Dykarkurs, dag två

Då var andra dagen på dykarkursen avklarad, även den lång och intensiv. Vi blev upplockade utanför vårt hostel vid halv åtta och åkte till utbildningscetret där vi nästan direkt hoppade i vattnet.
Första övningen var att ta vi skulle ta på oss vår utrustning i vattnet. Vi hade kopplat och satt ihop den innan, fyllt upp BCDn med luft så när vår instruktör lyfte ner den till oss, la vi oss på rygg på den så vi flöt, drog åt remmarna och tog på oss viktbältet. Eftersom vi inte hade hunnit med att dyka på den djupa delen av poolen dagen innan så började vi med det. Vi fick långsamt två och två börja sjunka genom att tömma BCDn på luft och hålla i med ena handen i ett rep. Samtidigt som vi gick ner skulle vi släppa på trycket i öronen genom att hålla för näsan och blåsa plus att komma ihåg att andas hela tiden. Gabbi hade lite problem med att ploppa sina öron men ner kom vi och kunde sätta oss på knä på botten och vänta på resten av gruppen och vidare instruktioner.
Nästa övning var att en av oss skulle låtsas ha slut på luft, göra tecknet och dra åt sej den extra slangen från sin kompanjon. Sen skulle vi få känna på hur det verkligen kändes när luften tog slut så Louise simmade runt till var och en av oss och skruvade av luften på våra tuber. Jag gjorde nog tecknet lite för tidigt för jag kände inte när luften tog helt slut för mej. Jag hade inte riktigt fattat om vi skulle göra det när luften helt tog slut eller när det var under gränsen, 50 bar.
Vi gick sen vidare med att "rädda" varandra igen men denna gång skulle vi även simma ett varv och hålla våra högra armar sammankopplade. Efter det började vi sakta stiga, fortfarande sammankopplade. Det var inte det lättaste då man inte får stiga för fort (max 18 meter/min), du får inte fylla på BCD eftersom luften expanderar ju högre du kommer och du stiger då fortare. Så vi fick endast kicka med benen och det var tungt med vikterna man hade runt midjan. Upp kom vi tillslut och vi kunde blåsa upp våra BCDn, iallafall Gabbi, jag fick göra det manuellt eftersom jag "inte hade någon luft kvar".
Efter detta kommer jag faktiskt inte ihåg ordningen vi gjorde övningarna i så det får bara bli den ordningen jag tror vi gjorde dom i.
En övning var att vi skulle öva på att stiga själva i en nödsituation där vår luft var slut och kompisen inte fanns i närheten. Vi fick då simma långsamt från ena sidan av poolen till den andra men låtsas att vi steg mot ytan så vi hade armarna sträckta framför oss samtidigt som vi blåste ut luft och sa "aaahhhhh". Om luften tog slut i lungorna fick vi inte ta ett nytt andetag för vi "hade ju ingen luft". Det svåraste att komma ihåg i en sån situation är nog att simma långsamt mot ytan och andas ut. Risken är annars att man utsätts för dykarsjukan (det är när kvävet som samlats i kroppen bildar bubblor innanför huden, musklerna eller till och med benen) eller ännu värre att lungorna kollapsar. Detta gällde om man var ytligare än tolv meter, om man var djupare var det bara att lossa viktbältet och låta sej skjutas upp så fort som möjligt.
Vi fick sen en liten paus innan hela klassen samlades i ena poolen där vi fick testa olika cyklop och simfötter och känna skillnaden. Innan vi gick tillbaka till våra små grupper igen testade vi på duckdiving, alltså dyka ner till botten av poolen med bara cyklop.
I grupperna gjorde vi sen ännu fler övningar, bland annat att ta av hela vår utrustning nere på botten och ta på oss den igen, ta av cyklopet, simma ett varv, ta på oss det igen och blåsa ur allt vatten. Vi försökte också att hitta vår neutrala punkt i vattnet då vi bara genom vår andning kunde stiga upp och ner utan att nudda botten med simfötterna. På slutet gjorde vi några fler räddnings-övningar där vi simmade på ytan och drog vår kompis med oss.
I och med detta var övningarna i poolen avklarade och vi tog av oss utrustningen, plockade isär och sköljde av. Sen var det dags för lunch. Idag åkte vi alla iväg till en hamburgebar. Gabbi och jag åt dock vår medtagna sallad där. Efter det åkte vi vidare till Pro-Dive butiken där Simon visade olika skydds-och våtdräkter och BCDn. Sen fick vi personlig utprovning av cyklop om vi ville . Gabbi hade smitit iväg hem till hostelet och hämtar sitt egna cyklop för att höra med dom om det funkade att använda, men det slutade med att hon gick därifrån med ett betydligt dyrare och proffsigare set. Under tiden gick jag över till det svenska cafét som låg granne, tog en kaffe (vanligt bryggkaffe!) och en Marabou chokladkaka. Det var inte igår:)
När alla äntligen var klara i butiken kunde vi åka tillbaka till centret och påbörja dagens teori. Vi såg två filmer, gjorde två quiz och Simon gick igenom saker på tavlan. Sen var det dags för examensprovet.
Det var totalt 50 frågor, jag fick bara två fel så är helnöjd med det. Dock fick vi inte reda på vilka frågor vi hade fel på så det var lite synd. Frågorna var inte så svåra, vi hade gått igenom allt och om man bara hängt med så var det inga större problem.
När klockan var sex och alla var klara med skrivningen blev vi hemskjutsade. Gabbi och jag fick börja med att flytta över alla våra saker från vårt rum till rummet bredvid för det hade blivit något fel i bokningen och vi blivit utcheckade från vårt gamla rum. När det var gjort gick vi bort till Pro-Dive butiken igen där jag köpte mej ett cyklopset jag också. Dyrt som tjyvingen men förhoppningsvis bättre än det jag köpte på västkusten. I och för sej har jag aldrig snorklat med det, kanske kan sälja det på blocket? Jag köpte mej även en handduk. En av mina andra blåste bort på seglingsturen i Whitsundays och jag behöver två på de kommande dagarna vi ska spendera ute till havs.
Sen gick vi bort till Giligans där vi tog vår gratis portion mat. Ikväll bjöds det på ris och köttcurry.

Nähä, dags att packa!

Ciao/Sofia



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0