphämtade på gatan några minuter över halv fem i fredagsmorse för att bli skjutsade till Hobarts flygplats. Vi hade kvällen innan sett en tv visa reklam i ett skyltfönster och vi hade då skämtat om att vi skulle slå oss ner och titta på det eftersom vi saknade mys framför tv:n. Liknande scenen i "kan du vissla Johanna" då killen tar med sin "morfar" för att visa vad television är. Eftersom vi gick till vår hållplats några minuter tidigare och gatan dessutom var tom passade vi därför på att spela in ett litet kort klipp då Sofia kastat av sig sin packning på gatan, satt sig ner på den liknande en pall framför skyltfönstret och dessutom myst till det med en påse nötter. (Har jag nämnt tidigare att vår humor alltid är bäst då vi sovit som minst?) ^^

Nåväl, när vi skämtat klart slängde vi upp packningen på Sofias rygg och gick de sista 30 meterna till hållplatsen. Bussen kom den tid det stod på pappret och vi blev sedan tjugo minuter senare avsläppta på flygplatsen. Flyget lyfte sedan 3,5 timmar senare och det tog max en timme till Melbourne. Vi åkte med flygbolaget Tiger airways och hade hört rykten om att det var riskabelt att åka med dem så vi skojade hela tiden om att vi skulle störta varje gång vi kom i turbulens, dock blev jag seriöst rädd ibland, för tänkt om det vore så att det faktiskt skulle ske, det vore ju en katastrof!

Eftersom jag råkat skrämma upp mig i samband med skämten kunde jag pusta ut när vi lyckligtvis landade i Melbourne mjukt och fint. Vi tog om skybus in till city, lämnade av vår packning på hostelet "all nations backpacker" där vi skulle sova över natten och gick sedan till backpackerworld travels för att kolla lite info om grejer att göra på östkusten. Efter någon timme vid datorerna gick vi till Coles och inhandlade mat för dagen/kvällen. Tillbaka på hostelet checkade vi in på vårt rum (ett stinkande rum av svett som Sofia och jag delade med åtta killar), gjorde varsin omelett och satt sedan i säkert fyra timmar och sorterade och raderade bilder för de senaste två veckorna. Som ni nu kan räkna ut, blir det hundratals bilder och mycket av det är bara skräp...
Vi gjorde sedan middag. Vi slog på stort eftersom det var vår nästsista dag i Melbourne, fem månader hemifrån och min 21 års dag nästa morgon. Vi hade köpt potatis, sallad och ingredienser för att göra räkröra men när vi kom till hostelet fanns ingen ugn för att göra bakpotatis som vi hade tänkt så vi ändrade planen till att koka gratis pasta istället som hostelet bjöd på. Det blev dock lika gott :-)

Vi hade haft tanke på att testa nattlivet i Melbourne denna kväll och därför tagit in på hostel istället för att åka hem och sova hos Merril och George. Dessvärre var inte detta något som lockade när vi väl var tillbaka i Melbourne utan efter att vi ätit tog jag en dusch och vi promenerade sedan iväg till flinderstation där vi hade gratis Wifi, hängde där i någon timme och gick sedan hem och sov. Vänta lite nu, sa jag sov?

Sova på all nations var då väldigt svårt eftersom man hörde dunkande musik från baren nedanför, bilar som tutade och raceade på gatan utanför, gnistande ljud av bromsande tåg som körde hela natten och något ännu mer irriterande, ett brandlarm som började tjuta strax innan ett. Till en början undvek jag det, jag trodde nämligen det var ett billarm på gatan som tjöt. Men när Sofia kom till min säng och konstanterade att det nog var brandlarmet i vår byggnad så vi antagligen skulle gå ut klädde jag på mig (även bh:n trots att Sofia sa "skit i bh:n Gabbi") och tog min handväska som hade de mest viktiga grejerna och vi gick sedan ut i korridoren där vi möttes av alla andra som evakuerade byggnaden. Vi gick i de två trapporna ner för att komma ut på gatan, jag såg och kände hur mina händer började skaka. Tanken slog mig
- Tänk om det var en brand på riktigt? Ute på gatan såg vi tre brandbilar komma och folk på gatan som fotograferade. Vi såg dock ingen rök så vi förstod inte vad de fotade på. När vi stod där på gatan gick det upp för mig att det som var bland det viktigaste så här på vår resa var våra usb fyllda med fotografier och filmer som låg i säkert förvar i min stora väska inne på rummet. Fem brandmän gick in i byggnaden för att försäkra sig om att det var falsklarm. Ca fem minuter senare kom de ut och vi alla kunde gå in igen. Som tur var, var det bara falsklarm, vad skulle ha hänt om alla våra saker brunnit upp!? Det hade varit katastrof om våra usb skulle försvinna i en brand för då skulle även nästintill alla våra minnen försvinna eftersom vi just nu inte kommer ihåg va det är för dag och inte ens vad vi gjorde igår eftersom vi lever ett så hektiskt liv för att hinna med så mycket som möjligt och inte slösa på tiden.

