Dykarkurs, dag 3 - Stora barriärrevet

Idag var det alltså dags att lämna land och bege sig till havs. Inte vilket "havs" som helst utan nämligen ut till Stora barriärrevet, världens största barriärrev. Vi vaknade halv sex och flyttade vår packning till förvaringsrummet och checkade ut. Vid strax efter sex promenerade vi bort till prodive butiken där vi skulle mötas tjugo över sex. När alla var på plats satte vi oss i minibussarna och blev skjutsade till båten i hamnen. Vi klev ombord och där var en frukost uppdukad i form av en buffé. Det fanns tre olika sorters bröd (varav en sort var crosiant), skinka, sallad, sylt/jordnötssmör, uppskuren ananas och honungsmelon samt kaffe/te. Frukosten såg lyxig ut och smakade därefter. Medan vi åt vår frukost fick vi lyssna på en kille från personalen som presenterade de andra (inklusive våra instruktörer) samt tilldelade oss våra sovrum och pratade om båtens faciliteter, exempelvis var vi fick befinna oss och inte. Vi såg även en säkerhetsfilm och när vi såg den höll jag seriöst på att somna. (Jag har fått på tok för lite sömn dessa dygn, endast fem timmar då det skulle behövt minst åtta eftersom hjärnan går på högvarv med all ny information. Även när jag sover drömmer jag om att jag dyker, så det förklarar verkligen att min hjärna går på högvarv). När filmen och snacket var klart, tog vi vår packning till våra rum. Sofia och jag har ett gemensamt litet rum med en kort inbyggd våningsäng. Det är nog precis så jag kan ligga raklång, så för Sofia som är längre är den nog alldeles för kort. Annars är båten relativt stor. Mycket större än segelbåten vi åkte på i Whitsundays. Här finns det åtta toaletter/duschar (allt i ett), tjugoen sovrum, ett soldäck och ett "blöt däck" på bakre delen av båten där vi har all vår dykarutrustning samt en stor matsal/samlingsrum med tre stora bord så alla får plats att sitta ner. När vi lämnat vår packning var det dags att gå ut på det blöta däcket och sätta ihop vår dykarutrustning samt göra B-W-R-A-F-kontrollen så allt fungerade inför dyket vi senare skulle göra. Vi hade därefter ledigt i en och en halv timme tills vi anlände till vår första dykplats:Reef Milln petaj. Det blev en väldigt gungig åktur på havet. Vi gungade både åt sidorna och "hoppade" på vågorna. Jag försökte sova nere i kabinen på min lediga tid. Jag somnade direkt och mådde bra när jag låg ner trots ojämnheten. Men så fort jag satte mig upp var det värre. Jag mådde inte illa men det var en olustig känsla det värsta var när jag på nolltid fick en värmebölja som liknade hög feber från ingenting. Jag skyndade mig att ta på mig bikinin och hämta frisk luft på däck där alla andra åksjuka satt för att må bättre. När vi sedan anlänt var det dags för vårt första havsdyk som var på 9,4 meter. Vi hade ett diagonalt rep att följa ner till botten. Vi gjorde precis som vi övat i poolen med att ta det sakta och försiktigt, tryck utjämna trycket i öronen och givetvis släppa ur all luft ur BCD:n. Väl nere på botten övade vi på vår neutrala flytförmåga och simmade sedan runt och tittade på revet. Vi följde sedan repet upp och avslutade dyket med att öva på att byta mellan luftmunstycket och snorkeln samt göra "räddningsputtet" då man puttar sin kompis (som bara flyter) tillbaka till båten. Ganska snart efter att vi var tillbaka på båten serverades lunchen. Även denna lyxig i bufféform. Det var klyftpotatis, kallt uppskuret kött, grönsallad, pastasallad, grönsaker, bönor och macka. Vi fick sedan lite tid till att vila och sola innan det var dags för dagens andra dyk. Andra dyket började vi med att testa vår vikt genom att blåsa ut luften ur västen och hålla andan för att se om vi sjönk eller höll oss kvar vid ytan. Sedan begav vi oss ner till botten för fler övningar. Vi övade att fylla masken med vatten och