Pearl Harbour

Igår besökte jag Pearl Harbour. Planen var från början att jag skulle åka dit med en annan tjej på rummet och hennes kompisar. Men då vi kom ner till receptionen där vi skulle möta dom andra och dom inte var där, gick kanadenskan upp till kompisarnas rum. När hon kom tillbaka visade sig att dom inte skulle med och vi gick och pratade med killen bakom disken för att få lite mer information om hur vi tog oss till Pearl Harbour. När han sa att det tog mellan en och en o en halvtimme att ta sej dit, så blev också kanadensiskan osäker. Hon skulle nämligen åka och snorkla kvart över tio och var då osäker på om hon skulle hinna hem. 
Det hela slutade med att jag själv klev på buss 42 strax innan halv sju och drygt en timme senare klev av vid Pearl Harbour. Det var gratis inträde men man fick inte ha med sej någon väska in och dom tog såklart betalt för att förvara den åt en under vistelsen.
Jag började med att gå och kolla in två museum som handlade om vad som hade hänt den där december morgonen 1941. Sedan gick jag och tog ut mej en biljett för den gratis rundturen dom erbjöd. Min biljett gällde inte förens kvart över tolv så jag hade ungefär fyra timmar att fylla. Jag gick då till en informationsdisk och frågade vad man kunde hitta på. Det fanns olika museum och utställningar man kunde välja på, som dock kostade, men något var jag tvungen att göra så jag valde två av dom som passade mitt tidsschema. 
Jag hoppade på en shuttel buss och åkte ut till Ford Island och Battleship Missouri Memorial. Det var ett stort krigsfartyg som nu låg förtöjt i hamnen och tjänade som museum. Jag hoppade in i en guidad tur på cirka en halvtimme där vi fick lite information och sen fick vi ägna resten av tiden till att gå runt på jätte båten och kolla. 
Eftersom jag bara hade hunnit äta en banan till frukost så köpte jag mej en hamburgare från ett grillstånd när jag kom ner från fartyget. Sen hoppade jag på bussen igen bort till centret. Där gick jag till min andra sak jag hade betalt för och det var att man fick gå ner i en ubåt och kika. Man fick varsitt set med hörlurar och uppspelare så vid varje "station" i ubåten fick man information direkt i sina lurar. Väldigt smidigt. 
Nere i ubåten var det väldigt trångt och litet, det räckte för mej den stunden jag var där nere för att vilja komma upp igen. 
När jag även hade avklarat detta gick så gick jag runt lite och kollade på alla minnesmoniment som fanns och strax innan tolv gick jag bort till teatern för att invänta turen. 
Vi blev först insläppta i en biograf där vi fick se en 25 minuter lång film son berätta om hur andra världskriget startat och sen mer ingående på vad som hänt i just Pearl Harbour. Efter det klev vi alla på en båt som tog oss ut till USS Arizona Memorial som är ett minnesmoniment över skeppet Arizona. Arizona ligger kvar ännu idag och man ser vissa delar sticka upp över ytan. Det läcker fortfarande olja och alla män som omkom då skeppet sjönk är begravda med det. 
När jag kommit tillbaka till fastlandet igen tog jag nästan direkt och gick ut till busshållsplatsen och hoppade på bussen tillbaka till Waikiki. Där strosade jag runt lite på gatorna innan jag gick hem till hostelet. Där la jag mej på sängen och det dröjde inte länge förens jag somnade.
 
Då jag vaknade var klockan lite innan sex så jag klev upp och gjorde mej en lätt middag bestående av två stekta ägg med champinjoner och en yoghurt till det. Sen hängde jag med tre andra tjejer från rummet ut för att kolla på fyrverkerier som tydligen skulle skjutas längre bort på stranden denna kväll. Vi gick längs stranden bort till platsen där det skulle skjutas och slog oss ner i sanden. Det var en stor folkmassa som gjorde oss sällskap. 
Fyrverkerierna började. Men alltid när jag ser fyrverkerier förknippar jag det med nyårsafton och nu har jag sett det två gånger på bara några månader. Så nu får det vara bra till nästa nyår, annars förstör det hela grejen. 
När den sista färgen bleknat bort på himlen började vi promenera tillbaka, på gatorna denna gång. Vi stannade på vägen för att kolla på några dansare. De två från Taiwan fortsatte efter ett tag hemåt och jag följde snart deras exempel. Dock stannade jag i ett annat gathörn där tre killar spelade och sjöng. En spelade gitarr, en annan fiol och den tredje basfiol?. Det lät iallfall riktigt bra och jag stannade ända tills dom slutade spela.
 
Idag har jag haft ännu en slappardag då jag legat på stranden i stort sett hela dagen. Inte ett moln har funnits på himlen och det har varit riktigt hett. Vid tre bröt jag dock upp då jag kände att det räckte med sol och gick tillbaka till hostelet och tog en dusch. Sen gick jag ut och köpte mej en glass och gick och satte mej och läste i min bok på en gräsmatta lutat mot en palm. Hur gött lät inte det då?;)
Kvällen blir nog lugn som vanligt, men tänkte gå ut och kolla på solnedgången iallfall.
På återhörande//Sofia


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0