Tillbaka i skolan, Dag 1 på dykarkursen

Igår var det alltså dags för den efterlängtade dykarkursen. Vi blev upphämtade strax efter halv nio och på några minuter var vi tillbaka i skolvärlden. Vi gick raka vägen upp till klassrummet, enda skillnaden från vanliga svenska skolan var att vi betalat ur egen ficka för inlärning av kunskap, hade fri tillgång på fika under lektionen i form av kaffe och kakor samt att undervisningen enbart var på engelska. I klassen var vi nio svenskar, två danskar, fyra britter, en amerikan, två Schweizare, tre tyskar, en kanadensare och två australiensare. Så som ni förstår kryllar det av svenskar här och det är populärt att lära sig att dyka.

I klassrummet började vi med att skriva i personlighetsuppgifter så som adress, erfarenhet av dykning och hälsotillstånd. Undervisningen började sedan med filmvisning där de pratade och visade grunderna av dykning som sedan vår lärare Simon gick igenom för att göra det extra tydligt. Det handlade först och främst om tryck, djup, andning och vad som händer med kroppen i dessa förhållanden. Viktigast av allt är såklart: sluta aldrig andas, så ett måste är att andas lugnt och djupt hela tiden. Alla dessa siffror som filmen visade påminde mig alldeles för mycket om fysik och kemi som absolut inte är mitt starkaste ämne och speciellt inte nu när vi varit ifrån skolan på ett par år och när allt dessutom nu var på engelska gjorde ju inte saken lättare. Jag tror dock att vi fattade i det stora hela och det är ju huvudsaken. Vi såg även teckenspråket som används och hur man generellt beter sig i vattnet samt hur man tar hand om sin utrustning. Vi gjorde även två test för att testa våra egna kunskaper och förståelse av vad som sagts under lektionen. Vid klockan ett slutade teorilektionen och vi fick äta lunch. Medan vi åt vår lunch gick en efter en till doktorn som fanns på plats för att göra hälsotillstånd. Sofia och jag som redan hade vårat läkarintyg behövde alltså inte ta av vår lunchtid till detta.

När alla var klara var det dags för oss att utöva kunskapen praktiskt. Vi blev indelade i tre grupper med åtta stycken i varje med varsin instruktör. Vår instruktör hette Louise och var internationell fridykare. Det första vi gjorde var att prova ut passade simfötter och snorkelsett. Därefter fick vi en genomgång på hur man satte ihop dykarutrustningen som bestod av (självklart) en tank med luft, en uppblåsbar flytväst kallad BCD, slangar som är till för två luftmunstycken och en luft reglerare för västen samt en tryckmätare. Vi fick en genomgång på hur man plockade ihop det till en komplett utrustning och hur man plockade i sär det. Vi upprepade det tre gånger så det skulle fastna.

Därefter var det dags att äntra poolen utan utrustningen, dock fick snorkelsettet och simfötterna hänga med. För då var det dags att göra några simtest så som att simma 300 meter (24 längder) med snorkelsett och att trampa vatten i tio minuter. Medan vi trampade vatten fanns det tid för en presentation av oss alla. Det var ett bra sätt att få tiden att gå utan att bli utmattad eftersom man fokuserade på vad folk hette och hade att säga istället för att fokusera på att man trampade vatten.

Tillbaka uppe på land var det dags att ta på sig viktbältena och hjälpa sin kompis. När man dyker ska man nämligen alltid dyka två och två dels för att det är säkrade, lättare och roligare. Så ens vän under dykningen kallas för boddy och man ska alltid hålla ihop. På land hjälps man åt med att hålla västen med tank och slangar när den andra "kryper" in i den. För att ta på sig den själv sittandes och ställa sig upp skulle vara alldeles för baktungt och ostabilt. Nästa steg man gör med sin boddy på land är att kontrollera varandas utrustning enligt fem punkter. B-W-R-A-F. Tidigare på teori lektionen hade Simon givit oss olika "kom ihåg vitsar" att använda för att komma ihåg turordningen. Vi fastnade för alkohol tipset, vilket löd. Beer, Wine,Rom, Are, Fun. I verkligheten handlar kontrollen i turordning om att först kolla luften i BCD:n (västen) genom att trycka på in och ut tillförseln av luft till västen. Därefter kolla viktbältet att det sitter åt rätt håll (frigörelse åt höger) och att viktena sitter balanserat rätt. Nästa steg på kontrollen är att kolla att västen är knäppt ordentligt och åtdragen samt kolla att tanken på ryggen är hårt fastspänd i västen. Näst i tur är att kolla luften, kolla att ventilen är öppen till max och blivit ett halvt varv tillbaka dragen samt lukta och smaka på luften från de båda munstyckena så att luften och lufttillförseln är okej. I detta stadie testar man sin egna medan ens boddy testar det alternativa luftmunstycket som är till för den om den skulle få slut på sin luft från sin egna tank och behöva ta från sin boddys tank. Man kollar givetvis även tryckmätaren så att man har tillräckligt med luft i tanken. Sist men inte minst gör man en finally check. Alltså kollar snabbt över att allt ser okej ut. Så man inte missat något. Så som att sätta fast alla slangar tätt intill kroppen så inget hänger löst och exempel förstörs genom att skrapas i marken.