Tillbaka på rummet strax efter ett, gick jag därför direkt till min stora väska, plockade ut alla våra usb och placerade dem i min handväska där de från och med denna kväll alltid ska följa med mig vart jag än går på min resa... Jag försökte sedan somna men någon direkt djupsömn bjöds det inte på då jag vaknade varje gång jag hörde en bil tuta eller ett tåg köra förbi.

Idag vaknade vi klockan åtta, vi hade tänkt att ta en springrunda men resultatet blev att Sofia gick ensam ut på en promenad medan jag låg kvar i sängen. Idag var det tredje mars 2013, jag fyllde 21 år och vi skulle ta tåget till healthmount för att ta ett sista avsked av Merril och George eftersom vi inatt skulle åka med buss till vår nästa storstad, Sydney. Dagen till ära klädde vi på oss klänning. Jag sminkade mig (för kanske tredje gången på fem månader) och tog på mig mina "nyinköpta" smycken. Idag skulle jag allt göra min födelsedag lite extra eftersom jag inte var hemma. Strax innan tio checkade vi ut, lämnade vår packning i förvaringsrummet och gick sedan ut på stan för att leta efter ett bageri. Vi hittade inget så vi gick bort till flinderstation för att kolla upp adresser på google. Det gav oss tips om att kolla på Collins Street. Vi började promenera. Gick till de finare kvarteren, hittade en information och frågade om ett bra bageri. De gav tips om bageriet precis nedanför i den dyra fina galleria "David Jones" som vi skrev förra veckan om att det var en av de gallerior som var alldeles för dyra för oss backpacker då de till och med hade vakter i dörröppningen av gallerian. Vi trotsade dock detta för idag skulle vi slå på stort för att ge tillbaka för allt Merril och George givit till oss plus att det var min födelsedag. Vi gick ner till David Jones foodhall där vi hade allt vi behövde. Tårta, choklad och vin. Jag fick äran att bestämma valet av tårta, det var ett svårt val må jag säga. Skulle jag välja en körsbärs cheesecake, hallon och vitchoklad cheesecake, jordgubbcheesecake, hasselnötschokladtårta, mörk chokladtårta eller vitchokladtårta ? Förstår ni att det var svårt eller? Jag beslöt mig tillslut efter mycket velande för chokladtårtan med mörkchoklad eftersom jag hade snappat upp att Merril gillar mörkchoklad och jag dessutom tycker om choklad mer än cheesecake. Vi fortsatte sedan snabbt med vårt inhandlande, en mörk chokladkaka till Merril som tack för allt hon hjälpt oss med och sedan kom vi till vinet. Här blev det ännu ett till velande. Vi visste att vi var ute efter ett sött vittvin men vilket av alla? Vi frågade om hjälp och beslöt oss tillslut efter ett då vi hade lite tidspress eftersom vi visste att tåget till healthmount skulle ta en timme enkel resväg. På stationen Southern cross hoppade vi på tåget som gick inom två minuter och bytte sedan i ringwood som vi tidigare gjort under vår vistelse i Melbourne och kom tillslut fram till Merril och George hus. De välkomnade oss hjärtligt. Gratulerade mig på min födelsedag och gav mig ett födelsedagskort. (För mig ett väldigt trevligt minne eftersom det är väldigt stort i Australien och Storbritannien att fylla 21 medan i Sverige är det som vilken ålder som helst.) Vi gav dem våra nyinköpta gåvor och det började sedan dukas fram på bordet. Vi slängde även in en smutstvätt i maskinen för sista gången i detta hem. Dagen till ära hade George igår rökt fisk (liknade lax). Han korkade upp en champagneflaska och vi slog oss sedan ner och åt plockmat i form av baguetter, rökt fisk, aioli, avokadoröra och brieost. En riktig festmåltid enligt mig :-D Efter att vi ätit, slog vi oss ner i soffan och tittade på tv:n på våra bilder från Tasmanien. Därefter fortsatte vi festandet med vår tårta och vin som vi haft med oss. De sjöng för mig och jag fick blåsa ut ett stearinljus vid sidan av tårtan eftersom de inte hade några tårtljus. Jag önskade mig en önskan och högg in på chockadtårtan som dessutom var väldigt uppskattad och vi kom överens om att jag gjort rätt val då även George är en chokladälskare. Efter tårtan och vinet kände jag mig lite lullig, skam på mig för det får man ju inte vara mitt på dagen! Jag gick ut och hämtade in tvätten och strax efteråt tackade vi för oss och tog avsked. Usch, avsked är svårt och jobbigt. Vi hoppas de kommer över till Sverige så vi kan träffas igen och vi kan ge tillbaka för allt gott de gjort för oss.