blåsa ut det och ta ut munstycket ur munnen, hitta det och sätta tillbaka det. Vi övade också på att vara tom på luft och behöva använda sin buddys alternativa munstycke. Eftersom vi övade detta i poolen igår och jag börjat med det så bytte Sofia och jag så hon låtsades att vara slut på luft först. När vi sedan bytt tillbaka till vår egna luft från tanken simmade vi omkring och kollade revet. Louise plockade upp en ananashavsgurka som vi fick känna på. Den var som en sjöstjärna fast mer som en snigel utan skal i formen dock mycket större. Kändes mjuk och gummiaktig. Innan vi gick upp mot ytan övade vi "utan luft" igen, då var det den andras tur, alltså jag. Denna gång skulle vi dessutom genomföra hela förloppet med att visa tecken, byta munstycke, hålla ihop, flyta upp tillsammans samt fylla i västarna med luft. Sofia som hade luft använde knappen medan jag fick blåsa upp min manuellt med hjälp av henne som höll upp mig. Nästa övning vid ytan var att plocka av viktbältet och sätta tillbaka det. Det sista vi gjorde var att simma till båten ta av oss viktbältet igen och låtsas släppa det för en nödsituation fast i verkligheten gav vi det till Louise som lade upp det på båten och sedan gick vi i turordning baklänges upp för trappan upp på båten. Där stod en kille med anteckningsblock och antecknade våra siffror som våra datorer visade. Dvs. Djup och tid vi varit i vattnet. (båda dyken idag låg på ett djup runt 9,4 meter och tid runt 30-40 minuter). Väl uppe på båten igen plockade vi isär dykarutrustningen och hade återigen lite fritid. Vi tog en välförtjänt go'fika då Kerstin (kocken på båten) bakat morotskaka till oss som var precis nybakad varm och god. Efter en stund kom Louise och det var dags att samla gruppen och fylla i vår dykar-loggbok. När klockan blivit halv fem var det dags för snorkling för de som ville. Jag avstod för jag hade precis fått upp värmen efter dyken (trots att vattnet varit 29 grader varmt hade jag frusit) samt för att jag var så trött. Sofia hoppade i alla fall i den blöta bikinin och blöta våtdräkten och hoppade i vattnet för en fyrtio minuters snorkling där hon såg Nemos kusin, en orange fisk med blå ränder istället för vita. Hon såg givetvis också massa koraller och olika fiskar. Vattnet var väldigt strömmt här i jämförelse med vad det var i whitsundays så jag kan tänka mig att Sofia hade det tufft ute på vågorna. Så trots att vi är på stora barriärrevet är jag nöjd att jag inte hoppade i för att snorkla. När de kommit tillbaka från sin snorkling var det dags för middag. Denna gång serverades det ris, stark kycklinggryta, blomkål och broccoli. Vilket var fint uppdagt på tallrik. Efter middagen tog vi det lugnt, använde wifit som fanns på båten och skrev blogginlägg/dagböcker/anteckningar, uppdaterade Facebook mm. Vid halv åtta var det dags för de mer erfarna dykarna som redan var certifierade att dyka sitt första nattdyk. Vi andra stod på däck och observerade dem. Efter en stund kom Louise och sa att vi kunde gå ut och sätta ihop vår dykarutrustning så den skulle vara klar inför imorgonbitti så vi i stort sätt bara skulle behöva ta på oss den och hoppa i vattnet. Vilket skulle underlätta för oss när vi skulle vara morgontrötta och skulle behöva lägga det mesta av vår tid på dyket då vi imorgon vid lunchtid ska vara certifierade som dykare (open water, max 18 meters djup). När dykarutrustningen var ihopsatt fortsatte vi med det vi höll på med innan och när nattdykarna dykt klart blev det ett litet möte, Kerstin hade nu fixat en slags varm äpplekaka med vaniljsås som vi avnjöt. Strax efter tio hoppade vi i säng och hade hopp och önskan om att vi skulle kunna sova gott utan sjösjuka och klara resten av dykningen som återstår.Havshälsningar / Gabriella


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0