Som sagt, vi tog på oss våran dykarutrustning och gjorde våran "Beer-Wine-Rom-Are-Fun" kontroll och äntrade poolen med utrustningen.
Vi tränade sedan på olika sätt att ta sig ner i vattnet. Ett sätt var att stå på trappan och falla baklänges ner i poolen och det andra sättet var att ta ett steg ut från kanten och falla. Andra övningar som vi gjorde var givetvis att ta våra första andetag med dykarutrustning i vatten. Det var en väldigt märklig känsla och alla dessa bubblor som bubblade upp mitt i ens synfält höll man ju på att bli galen på i början men även det kom man över efter ett tag. Så efter mer och mer erfarenhet blev det mer och mer naturligt och lättare att lita på sin utrustning och förstå att man faktiskt kunde andas och se i vatten. Vi ägnade sedan hela eftermiddagen med att göra olika övningar på grunt vatten så som att hitta flytbalansen, ta in vatten i masken och blåsa ut det med näsan, byta mellan snorkel och luftmunstycket, ta luft från det alternativa luftmunstycket från sin boddys tank då den fått "slut" på sin luft mm. Det var så mycket information att jag knappt kommer ihåg vad vi lärde oss. När vi sedan lämnade poolen gick vi baklänges upp för trappan och låtsades att vi var påväg upp mot båten. På land plockade vi isär och satte tillbaka alla delar på rätt förvaringsplats. När vi sedan slutade var klockan redan sju, så det hade varit en VÄLDIGT lång dag i skolan och innehållit ett väldigt intensivt lärande.

När vi bytt om fick vi skjuts tillbaka till hostelet. Det spöregnade, vilket det i och för sig hade gjort hela eftermiddagen och tidiga kvällen men det var ingenting vi märkt då vi själva varit i vatten hela tiden. Efter att Sofia och jag duschat hade det lyckligtvis slutat regna så vi gick till baren och åt vår lilla gratis middag som denna kväll var potatismos och rostad kyckling. Klockan var då åtta och min plan för kvällen var att shoppa då shoppingcentrumet skulle vara öppet till nio. Jag hade som ni förstår inte så mycket tid på mig så det var egentligen inte lönt att rusa dit men det gjorde jag. Jag hade trettio minuter på mig så det blev stressigt men det var det värt för jag hittade i sista stund mitt linne i min storlek som jag tittat på i ett halv år men inte hittat i min storlek så givetvis köpte jag det i all hast. Lyckligtvis hade den affären öppet lite längre så jag gick nöjt hem med mitt linne åtta minuter över nio. Så min shoppingrush gjordes som tur var inte i onödan. Sedan spenderades det någon timme vid gratis Wifi på gatan och snack med norrlänningarna som kommit förbi.

Vid elva gick vi upp på rummet och då vankades det hemläxa. Shit, läxa var det då länge sedan man behövde göra. Det var en tunn bok om hur man räknar tryck och meter för olika dyk och hur man läser av diagrammet så man inte dyker för länge och djupt så kroppen skadas. Det var först svårt att ta tag i uppgiften och läsa det men när man väl kommit in i det var det riktigt kul. För när det väl zippade (som vi sa i skolan på gymnasiet) ja då var det riktigt kul att plugga. När läxan var gjord släckte vi lyset och det var dags att sova. Jag låg dessvärre fortfarande efter med en sak i min planering och det var blogginlägget om vår slappdag. Så jag låg och skrev på det till klockan halv två då jag faktiskt hade ett relativt bra skrivflyt. Så som sagt när blogginlägget var skrivit var jag i fas med min planering och kunde sova. Att det bara skulle bli fem timmars sömn ville jag inte tänka på.

/ Gabriella


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0