Efter en sista kram promenerade vi tillbaka till tåget, sjuttio minuter senare anlände vi i southern cross och våra steg styrde mot vårt hostel där vår packning väntade. Jag packade ner våra nytvättade kläder medan Sofia kokade ägg och började med våra mackor vi skulle ha med oss på bussen. Lite smått stressade gjorde vi vad vi skulle göra och vandrade sedan med packningen på ryggen tillbaka till Southern cross där vi skulle gå ombord vår buss vi bokat... Väl framme hittar vi ingen information om vårt bussföretag, vi ser bara tre andra bussbolag. Näehe var är bussen då? Vi slår oss ner på en bänk, jag river upp pappret med busstidtabellen från ryggsäcken på Sofias rygg och läser; Melbourne avgång 17.45. 17.45!? vad är klockan nu då säger Sofia och tar upp mobilen. Display visar 18.36... SURT, vi tog visst fel på en timme! Vi konstaterar att vi måste ha tittat på pappret som låg först i högen nämligen tidtabellen mellan Sydney-Brisbane, för där stod det nämligen 18.45...Jag torkar av svetten från pannan, sätter mig ner på bänken och skrattar. Ja hopp, där hade vi gjort en tabbe IGEN. Vad gör vi nu? Sofia kollar på bussbolagets hemsida när nästa buss går, tyvärr skulle den inte gå förens tre dagar senare och det tyckte vi var på tok för lång tid att vara kvar i Melbourne. Vi hade ju dessutom redan bokat tre nätter på ett hostel i Sydney och visst ville vi inte gå miste om de pengarna. Mitt i allt elände när vi sitter där på bänken svettiga och dana och luften nästintill gått ur oss efter vad som nyss hänt kommer en man fram och börjar småprata med oss. Han är busschaufför för en av bussarna som står parkerade och står där beredd fall om ett tåg går sönder så han måste rycka in med buss istället. Han får höra vår historia om att vi missat vår buss och försöker hjälpa oss, han ger oss förslag på att gå till ett kontor några meter bort kallat "travel aid" för att se om de kan hjälpa oss, vi börjar gå med packningen trots att vi är inställda på att de inte kan göra något eftersom det var vårt egna fel. På halva vägen ser vi att två bussar ska avgå inom några minuter till Sydney och stannar upp för att kolla priserna då vi börjar fundera på att köpa en biljett och åka till Sydney ikväll ändå. I samma veva som vi stannar upp ser vi mannen komma springande mot oss och säger att vi kan fråga dessa bussar då även han fått samma idé som oss. Vi frågar om priset. 62,5 dollar var för en expressbuss som avgår inom fem minuter. Vi står och velar i biljettluckan. Velar om vi ska vänta och ta nästa buss imorgonbitti och åka till huvudstaden Canberra eftersom den bussen går dit vilket kvällens buss inte gör. Canberra var nämligen något vi bara skulle åka förbi för det är egentligen ingenting att ha, ingen rekommenderar att åka dit men eftersom vi varit nästan över allt annars hade det varit kul med huvudstaden också, "bara för att." Men då skulle vi fortfarande ha bekymret gällande var vi skulle sova inatt och hur vi skulle göra med boendet i Sydney. När vi står där och velar kommer bussens busschaufför fram, säger att bussen åker om några få minuter och vi får två säten var dessutom första klass och kan betala på bussen. Vi gör ett snabbt beslut, väljer bussen. Lastar in packningen i bussen och stiger ombord. Vi berättar för även denna busschaufför om vår tabbe och han tröstar oss med att säga att vi är inte ensamma om att göra det misstaget. Vi får sedan våra två säten var, första platserna i bussen bakom chauffören som dessutom är väldigt trevlig och skojfrisk. Jag berättar vad vi gjort under dagen, att jag fyller år och vi firat mig utanför Melbourne så även det var en bidragande faktor till att vi missade bussen. När han sedan pratar i högtalarna om säkerhets information och annat avslutar han sitt tal med att säga grattis till tjejen som sitter på första plats som fyller 21 år. Tack tack sa jag och log. :-)

Nu sitter vi här på bussen, en film spelas, det börjar skymma och vi kan andas ut för vi kom iväg till Sydney trots allt. Så nu ska jag avrunda detta långa inlägg med ett budskap till er:
Lär er av oss, vi gör misstag i livet men det löser sig alltid. Problem är till för att lösas!

Puss och kram från nu 21 åriga Gabriella som idag har blivit mätt på både tårta och alkohol :-)

Ett kallt Deep South och ett ruskigt Port Arthur

I onsdags fortsatte vi att utforska Tasmanien. Denna dag var det söderut som gällde. Vid klockan åtta (en halvtimme försent) blev Gabbi och jag upphämtade och det bar iväg. Det var bara vi två och två andra tjejer på bussen denna dag.
Första stoppet var på ett äppelmuseum. Tasmanien är nämligen känt som äppelön. Vi fick först gå runt i den lilla shopen, smaka på några olika äppelmarmelader och äpplesaft. Sen gick vi in i museumet där en kvinna berättade lite om äppelindustrins historia. Hur man först skalade och kärnade ur alla äpplen för hand men senare hade maskiner som gjorde jobbet, dock drivna med handkraft plus att man fick trycka på ett nytt äpple var tredje sekund utan att bli av med några fingrar.
Efter det bar det av ner till Hastings Caves där vi fick en guidad tur genom grottan. Det var liknande Lummelundagrottan på Gotland. Det hängde långa "stentappar" från taket och olikformade piedestaler från grottans golv.

När den 45 min långa och kyliga turen var över, åkte vi tillbaka till informationscentret där vi åt lunch och sen hoppade i poolen, Thermal pools. Vattnet kom från en varm bäck och det stod att det skulle vara 28 grader men det kan inte varit mycket mer än över 20 för vi frös i vattnet. Vi som hade förväntad oss ett skönt bad för att bli varma igen blev besvikna och gick kort därefter upp igen och tog en varm dusch istället. Mycket bättre:)
Vi åkte vidare söderut till Australien södraste väg. Där fanns en skylt med texten "The end of the road". Vi spenderade nån timme där, tog lite kort och gick en sväng på stranden.
Efter det bar det av tillbaka till Hobart.

Igår hade vi en ledig dag att tillbringa i Hobart så vi tog en låång sovmorgon. Vid elva tiden masa vi oss ur dom varma sängarna och åt frukost. Resten av dagen spenderade vi på vår braiga internetbänk, bokade platser på bussen mellan Melbourne och Sydney, bokade boende i Sydney och fönstershoppade (eller Gabbi köpte sej faktiskt två linnen på rean). När man ser allt fint, kläder som smycken, längtar man verkligen efter att få klä upp sej och känna sej snygg. Inte gå i samma, gamla kläder dag ut och dag in. Ska bli såå skönt att komma hem, men än dröjer det allt ett tag till dess men vi överlever nog;)
Vi gjorde även två nya sallader (vi måste seriöst vara dom mest salladsätande backpackers någonsin;)) och när mörkret lagt sej framåt kvällen tog vi oss en promenad nere i hamnen. Det var mysigt med alla båtar och man fick en liten Västerviks-feeling.

Idag skulle bussen hämta upp oss vid åtta utanför vårt hostel. Vi hade packat ihop allt och checkat ut för vår plan var att hoppa av på Hobarts flygplats på väg tillbaks samma kväll och sova på flygplatsen. På det sättet skulle vi spara in på både en natt boende och bussen ut till flygplatsen morgonen efter då planet inte lyfte förens vid kvart i nio. Men det gick snabbt i stöpet då busschauffören sa att dom stänger flygplatsen på natten eftersom det inte var en 24h flygplats. Jaha, det var bara att bära in väskorna igen, låsa in dom i bagagerummet och fråga om dom hade ett rum ledigt för natten.
Sen kunde vi äntligen hoppa på bussen och åka. Idag var huvudmålet Port Arthur, en gammal straffkoloni som bildades 1830. Storbritannien skickade sina allra värsta straffångar från hela sitt herravälde runt om i världen till Tasmanien och Port Arthur var det värsta fängelset man kunde hamna på. Men dom hade också ett nytänkande, en teori som byggde på fyra saker: bestraffning, religion, separation och utbildning. Andra fängelser hade bara bestraffning. Så vissa fångar som skötte sig kom ut välutbildade och kunde starta ett nytt liv efter sina år på fängelset, andra, som hela tiden bröt mot reglerna, blev bestraffade desto hårdare, som tex bli piskade, jobba fastkedjade eller få sitta i total mörker och tystnad, ibland bara några dagar, ibland flera veckor. Fängelset hade inga murar. De "murar" som fanns var naturliga; vattnet runt om (på den tiden kunde man inte simma) och vid dem smala landremsan som förenar den lilla halvön med resten av Tasmanien fanns både vakter och en linje med hundar, fastkedjade så långt ifrån varandra att dom inte kunde börja bråka men tillräckligt nära för att dela samma matskål. Fängelset stängdes år 1877.
Men innan vi nådde Port Arthur gjorde vi några andra stopp. Dagen första var i staden Richmond, en annan plats där straffångar funnits. Där fanns en av Australien äldsta, fortfarande fungerande broar och som hade byggts av fångar.
Vi stannade också på några andra sevärdheter längs med kusten som var värda några korttagningar.
Väl framme i Port Arthur åt vi lunch sen började vi utforska det som fanns kvar av fängelset. Vi fick en 40 minuter guidad tur där guiden berättade om hur fångarna levde, om straff, arbetsuppgifter mm. Vi åkte även en båttur för att se platsen där Point Puer Boys' Prison låg. Där satt pojkar mellan 9 och 17 år. Vi såg även The Isle of the Dead, en liten liten ö där man grävde ner alla som dog i Port Arthur; militärer (fångvaktare), civil officerare, deras fruar och barn och fångar.

Vid kvart över fyra var vår tid på fängelset över och vi hoppade in i bussen igen. Vi hade ett stopp kvar att göra innan vi vände tillbaka till Hobart. Det var vid Remekerbal Caves, en grotta man såg rakt igenom ut på havet. *Blixt**blixt* In i bussen igen och nu bar det äntligen av tillbaka till Hobart.

Nu sitter vi på vår bänk igen. Incheckningen gick bra, det fanns plats för oss. De tre gångna nätterna hade Under Down Under bokat åt oss så då hade vi haft ett fint fyrabäddsrum. Nu tog vi det billigaste; ett tolvbäddars doorm. Vi har även ätit middag och bokat buss ut till flygplatsen. Tjugo i fem ska vi stå vid hållplatsen så får bli tidigt i sängs ikväll.
Förste mars idag föresten. Och det innebär att vi varit hemifrån fem månader. Hujeda mej va länge.